Author |
Topic |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/04/25 : 12:52:23
|
....och nu tänker jag inte på Miles Davis, utan lite mer modernare tongångar. Tänk storstad, New York, på natten. Du glider omkring i en bil med rutan nervevad och insuper atmosfären. Ur stereon strömmar världens coolaste trumpetmusik, laidback, atmosfäriskt... Vad skulle ni lyssna på om det var ni som körde...?!
Tacksam för tips |
Tremolo junkie! |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 09:16:15
|
Det finns nog bara ett namn som kan matcha dina önskemål: Chet baker. "Googla" och läs på om Bakers liv så får du ytterliggare em dimension när du lyssnar. hälsar Gabe |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:23:11
|
Jag har bara hört några enstaka grejer med Jon Hassel. Det är väl inte alltid renodlad jazz men det finns en ton av det. Tyvärr är jag inte tillräckligt bevandrad i hans skivor för en rekommendation men kanske någon annan kan ge tips. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
Henrik A
Member
155 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 13:56:10
|
Roy Hargrove kan kanske vara något?
http://www.royhargrove.com/
//H |
"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again." |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/04/26 : 15:04:57
|
Tack alla för tips!
Ska börja kolla upp alla ovanstående! |
Tremolo junkie! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
Silversurfaren
fd. headonist
1075 Posts |
Posted - 2005/04/27 : 20:28:28
|
Onkel Konkel
nej, seriöst :-p
kanske denna: Soft Works - Abracadabra
det är sax istället för trumpet. men det kanske duger. den passar iallafall exakt den känslan jag får av din beskrivning. |
Edited by - Silversurfaren on 2005/04/27 20:29:40 |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 12:34:16
|
Hej! För bra trumpetare (moderna) Prova gärna Till Brönner -Tysk Trumpetare - last summer CD 0ch SACD Rick Braun - Det mesta är bra fusion ganska smooth Shake it up med Boney James/Rick Braun är så in i h....e bra! Tom Browne - Funkin for Jamaica. Pharez Whitted - Mysterious Cargo (1996) supercoola låtar. Eddie Henderson - Anthology 70-tal riktigt riktigt bra fusion (innan det blev smooth). Provlyssna på amazon.com! Lycka till! /SHAFT
Håller med ovan om att Roy Hargrove är bra. Dock ej senare släpp ;-( Min favorit är skivan med "The Tenors of our time" Den är grym! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/04/30 : 14:56:03
|
Ett annat bra sätt att provlyssna är att skaffa iTunes och lyssna i iTunesMusicStore |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 16:06:31
|
Varför inte våran bästa (?) trumpetare just nu: Peter Asplund. Kvartettens senaste skiva "Lochiel's warning" har vunnit bl.a. Orkesterjournalens "Gyllene skivan" 2004. Tyvärr hittar jag inga snippets eller recensioner på nätet, men jag tror det är ungefär vad du söker efter - kanske för långsamt och balladaktigt? Kolla om du kan provlyssna i butik. En liten bild på skivan osså:
http://www.peterasplund.com
Annars kanske Randy Brecker kan vara nåt?
/Erik |
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
Edited by - Skurt on 2005/05/03 16:07:12 |
|
|
mus
Member
262 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 09:43:27
|
Jag skulle lyssna på Eric Truffaz och Toshinori Kondo. |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 10:06:41
|
Det blev en skiva med Chet Baker! Inte exakt den stämning jag efterlyste, men helt klart cool och mycket spännande trumpetjazz....! |
Tremolo junkie! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/06/30 : 12:18:17
|
Ernie Englund Gotländsk sommarnatt. |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 09:43:43
|
Förstår inte att du tycker Miles Davis låter omodern....är det kompet du menar. Trumpettekniskt har det inte hänt så mycket på 50 år det är mest kompet som ändrats genom åren. Vill du ha riktigt cool trumpet, fast den är eg. mera hot, så lyssna på Dizzy Gillespie, han hade bl.a världens häftigaste storband redan på 40-talet! Det är inga hifi-inspelningar men klart hörvärda.... Så finns det ju Fats Navarro, Clifford Brown, Donald Byrd, Lee Morgan o.s.v.... |
nyfiken skeptiker |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 10:21:20
|
Vi har ju också Maynard Ferguson som gillas av många men då handlar det inte om soft jazz. Det är svårt att veta vad du är ute efter men alla namn som kommit upp här är ju bra. Utom Ernie Englund förståss. |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 10:53:08
|
Håller med Skurt, Peter Asplunds nya, Lochiel's Warning är inga fel. Dessutom hans förra skiva är också riktigt bra, tycker jag.
Peter Asplund - Satch as such
/Mattias |
|
|
krellmaster
Member
886 Posts |
Posted - 2005/07/01 : 21:08:02
|
Nat Adderley har gjort en del goa grejer men han spelar kornett.....så har vi Freddie Hubbard...Kenny Dorham... |
nyfiken skeptiker |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 21:08:35
|
Väcker denna tråd igen eftersom den är så intressant
Satt just och funderade på vad det är för sound jag egentligen är ute efter, och kom på att flera av Bo Kaspers låtar har väldigt coolt trumpetspel OCH komp, i varje fall i mina öron. Exempel: "Vi kommer aldrig att dö", "Amerika", "Köpenhamn"....
Nu till det roliga: gissa vem som spelar trumpet på många av BKO:s låtar? Peter Asplund!
Magnus Broo och Goran Kajfes medverkar också på en del BKO skivor, så egentligen borde man kolla upp all tre. Men om man ska gå på era tips så är det Asplund som gäller Tror faktiskt jag ska chansa med "Lochiel's Warning", det verkar ju som om chansen är stor att jag gillar det Tack alla för tips, för övrigt! |
Tremolo junkie! |
|
|
Klenkar
Member
1157 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 14:27:39
|
Kajfes låter mycket "in a silent wayish" så att säga. Så om du gillar Miles...... dd |
...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers... |
|
|
garmen
Member
757 Posts |
|
trippelbogey
Member
159 Posts |
Posted - 2005/08/24 : 14:36:22
|
Hmmmm Peter Asplund och Goran Kafjes låter INTE som Bo Kaspers när de gör soloplattor. De spelar själva i en mycket ! friare stil och inte lika chilled som Bosse K. Sedan kan man ju tycka det är bra ändå (Bosse såväl som jazzizarna). Ngn som vet vad han Malmö trumpetaren (Lagerkrantz ?) heter jag vet det men kommer inte på det. Jag har det på
Ett coolt förslag på en annan trumpetare är givetvis Jan Allan |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
|
Topic |
|