HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur många av er använder vintage komponen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/27 :  18:00:06  Show Profile Send mayro a Private Message
lite mer äldre hifi...60 kg Luxman M6000 Samt Yamaha Pc2002M...







körde dessa biamp ett tag..under växlingen ifrån hemmabio till två kanalers igen..Luxman var uppmätt att lämna över 500w i 8 ohm. 4 st 1000 kva tafosar... med andra ord 4000 kva....

Yamahan var rent grym... Och lät så jäkla bra.. Jag förstår studios ännu har sådana vid monitorlyssning runt om i världen..250 watt gav den vid 8 ohm....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/27 18:01:18
Go to Top of Page

quixotic
Member

106 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:12:07  Show Profile  Visit quixotic's Homepage Send quixotic a Private Message
Riktigt häftiga grejjer! Älskar elektrostaterna och Mayros slutsteg. Vad får man egentligen betala för ex. ett Luxman M6000 eller Yamahat ovan (om de dyker upp på marknaden vill säga) nuförtiden?

Jag kör själv med Carlsson OA116 + OA14 i hemmabion, håller på och bygger om med Sansuislutsteg (B-2101) och Yamaha NS1000 högtalare. Inte så supervintage, men de har några år på nacken i alla fall.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/27 :  19:40:01  Show Profile Send mayro a Private Message
Njaaa... Det är nog så att priset inte är högt. Utan att HITTA dom är svårt. Yamahan finns utomlands. Men väldigt sällsynt. Och att hitta ett som INTE rest i rack är ännu svårare.. Detta är ju ej fläktkylt. så inget brummande där inte...

Luxmanen var helt genomgången och intrimmad. Här är dom billiga. Men i asien så är det en annan femma...

Men priser på yamahan är runt 5000. ibland lägre. ibland dyrare beroende på skick och var den används..

Luxmannen runt 9000 till 14000. Också beroende på OM köparen finns.
Min byttes mot mina högtalare. Kostade mig 9000kr...då jag köpte den. men bytte bort den ... ångrar mig ibland faktiskt.. Skulle velat haft den till mina basar idag.. Den är grymt fet helt enkelt...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:32:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Fast jag skulle nog snegla efter den lite mindre och minst lika snygga M4000 som faktiskt låter bättre. Eller ännu hellre en äldre McIntosh, för samma pengar kan man om man har rätt mycket tur kanske hitta en Mc2255 eller en 2155 som spelar skjortan av Luxmännen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/27 :  20:38:35  Show Profile Send Leffler a Private Message
Min studentanläggning består av Advent Large Loudspeaker, första generationen 1972 tror jag (inklusive original bakåtvinklande stativ), en Revox 2x10w rörstärkare 1969 tror jag, en Musical Fidelity CDT, cd-spelare med rör som drivsteg, samt en modern Rega Planar 2 till vinyl. Särskilt utseendet på högtalarna (valnötsfanér) är härligt.

Man undrar onekligen varför ingen bygger den typ av högtalare som Adventen är idag? Tvåvägs, med 10" basar, de spelar LÅGT! Ljudet från alltihop är mycket trevligt, särskilt bra är basen. Dock saknas det en del i upplösning och 3d varför jag just nu håller på och kikar efter nya högtalare i första hand, exempelvis audiovector K1, fast då måste man förstås ha en sub, och basen (med K sub) känns inte lika sammanhängande som med de nuvarande grejerna...






(Jag har äntligen möblerat om så de får fritt spelrum, men har ingen bild på det...)

Fler bilder: http://bildarkiv.hififorum.nu/Leffler/system/system.html

Edited by - Leffler on 2005/04/27 20:46:23
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:01:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag använder dagligen våra Carlsson OA5 typII till tv-ljudet och musiklyssning i anläggningen som framgår av min signatur. Exakt hur gamla de är vet jag inte men cirka 35 år.

Dessutom står ett par OA5K, det vill säga hembyggevarianten av OA5 typ I, på vinden. De fungerar alldeles utmärkt och ska tilll sommarstugan omsider.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:10:28  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag har en uppsättning av Sentecs "77-serie"...Tuner, försteg å slutsteg....bara högtalara saknas http://svalander.se/shoppen/pdf/folder77-serien.pdf
Lite halvt vintage-DiY...måste kolla upp vad det är för fel på slutsteget å radion.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:12:34  Show Profile Send mayro a Private Message
sånna har jag också haft!!!! och var supernöjd minns jag...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/27 21:13:07
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/04/27 :  21:28:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
B&W DM-4, anno 1972.



Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2005/04/27 :  22:51:10  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Kör med en Cyrus 2... visserligen en variant från 90-talet har jag för mig men den ser iaf vintage ut :-)


Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:09:25  Show Profile Send paradigm a Private Message
-quixotic

Jag har en Yamaha PC2602M, som jag köpte från Kungliga Dramaten i fjol för 4000. Jag vet att de då hade ytterligare några ex. till salu.
Ring och kolla, för de är i ett utsökt skick.

Sen har jag ett par Sentec monoblock ACM1'or, ett BGW 250D studioslutsteg, en Thoréns TD 166 MKll, en Lenco L75 som iofs saknar pickup huvudet, en Sanyo analog tuner FMT 611LU, en Audionics of Oregon BT-2 förförstärkare, en Sony PS1'a, samt en hoper JBL element (2215H, 2123H, 2441, 075) som sitter i mina nybyggda MTM hybrider. Därutöver har jag ytterligare diverse JBL element som 2110'or, 075'or, 2231'or, 2225'or.

Allt detta kompletterat med ett knippe Hypexmoduler och två st. UltraDrive och en UltraCurve.

Som synes är det nästan bara Vintage grejor, men det hindrar mig inte från att tycka att jag har ett ljud som spöar det mesta, oavsett hur mycket pengar annat kan ha kostat!

Länge leve Vintage grejorna, genvägen till superljud!!!

/Rolle
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:40:01  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Uteslutande vintage här...Mina egna Thorensspelare under länken, i övrigt "lånelänkar"

Magneplanar Tympani 1c magnetostathögtalare ~1975
(Stora as till skärmar, 180 x 120 x 2 cm)http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/pix/mitchell/index.html

Kenwood/Trio L-07M 150w monoblock med L-07C förförstärkare ~1978
http://page.freett.com/knisi/l-07m.html
http://page.freett.com/knisi/l-07c.html

Mark Levinson JC1-DC Moving Coil förförstärkare ,~1977, batteridriven!
http://marklev.com/JC1/img/_jc1-dc-7.html

4 st skivspelare:

2 st Thorens , en TD150mk 2 och en TD166 mk1 (1969 / 1972)
http://www.theanalogdept.com/curt_bostrom.htm

Sony 2250 , deras första (?) direktdrivna verk (1971)
http://de.geocities.com/bc1a69/sony_ger.html
Min 2250 är utrustad med Hadcock GH228 tonarm och Shure M91 pickup(båda~1977)

Till sist en Lenco L75 med Shure M75 (~1975), min favorit för tillfället pga dess enorma driv och basåtergivning. Är ni ute efter en vintage-skivspelare med potential, köp en L75 medans de fortfarande går att hitta löjligt billigt!
http://www.zenn.com.sg/Lenco_L75.JPG


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/27 :  23:45:51  Show Profile Send mayro a Private Message
paradigm


Dom kommer bygga om lilla scenen snart också på dramaten. Där finns en BUNT av PC2002m som kommer säljas ut. Utan fläktar.... Så håll kollen där så kan du lägga beslag på sådana... jag hade inte tid att vänta tyvärr.. Men du har ju redan grejor. Så som sagt.. häng på där då dom river denna scenen så....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:18:25  Show Profile Send paradigm a Private Message
OK, vet du om det är något annat som skiljer dem åt, förutom fläkten och de olika VU-mätarna?
Hur kyls 2002'an? Har den jättelika kylflänsar istället? Gör det också, att den väger ÄNNU MER än 2602'an?

Vet du när ombyggnaden ska ske på Dramaten?

Jag har ev. funderat på att köpa ett till PC2602M för att ha två st. likadana bryggkopplade.

Fläktproblemet har jag löst med en extra 12VDc datorfläkt som drivs med en 9V mascot, knäpptyst och tillräckligt med luftombyte för att originalfläkten aldrig går igång annat än när det är dags att dammsuga bort damm och katthår.

Annars tycker jag att 2602'an är ett otroligt välljudande och samtidigt brutalt monster som alltid har örnkoll på basarnas konrörelser!

/Rolle
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:27:07  Show Profile Send mayro a Private Message
Du ser bild på min jag hade här ovan....högst upp...

Kylflänsar sitter på sidorna...Sen så ska dessa PC2002m samt utan m låte lite bättre. Dom är ju gjorda för monitorlyssning samt driva toppar o mellareg i stora teatrar osv... Så dom har enligt vad jag HÖRT bättre ljud. Jag satt med tel ända bort i austrlien. dom har ju som vi 220 volt... england osv.. Försökte få usa steg ombyggda osv.. Men nope... Fraken tog död på allt...

