HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 3D återgivning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:22:44  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39077

Denna tråden fick mig att fundera lite, på det där med 3D återgivningen.
På varje anläggning jag har lyssnat på så har ljudet legat platt mellan högtalarna trots korrekt uppställning osv. I några av fallen då jag har varit på besök hos vänner med gemensamt intresse, så har de påpekat att det skall vara bra 3D förmåga på prylarna, men jag har dock inte upplevt det så. utan ljudet har fortfarande legat platt mellan högtalarna.

Så är det, beskrivningarna (eg språket) som ställer till det?
Ja menar, när vi beskriver ljudet på en specifik del i kedjan, så är det ytterst små skillnader (oftast) vi försöker beskriva mellan olika apparater.
Eller kan det vara så att dessa personerna inte har haft en anläggning som klarar att återge ljudet med bra 3D eller är det bara min hörsel som spökar? (har tinnitus)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:29:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror att det kan vara många faktorer som spökar, dåligt uppställda anläggningar är en.
Ju noggrannare en anläggning ställs upp ju bättre förutsättningar för ett 3D-panorama.
Sedan kan säkert fysiska orsaker göra upplevelsen svårare.
Sedan kan man ju hävda att det inte bara är 3D-bilden som är viktig, utan att musiken flyter och hänger samman, att man kort sagt rycks med i musiken.

Bravo
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:40:46  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
Jag tror att det kan vara många faktorer som spökar, dåligt uppställda anläggningar är en.
Ju noggrannare en anläggning ställs upp ju bättre förutsättningar för ett 3D-panorama.
Sedan kan säkert fysiska orsaker göra upplevelsen svårare.
Sedan kan man ju hävda att det inte bara är 3D-bilden som är viktig, utan att musiken flyter och hänger samman, att man kort sagt rycks med i musiken.


Det sistnämnda har jag inga problem med hemma iaf, Väldigt medryckande återgivning minst sagt. (fötterna är nästan alltid skinnsmiskare till dubbelkaggar)
Såg något i Hifi&musik (deras hifiskola) om att det finns flera bra positioner men bara en som är rätt. Så det ligger nog något i det om att uppställningen är viktig, fast då blir väl frågan:
Hur många har verkligen högtalarna på rätt ställe och inte bara på en bra plats? (gäller även de riktigt inbitna)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/22 :  00:47:29  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
För vissa högtalare eller uppställningar är det viktigt att man sitter i sweetspoten... 3D-förmågan hos min anläggning beror väldigt mycket på rummet (läs begränsas av mitt pytterum ) och om jag ställer upp högtalarna mer fritt och skippar TV i mitten så blir djupet mycket större liksom även sweetspot.

Rummet och akustiken påverkar otroligt mycket.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/22 :  01:23:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Hur många har verkligen högtalarna på rätt ställe och inte bara på en bra plats? (gäller även de riktigt inbitna)


En mycket mycket bra fråga "Labbe".

Bravo
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2005/04/22 :  02:29:47  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
"De riktigt inbitna" är väl knappast riktigt inbitna om dom inte har provat ut bästa placeringen av högtalarna och inte får ut max av den dyrt införskaffade anläggningen.
Eller kan det vara frugan som spökar i det fallet

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/04/22 :  04:30:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alla möjliga skäl, oftast rent praktiska.

Bravo
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/22 :  06:55:50  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
bara min hörsel som spökar? (har tinnitus)

Tror inte det är din Tinnitus! Jag har själv den åkomman å jag har hört RIKTIGT god 3D vid några tillfällen hemma hos andra

Vid några tillfällen faktiskt till o med hos mig själv

Men då jag fortfarande bråkar med akustiken i min betongkällare så är det bara till å konstatera att det är MYCKET (helt?) avhängigt till placering/akustik!
Själv så får jag antingen till en hyfsad 3D eller en hyfsat ren basåtergivning Å jag vill ha BÅDA

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/04/22 06:56:42
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/04/22 :  08:36:09  Show Profile Send sker a Private Message
Sen får man ju inte glömma vikten av en bra inspelning, en god 3D ljudbild bör ju först och främst uppkomma då man har en CD-skiva med en bra inspelning. En riktig 3D bild där man kan "se" instrumenten och artisternas position beror ju ofta på att de haft denna position i studion. Placering av högtalarna har ju också en mycket viktig del, själv har jag mina högtalare ca 1,5 meter in i rummet vilket gör att jag får en ganska djup ljudbild. Har inte testat själv men diffuser mellan och bakom högtalarna verkar vara ett bra sätt att få bättre 3D bild, kan vara värt att testa.

MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:14:44  Show Profile Send Tomas a Private Message
AKUSTIK!!! Jag satt i en kompis studio härom natten och lyssnade lite. Akustiken är helt löjligt bra därinne, och vart jag än satt i rummet så kunde jag nästan "se" bandet spela i sweetspot med otrolig 3D känsla. Och väl i Sweetspot satt man förlorad...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/22 :  10:52:58  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Om man summerar det ni har skrivit, så blir det 3 saker som kan ställa till med problem om man vill ha bra 3D återgivning.
1 Akustiken
2 "regeringen"
3 inspelningen

Personligen (efter att ha läst era svar) Så är det nog akustiken som är största boven i dramat, tätt följt av våra älskade fruar/sambos.
Dessa två punkter är dock rätt lätta att åtgärda, med "mutor" och hårt arbete.
Inspelningen kan man dock inte göra så mycket åt, mer än att försöka få så bra förutsättningar som möjligt för bra återgivning. (symbios månne?)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000