HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilken typ av högtalare till rör?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  12:42:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ni som bygger rörförstärkare på runt 10-20W per kanal, vad använder ni för högtalare till dessa?
Till dessa "små" saker måste det väl användas betydligt mer lättdrivna högtalare än t.ex. proac-kloner eller är jag helt fel ute?

.....where the music comes to die.

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/23 :  12:54:10  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Faktum är att jag tyckte HFLS-1 lät väldigt bra när de drevs av HFTA som har max 30W uteffekt. Nu var rummet inte så stort dock så det kan vara lite svårt att sia om resultatet i ett exempelvis 20kvm rum.

Men allt med verkningsgrad på minst 90dB/2.83V med impedans på minimum 50% (helst 75% om jag får råda) av nominell funkar bra. Finns en konjugatlänk till filtret blir det ännu bättre.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:10:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
ok, jag surfade runt lite och hittde en massa byggen med fostex bredbandare men dessa tar ju ofta upp en jäkla massa plats tyvärr. Buschhorn med FE103E eller FE108EZ var det visst några som använde och dessa är ju lite smidigare än andra.

SQ-50 som stefan från valutronic hade med sig på träffen borde kanske funka annars, de är ju lättdrivna, billiga och låter ju inte helt fy-skam.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:39:59  Show Profile Send secanbj a Private Message
Jag har kört mina proac clone varianter på 300B rör, dvs ca 8 W och det var heller inget problem.

/Anders
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  13:52:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
ofasen, jag har äntligen övertalat brorsan att bygga ett par högtalare och hans val föll på just proac-klonerna.... Kan lugnt säga att jag är lite avis när man ser honom bygga dem, därav högtalarfrågorna

Som att det inte räckte med att ha två projekt igång samtidigt..... Diy är visst oerhört beroendeframkallande

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/04/23 :  14:05:00  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag har diverse rörförstärkare mellan 1-10watt , och med ett par högtalare men kanslighet på ~88dB blir det fullt njutbart.
Visseligen är rummet inte så stort. Att få en lyckad kombination förstärkare / högtalare beror nog till stor del på rummets storlek.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/23 :  15:21:54  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok. Om (när) jag väl kommer igång med nått så kommer det nog rör sig om iallafall en undre gräns på 15W så kanske ett par proac eller sq-50 beroende på ekonomi, iallafall så kan man kolla lite noggrannare efter alternativ när det blir aktuellt. Saken är ju den att det är så jäkla svårt att koppla bort det man vill göra från det man bör göra

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/24 :  11:20:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
Å förutom rummets storlek så har ju väggarnas beskaffenhet en avgörande betydelse.....betongväggar absorberar ju knappt ljud - medans andra byggnadsmaterial har större absorberingsförmåga.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/04/24 :  13:21:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Prova gärna ett horn då de klara sig galant med lite effekt kolla in http://audio-resolution.com/zhorn/ . Jag har byggt en variant av deras Heruka modell och den blir klar inom ett par veckor om det går bra med finliret.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/24 :  18:33:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
Bubbel:
Deras Heruka är riktigt fin. Jag har helt missat breddandshögtalare men om basen räcker så är det ju ett hett alternativ då de skall vara jäkligt öppna och om inte annat billiga att bygga.

Såg visst att dessa var byggda med den lite dyrare sigma-serien. Hur är de billigare "icke-sigma"?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000