Du ska veta att det också finns ett yamahasteg som väger 63 Kg... Ja du läser rätt.. 63 kg.. Med samma look som mitt här ovan.. Men med helt annat driv osv.....Du vet vad ditt nuvarande kan. Vad tror du 63 kg rent krut kan???smile...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:32:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mycket gammalt godis här.
Tyvärr lyckades jag i ett ögonbllick av kortslutning kasta min gamla Sonab 85S skivspelare, min första riktiga separata spelare.

Bravo
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/28 :  00:49:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
-mayro

Jo jag känner till den. Den har t.o.m. dubbla nätsladdar också!!!
En sån vore kul att ha! Skulle vilja se minen på en inbrottsstjuv som ska försöka bära iväg en sån till hälaren.

Fast jag tror inte de har någon sådan på Dramaten, de kostade alldeles för mycket i inköp.

Fast två st. 2602'or väger tillsammans också sina modiga 52Kg!

Till topparna kör jag Hypexmoduler, så där spelar det inte fullt så stor roll ifall 2002'an är något bättre på toppen. Förmågan att holla basarna i ett järngrepp är kanske densamma iaf.

/Rolle
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2005/04/28 :  12:22:23  Show Profile Send Leffler a Private Message
Nu ställer jag en fråga: Vilka delar av en anläggning kan ni tänka er att gå längst tillbaka i tiden med? Och då talar vi om budget-audiofili.

(Förtydligande: cd-spelare ser jag som en färskvara, hellre en ny från NAD än en high-end-spelare från mitten av 90-talet? Högtalare, hellre nytt (audiovector K1) för 5000 än något som kostade 15000 (monitor audio studio 10) 1995? Förstärkare, nytt för 3500 (Nad 320 bee) eller 15 år gammalt (Rotel för-slutstegscombo) för samma pengar, eller kanske en biffig Technics från sent 70-tal, SU-8600, gratis + lite service?)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/28 :  16:01:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Förstärkare kan jag tänka mig att gå väldigt långt tillbaka i tiden - tillräckligt för att det ska bli rör!

Jag hade en gång i tiden en Luxman L-81 integrerad som jag var väldigt nöjd med då.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/04/28 :  16:49:23  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Hummm..... Mums.... Så mycket godis att man nästan blir sjuk... Det verkar finnas att stort intresse för gamla prylar. Tyvär har jag inte turen att hitta så mycket godbitar.

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/04/28 :  17:35:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Högtalare kan jag tänka mig att gå tillbaka till Lowther PM4, Goodmans Axiom, Voight, Tannoy Monitor Gold, Siemens Klangfilm, Western Electric dvs med Alnico, Ticonal eller fältmagneter. Helst inte dagen ferriter. Förstärkare gärna rör typ Leak TL12, Radford eller nån gammal McIntosh. Skivspelare EMT pickuper EMT, Decca, SPU.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Niclas
Member

587 Posts

Posted - 2005/04/28 :  19:11:28  Show Profile Send Niclas a Private Message
Radio är en komponent som nästan blir bättre ju äldre den är .
Jag jagade runt bland "topptestade" tuners mellan 3-10.000:- för att sedan jämföras med mottagningskvaliteten från en gammal sunkig medelmåtta med kanalinställning via snöre.

Inte förräns jag ramlade över en Accuphase T-108, gissningvis från 80-talets början, åkte den manuella tunern ut.
Det hade varit kul att låta Accuphasen gå en duvning mot DAB men jag har ingen sändare inom räckhåll. Misstänker starkt att matchen hade gått till analogtunerns fördel ändå.

Mvh
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/28 :  21:28:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
För min del, är det högtaleriet som jag skulle kunna och för den delen faktiskt också använder än i dag med stor förtjusning.

Jag tänker på ett par gamla JBL D130 basar, 2110'or Low-mid, 375'or till mellanregistret, fast jag använder själv efterföljaren 2441, som ju är nästan lika gammal som 375'an och sen på toppen ett par gamla 075'or.
Allt det här kan man hitta i bra skick på annons för runt 15 000:-.

Den här kombinationen, med bra delningsfilter och allra helst aktivt drivet, är jag helt övertygad om, spelar bort 95% av världens alla högtalare oavsett ålder och pris.

Vem som helst får dessutom komma hem till mig och säga att jag har fel och då ska jag ta en bild på mig själv, där jag står i ett hörn med dumstruten på huvudet och med byxorna nere vid knäna.

/Rolle
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2005/04/28 :  22:50:09  Show Profile Send gustav a Private Message
Kul tråd det här !
Äger ett par (renoverade)Sonab OA116 samt en väl fungerande Yamaha tuner från -78 tror jag det var.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/29 :  00:35:44  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är bara att inse att vintageprylar knäcker dagens prylar!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000