HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bärbar stereo med bilbatteri
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/04/19 :  19:15:32  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
1997 var jag på Hultsfredsfestivalen och blev impad av en snubbe som byggt en ljudlåda. En kub på 30 cm med en bilstereo, ett högtalarelement och ett bilbatteri, som gick mer eller mindre dygnet om i tre dagar. Rätt fränt, men jag glömde det till 99, då jag drack pilsner på en skärgårdskobbe och en kompis hade med en bergsprängare, kopplad till ett mc-batteri. Denna spelade 2 dygn, trots att bandaren hade rejäl bas.

Idén är alltså att bygga en egen låda med en bilstereo, två högtalare och ett 12V-batteri. Vad jag behöver hjälp med är konstruktionen på denna låda och ev problem. Ljudet skall kanske inte vara SÅÅ hifi, men skall kunna spela på bra utomhus. Då menar jag inte tokhögt, utan som i bilen ungefär.

Material?
Bilstereo?
Nackdelar med denna?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/05/11 17:57:34

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/04/20 :  01:38:40  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag har varit inne på liknande tankar men med portabel CD/mp3-spelare, slutsteg och 6x9" element. Sony Xplode spelar riktigt djupt (borde spela som open air eftersom de är gjorda för att spela genom hatthyllan), och en klass D förstärkare bli effektiv.



Se till att skaffa ett underhållsfritt batteri så den tål att snubblas omkull.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/05/11 23:44:43
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/05/11 :  17:53:41  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ok, nu har jag tänkt lite till.

Lådan skall innehålla:
-Bilbatteri
-RCA-ingång, för inkoppling av vad man nu har CD, MD, MP3-spelare, eller annat.
-Ingång för 230V~
-2 högtalare
-Förstärkare med volym och helst tonjustering.

Behöver hjälp:
1: Ni vet ju hur stort ett bilbatteri är. Med detta i åtanke, vad för element och hur stor låda.

2: Det enklaste borde vara att slakta en förstärkare och använda delar från den, eller?

3: Vad för verktyg behövs för att fasa kanterna och fräsa elementhål?

Saknar tyvärr ritprogram men detta är idén:

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/05/11 17:57:00
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/05/11 :  18:43:55  Show Profile Send toz a Private Message
Håller precis på med ett sådant bygge själv, som jag tänkt att ha i båten, eller som mobil anläggning att ta med till fester eller så.
Jag modifierade en baslåda som jag haft i bilen. Lådan var för stor för elementet som satt i ,en 10" bas, så den mullrade mest därför tog jag ur den ur bilen för ett halvår sedan och sen har den blivit stående i garaget. Men häromdagen så gjorde jag ett ryck och sågade bort den gamla baffeln, monterade en mellanvägg i den för att få en separat låda för mellanregister, samtidigt som volymen för baselementet blev mindre. Efter detta limmade jag på en ny baffel och sågade upp nya hål för elementen.
Baksidan på baslådan har ett separat utrymme för slutsteget som redan sitter där, som signalkälla tänker jag använda mp3-spelare eller bärbar CD.
Hursomhelst, mellanregistret blev 2 st 4" blaupunkt bilhögtalare, och diskanter hittade jag ochså två st, philips dome-diskanter av något slag, mellanregistren och diskanterna koppplades i serie så att det blev 8ohm. Sen modifierade jag ett gammalt 3-vägs delningsfilter som jag hade liggade så att komponenterna till basen anpassades till 4ohm. Steget kör jag bryggat, stereo tycker jag inte är så viktigt när man bara vill ha lite musik ute på sjön.
Något batteri har jag inte byggt in, det skulle viserligen få plats men lådan är tung redan nu, dessutom behöver man inte bry sig om lådan skulle råka välta uppåner.
Jag provspelade spektaklet häromdagen och det vart riktigt bra ljud, mycket pga delningsfiltret som ser till att 4tummarna inte behöver spela någon bas. Ljudet är betydligt bättre än vanliga bersprängare som bara låter burkigt och plastigt. Det som återstår nu är att montera ett tjockt galler över fronten så att den tål lite sparkar och slag, samt att hitta på några bra snabbkontakter för anslutning av bilbatteriet. Detta är ett riktigt Low-budget bygge men resultatet blev över förväntan.

Lycka till med ditt bygge.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:17:56  Show Profile Send esl a Private Message
Tänk på att 3dB högre verkningsgrad på elementet kommer att fördubbla speltiden.. inte helt ovikigt när du skall släpa på den.
Ett modernt bilslutsteg går i klass D så det är också att rekommendera.
Lowterelement skulle kanske vara nåt?!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/11 :  19:39:09  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
En högtalare kanske är bättre än två?

* Mindre låda
* Mer kräm från ett bryggat slutsteg
* Lättare
* Billigare

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:36:36  Show Profile Send esl a Private Message
Verkningsgraden ökar faktiskt ju fler element man har.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/05/11 :  23:50:34  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag och en kompis byggde en sådan låda i borjan på 90-talet. Det som förvånade oss var att speltiden skiljde sig mycket beroende vilken stereo man stoppade i lådan. När jag mätte konstaterade jag att tomgångsförbrukningen mellan apparaterna skiljde sig mycket dvs om man har stereon på men har volymen på noll. Dom bästa apparaterna drog bara 150mA men värstingen drog 1,2A. Dom apparater vi hade att tillgå då var mest av typen gammalt skräp med analog skala. Jag testade också med stereon ur min bil som var ny och digital men den drog inte särkilt lite. bäst var nån gammal blaupunkt. Alla jag testade då hade kassett.

