HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Anpassning efter hörselkurva? (filosofi...)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:37:17  Show Profile Send Fimax a Private Message
När man tillverkar sitt filter utgår man ju alltid ifrån att man vill ja en rak frekvenskurva. Nu påverkar ju kurvan av rumsakustiken och det finns aktiva filter med rumskorrigering.

Nu finns det ju ett annat problem:
Nu har ju olika personer ofta lite olika hörsel/hörselnedättningar i olika fekvensområden. Då borde man väl anpassa för det också?

Jag ser framför mig att man har ett aktivt delningsilter med hörseltestfunktion. Man sätter sig i soffan, systemet gör ett hörseltest för att finna "din hörselkurva" och anpassar filter kurvan tills du upplever alla frekvenser lika höga. Effekterna från rummet kommer ju också med samtidigt.

Smart va? Vore detta genomförbart? Det finns säkert ngn elektronikkunnig som kan realisera detta. Eller finns det redan? Vad tycker ni om ideen?


/filip




vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:39:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tror det är så att örat kompenserar för dessa ojämnheter.
Sen är det inte samma hörselkurva i olika volymer.

Jag tänkte lite på det innan, men jag tror det faller på kroppens överlägsenhet och brister.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/20 :  15:56:36  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Varje människa gör ju sin egen definition av verkligt ljud. Om man skulle anpassa ljuden efter ens audiogram kanske det inte alls låter bra eller "rätt" enligt personen ifråga...rent subjektivt
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:29:05  Show Profile Send Peter S a Private Message
Har diskuterat det en del då jag själva har hörselsskada. Tyckar att ha kommit fram till att det skall låta som vanligt då det är så det låter -som vanligt- så att säga. Känner mig också frestad till att öka på i diskanten för att kompensera, men då låter det onaturligt. Anläggningen bör låta som en kopia av verkligheten, då känner vi igen det bäst. Korrigeringen och tolkningen händer i hjärnan.

mvh Peter
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/20 :  16:32:01  Show Profile Send Merkurius a Private Message
PeterS: Precis. Hur gammal är min here? Har skadan kommit åldern, födseln och/eller av buller?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/20 :  23:15:23  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Det är därför man ska lyssna när man bygger högtalare också.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/04/21 :  00:18:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tror det är en mer framkomlig väg att kompensera kurvan beroende på volym; som vemsom påpekar varierar den ju ganska krafigt. Särskilt känsligheten för bas varierar och i princip kommar det "saknas" bas på i princip alla inspelningar som mixats på för hög volym (eller för den delen live-inspelningar om dessa inte kompenserats) om man sedan lyssnar på normal lägenhetsvolym.

Det är ju för övrigt därför man inbland ser "loudness"-funktioner på förstärkare, dessa fungerar å andra sidan sällan bra; man behöver nog en riktig eq för att få det bra.

Jag läste några böcker om studioteknik och akustik förra sommaren, i där ägnades hela kapitel om detta; lite underligt att man sällan ser det nämnas i hifi-sammanhang.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/21 :  00:46:03  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Bra påpekande f95toli.
Hur det är tänkt det skall lyssnas när de mixar påverkar en heldel.

Sen är känsligheten för örat olika vid olika volymer, som jag skrev innan.

Man borde tänka filter efter volym man har tänkt lyssna på musiken på kanske.
Dels beroende på skivor och dels beroende på musiksmak och örats känslighet.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/04/21 :  08:41:44  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Jag har själv hörselskada i form av fallande känslighet med stigande frekvens och är medfött. Jag har tidigare testat att kompensera för detta vid musiklyssning och kommit fram till att det inte ska kompenseras alls då ljudet inte stämmer med verkligheten för mig. Enda kompensationen jag behöver är lite högre volym överlag för att diskanten ska höras.

Jag har ju levt med detta och min uppfattning av verkliga ljud är som den är, allt annat skulle låta onaturligt.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000