Author |
Topic |
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 22:02:53
|
Som sagt, vad gör man en vanlig, rutten onsdag kväll? Uttråkad som vanligt och mina transistorer till monstert dyker inte upp... Tja... Man kan ju försöka göra någonting annat kul!
Först så plockar man fram lite godsaker! Italienskt rött vin. En ny dosa snus och lite tilltugg!
Sen börjar man leta igenom lådan med komponenter, och annat kul, för att se om det finns något roligt som man kanske kan bygga något ännu roligare av!
Slut transistorer till Hiragas 20 wattare kanske?? Japanska orginalen från NEC! Fast jag kan ju inte gärna börja bygga det innan jag fått klart monstert! Nää, leta vidare!
Hmm, lite op:ampar av hyfsad kvalitet... Det kan ju kanske vara något! Sen börjar man rota runt lite bland div. idéer, ritningar och artiklar. Kom till slut fram tlii att något jag skulle behöva är ett riaa steg. Mitt lilla, underbara, Nakamichi försteg saknar ju riaa... VSPS, Very simple phone stage, har ju diskuterats lite här på forumet tidigare. Det är en enkel konstruktion med få komponenter... För er som inte har sett eller hört om VSPS tidigare kan ju ta en titt här: http://www.geocities.com/rjm003.geo/rjmaudio/diy_pho5.html Det kan ju kanske vara något att roa sig med!
Lite kondingar och en överbliven gammal diodbrygga kan ju bli bra till kraftdelen...
Låt dom sedan para ihop sig med en liten gullig trafo så är ju kraftdelen mer eller mindre klar...
Ett stycke VSPS. Precis som orginal desigen... Med stabbar och hela köret...
Prov lyssna! Ett par signal kablar fick offra sig då jag inte hade några kontakter... OK, kool! Det funkar!
Varför inte meka in allt i en låda? Jag menar låd-f*n står ju ändå bara i vägen... Trivs jag med steget så kanske jag gör ett par gavlar till lådan och köper lite kontakter och dyl..
Prov lyssna på riktigt! Som ni ser så blir det gärna lite rörigt när herr dahlfalk är i farten och leker i sin ensamhet. (Tur att tjejen inte är hemma ). Jaha, det va det... Så resultatet då? undrar ni. Tja, Helt ok! Inte mycket mer än så. Absolut inte dåligt! Framför allt inte med tanke på att det kostade gratis och tog mig ett par timmar att svarva ihop. (tar säkert EN timme om man skippar vin och tilltugg, men då är det inte lika kul! ). Det spelar lite tillbaka hållet i den övre regionen. Fast basen därimot känns fast och kontrolerad. Fast det bästa är att jag äntligen kan lyssna på mina vinyler igen!! Sitter här och njuter av Cat Stevens - Tea for the Tillerman. Underbar skiva!! Tyvärr så är min spelar en riktig hög med skit! (Ingen som har en trevlig spelare till salu för ett trevligt pris?? Kanske vill byta mot en Cerwin LW12??)
Sådär jaa!! Nu vet vad ni kan roa er med när ni har riktigt tråkigt!
Cheers Gustaf
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 22:23:36
|
Skippa komentarerna om att det egentligen är torsdag, tack! ;) F*N, tror jag måste sova lite mer... :D
//Gustaf
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 22:26:01
|
Härligt reportage. När jag har tråkigt en osdagskväll så roar jag mig med att läsa om andra som har tråkigt men gör något kreativt i motsatt mog mig ;D |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 22:26:21
|
Du får gärna ha långtråkigt nån mer dag, Detta var ju helt KUL! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/04/21 : 22:56:27
|
quote: Skippa komentarerna om att det egentligen är torsdag, tack! ;) F*N, tror jag måste sova lite mer... :D
Hahaha, jag märkte ingen skillnad. Vi kan tro det är onsdag ihop ;D |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 20:28:57
|
Nu har jag levt lite med det hastigt ihopsnickrade vsps-steget och börjar gilla det lite.. Nu när det har fått spela in sig lite så låter det faktiskt ganska trevligt. Dock fortfarande med tanke på att det va gratis och gick fort att bygga. Det är inget super steg direkt men å andra sidan så är min skivspelare ingen värsting heller så det är egentligen skit samma. Det låter bra och med tanke på alla dessa omständigheter är jag nöjd. Så pass nöjd att jag nu även kapat till front och bak stycke till lådan och fixat lite kontakter och byggt ihop det seriöst. Detta gav, som väntat, bara positiva resultat till ljudet! En ny pickup är även beställd, så vi får se om det kan göra lite mera skillnader i ljudet!! Ska kasta upp lite bilder på steget så fort jag har lite batterier i kameran! Tills dess, ha det gött!
//Gurra
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/05/03 : 21:44:30
|
Sånthär gillar jag. Betydligt mer konstruktivt än allämnt tjat i trådar.
Härligt Dahlfalk!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
|
Topic |
|