Det lönar sig nog att försöka ta reda på hur mycket apparaten drar i tomgång, fråga hos stereohandlaren så får du se hur bra svar du får.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:20:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

finns digitala slutsteg? vore sjysst att få ut mer effektivitet än vanlig klass b

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/05/12 :  10:10:26  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
esl:

Jojo men till vilken bekostnad? Det beror lite på vad man prioriterar.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/12 :  10:13:58  Show Profile Send time a Private Message
Jag spelar på ett par digitala Sonic Impact "T-Amp" på 2x 10W och ett litet 12V /2.5 Ah batteri som nu gått 2 dagar ett större batteri borde räcka en vecka men som ESL sa så har verkningsgraden stor betydelse. En annan fördel är att de duger bra som hemförstärkare då de låter nästan lika bra som triod SE slutsteg

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/05/12 :  10:17:39  Show Profile Send time a Private Message
De kostar dessutom bara $29 och är 30x70 stora

Lämnat forumet
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/12 :  17:17:27  Show Profile Send ILLY a Private Message
Som tidigare påpekats. Satsa på hög verkningsgrad både på steg och element, så slipper du förstöra ryggen med tunga batterier. Bredbandare är nog att föredra, så slipper du elda upp en massa effekt i delningsfiltret. Bry dig inte så mycket om hur mycket bas tillverkaren har mätt upp. Du kommer ändå inte höra så mycket av den utomhus.

Som exempel på bas utomhus så kan jag nämna att jag och en kompis snickrade lite med hans bilstereo häromdagen, han hade köpt ganska tunga prylar, 12" Alpine Type-R med dubbla 2ohms talspolar som tål 300wrms/1000w peak styck och har ett xmax på +/-15mm, samt ett 1ohms stabilt klass-D steg från Mutant som bryggat ger 150wrms i 4ohm och dubblar hela vägen ner till 0,5ohm. Den kvicktänkte har nu räknat ut att vi pratar om ca 600wrms ren BAS. Lådan det sitter i simulerar -3dB vid 35Hz. Vi provspelade detta utomhus med lite testtoner och sinussvep. Med lågpassfiltret satt på 60Hz hördes nästan ingenting trots att vi såg konutslag stora som jordbävningar. När vi sedan upprepade samma procedur med lådan i skuffen och dörrarna stängda, så kändes det som om vindrutan skulle blåsa ut, lät gjorde det också. Minst sagt...

Slutsats: Vill du spela bas utomhus så är det PA-horn med 18" som gäller. Knappast nåt du släpar med dig till grillfesten...

(med risk för smådiffar på sifferangivelser, orkar inte surfa reda på databladen just nu)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:04:07  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tackar för tipsen. Lådan kommer kläs i väderskyddat material, aluminiumlister, kulhörn och skyddade kontakter. Bärhandtag och axelrem och förmodligen hjul på en kortsida, som PA-system brukar ha. Vill kunna kräma på, och ljudet måste knäcka den vanliga bergsårängaren såklart.

Funtar nu på att ha batteriet separat, men jag vet inte riktigt.

Frågan är fortfarande, hur stor låda, vilka högtalarelement och vilken förstärkare?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/05/12 :  18:24:07  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
AMP3 från www.41hz.com borde vara ypperligt för detta projekt.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/05/12 :  23:06:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hur stor är budgeten? Det finns en Beyma 12" PA-bredbandare hos Hifikit, som jag tycker är intressant till detta projektet. 50-18000Hz är "tillräckligt" stort omfång till denna applikationen, skulle säkert gå bra med 65-15000 oxå. Det är känsligheten mina ögon fastnade på... 101dB! Du kan ha fest hela natten med volymratten på klockan nio och spara massor av batteri! Sen var det ju det där med priset också. 1125:- kanske är för dyrt för ett element till ett sånt här projekt?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/05/13 :  17:56:25  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Nja, det får väl kosta vad det kostar. Vi säger 3000 för hela projektet. Har alla vanliga verktyg, mekplats med pelarborr och aluprofiler. Inga kostnader för kabel, transformator (för 230-drivning) alltså.
3000 spänn för element, elektronik, batteri och låda. Kan ju dessutomköpa beggat batteri på närliggande skrot.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2005/07/07 :  15:28:50  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message
Är lite intresserad av hur det har gått med bygget då jag har liknande planer själv, men gärna i lite mindre storlek.
Satsar på något som går ner i en resväska. Tänkte använda två strippade T-amps, delning på signalnivå och blyackar. Det borde fungera bra att skippa volymkontroll och bara använda källans reglering (mp3-spelare typ iPod i det här fallet). Design har jag inte riktigt klar för mig men jag har haft tankar med ett rör där det sitter varsitt baselement i ändarna, liknande JVC:s "bergsprängare".
Någon som har förslag på passande element?

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."

Edited by - RoboDuCk on 2005/07/07 15:32:50
Go to Top of Page

toz
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/07/10 :  19:46:12  Show Profile Send toz a Private Message
Lite bilder från mitt junk-yard bygge.
Konstruktionen fick bekänna färg under midsommarhelgen, spelar skjortan av alla så kallde "bergsprängare" går inte att jämföra basen från en ansträngd 5 tummare i ett plaströr mot en 10 tummare i en riktig spånskivelåda.
Skratta gärna åt elementplaceringen, (ser ut som en gubbe).



Baksidan, ett JBL GTS600 steg som ger 600w rms i bryggat läge.
Effekten räcker till för att få basen att bottna. Volymen regler jag direkt på MP3 spelaren.



Är väldigt nöjd med ljudet, plus att jag hade alla grejer liggandes så det kändes extra bra att få användning för dem. En nackdel är att den väger väldigt mycket, så om jag hade byggt in ett bilbatteri också så hade man nog inte orkat bära den själv. Det som återstår är ett froft galler som täcker hela fronten.

H/K Rotel Sony Yamaha och en bryggare från Krups.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000