HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 omdömen om lackerad koppartråd efterslyses..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/04/27 :  07:16:59  Show Profile Send karvid a Private Message
Har någon provat och har erfarenheter av de flätade entrådiga lackerade kopparkablar som bl.a Svalander säljer och talar sig varm för??? Är verkligen PVC- och teflonisolering så negativ?

Hur bra är de egentligen? Kan ge ett mått genom att jämföra med någon känd kabel?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/27 :  07:23:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag sitter och flätar med 0,1mm2 om dagarna, efter 3-4h igår så hade jag åstadkommit ca 0,5m så det tar tid. Jag har dock inte lyssnat men kontakter och ca 50:- för 1,4km tråd så är det ju värt att testa

quote:
Är verkligen PVC- och teflonisolering så negativ

Skulle det ge sämre resultat bara för att man lägger det i en slang???

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2005/04/27 :  09:34:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jodå jag har gjort samma sak som Kjm suttit och flätat med 0.1 mm i fyrfläta rena tortyren är det om man nu inte är utrustad med tålamod som är avgrundsdjup. Vid lyssning tycker jag att det är klart bättre än det jag har haft innan som i och för sig inte var dåligt prova så får du höra. Jag har inget skydd runt mina då jag anseratt det inte behövs.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:06:02  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kör inte med tjockare kardeler bara. Jag testade 0,6mm det funkar icke :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:22:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kör inte med tjockare kardeler bara. Jag testade 0,6mm det funkar icke :)
Vad händer då???
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:25:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Diskanten och en del mellanregister försvinner. Det gjorde den iaf hos mig.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:28:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har inte testat att göra det, men om man kör med 0,1 lackad så kan man lödda direkt utan att skala kardelerna.
Är det någon som kan konfirmera detta?

// Min "läggning"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:53:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kör du med vanlig motor-/transformatortråd så är det inte lätt att löda utan att först skala eller skrapa trådarna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:57:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Diskanten och en del mellanregister försvinner. Det gjorde den iaf hos mig.

"Försvinner" låter drastiskt!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/27 :  13:06:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jo. det är drastiskt faktiskt. :) så det var inte så att lite nyanser försvinner.

P-A, jag vet inte, jag har inte testat. Men jag tror det var Bradis som sa att det bara var att lödda om man hade så tunn tråd som 0,1mm. Det låter svårskalat annars tycker jag..

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2005/04/27 :  14:29:39  Show Profile Send Bardis a Private Message
Jo då löda direkt går fint. Det är lättast om man "för-tennar". Det blir lite slaggprodukter av fluss och lacken som flyter ovanpå tennet. För-tennar man är det bara att stryka av innan den riktiga lödningen i kontakten.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:29:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har alltid fått skrapa bort lacken för jag tycker att lödtennet fäster bättre, jag skall testa ditt tips Bardis nästa gång.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:40:13  Show Profile Send Kmj a Private Message
2 eftermiddagar (ca 8-10h effektivt) gav 1,5-2,0m fläta...... kommer nog ta ett tag innan jag gör de balanserade kablarna på detta sätt

OT:

hur fäster ni "-"ledarna i biltemas bulletplug-kopior? lödar ni direkt på dem för det är ju lite strul att få fast dem i skruven.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/28 :  10:42:03  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Jag har inget skydd runt mina då jag anseratt det inte behövs

och du hade väl dragit sönder ett antal under dina dagar med har jag för mig

Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2005/04/28 :  13:18:36  Show Profile Send Martin N a Private Message
Här var det flera som flätat flitigt!
Hur är det med Litztråd? Erfarenheter?
Varför föredrar ni att fläta istället?

/Martin
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/29 :  06:12:42  Show Profile Send Kmj a Private Message
hmm, jag fick inte fast mina i biltemapluggen. Trådarna med markeringar gick av så nu sitter jag med 1,5m fläta utan att veta vilka som är plus och minus

Lite svårta att kolla med multimetern när de är lackade och går sönder när man försöker skrapa. typiskt. nåja, de får ligga upprullade tills jag orkar ta itu med det.

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2005/04/29 :  09:14:01  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En har gått i sönder men det var under flätningen men det var den första jag gjorde och var innan jag fick snits på det hela, men nu hänger de där och förmedlar ljud.

Om du har multimeter så kan du mäta vilken tråd som är vilken men skrapa försiktigt bara. Mäta skall göra i alla fall mest för att se om allt är helt så det inte blir kortslutning om nu lacken har spruckit.

Jag lödde dit mina på biltemas wbt clon lite pilligt men det går och på deras kläm modell lödde jag fast + tråden och klämde fast - med den lösa ringen.

/Anders

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/29 :  17:50:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
ok, jag orkade inte med dem så jag köpte en budgetversion på den lokala radiohandlaren. Nu ska jag bara ta reda på vilken tråd som är vilken.

Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/04/29 :  18:49:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag har fyrflätat högtalarkabel med 0,47 mm Litztråd och klädde det
med ELFA kabelstrumpa, användes för närvarande som förmedlare mellan
Hypex och TL bas, funkar bra.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000