HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monster cable Högtalarkabel?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:04:30  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Någon som vet något om dessa? Tänkte försöka lyssna lite på ett par sådana om möjlighet ges, men undrar om det är något att satsa på?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:02:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Monster Cable är ett märke som inte har det bästa ryktet , men dom kablar jag har med dom är jag nöjd med. Använder M100i ballad signalkabel och högtalarkablen Z1 som enbart tar basen i ett bi-amp system.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/04/19 :  11:20:44  Show Profile Send Adagio a Private Message
Vadåå? Rykte?! Det är inget fel på Monster, alla kablar har någon anläggning och ägare där dom passar, tror jag. Det är bara att prova, det lilla jag hört av monster är att de är lite "basiga" och inte direkt polerade i toppen. I en lite tunn, ljus eller basfattig anläggning kan de nog vara rätt, om jag minns rätt.
Givetvis i andra sammanhang också beroende på preferenser, kablar ger ju rätt små skillnader trots allt, lite som esoteriska tonkontroller.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/04/19 11:23:10
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/04/19 :  14:47:40  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag har en del Monster, bla en del M1000 ( deras topp modell).

Det att de kan vara lite "basiga" kan jag nog hålla med Adagio om.
Jag har pratat en del med Monster , som jag för övrigt kan säga att de har en mycket bra service om man har diverse frågor..

Svaret på frågan om varför de kan uppfattas som just lite basiga är det som Monster har sagt till mig är att de har ju en hel del patent på diverse olika konstuktioner & bla ett som har med vad de kallar en "tidskompensering" i kabeln..oj känner att jag börjar att sväva ut...

Det skulle enligt Monster betyda, att som ju är känt sedan länge är att diskantnten "färdas" gärna i ytterkanterna på kabeln, medans bas osv gärna håller sig i "mitten" av kabeln.

Genom att "tvinga" basen att gå i ytterkant på kaben & diskanten tvärtom så får man en mera tidskorrekt kabel & därigenom också lite "basigare" ljud( diskant & bas ligger samtidigt i "tid" med varandra.)

Jag skulle absolut kunna rekommendera Monster, men som sagt du får ta & testa olika modeller & hur de just passar in i din anläggning.
Det skilljer mycket på de olika modellerna.

Förövrigt kan jag säga att skulle man få "glapp" i någon kabel, så är det bara att gå till den handlaren som man köp kabeln ( ta med kvitto) så ska denna byta ut kabeln utan diskussion, det är vad Monster har sagt till mig, oavsett om kabeln är 2 år gammal!.
Go to Top of Page

JockeWe
Member

151 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:30:55  Show Profile  Visit JockeWe's Homepage Send JockeWe a Private Message
Monsters dåliga rykte har nog mer att göra med att företaget har stämt ett par hundra andra företag med namnet "monster" i sitt namn för att få in pengar bakvägen av de som inte har råd att riskera att förlora mål i amerikansk domstol än att själva sladdarna är dåliga. (Om detta spektakulära stämmande finns att läsa metervis på nätet)

En total bojkott av ett företag som håller på sådär är på sin plats men skiter man i vilket så skiter man i vilket!

____ ____
Joakim Wendel

Come visit my home page at http://www.violinist.nu
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/04/19 :  21:40:16  Show Profile Send TBA a Private Message
Jag köper i alla fall inte Monster efter de där fula stämningarna. Inte för att jag tror att jag påverkar så mycket, men mina pengar ska en sådan firma inte ha i alla fall.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/20 :  10:02:09  Show Profile Send Blue a Private Message
En lite kul grej är väl att Monster på sistone även lanserat ett par elaka slutsteg har jag för mig. Och dom ser väldigt... "bad boy" ut i formgivningen förstås.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/04/20 :  10:59:02  Show Profile Send snare2 a Private Message
Dessa stämningar visste jag inte om

Ja det kan ju vara lite illa..
Att handla eller inte är ju självklart upp till var & en som konsument.

Själv försökte jag ett tag att inte handla varor från Kina pga diverse politiska handlingar mot befolkningen...men F¤%#"%N.. det är ju nästan omöjligt att undkomma varor från Kina idag ( på gott & ont)

Det står inte "MADE IN CHINA" på mina HIFI produkter i allafall.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:04:46  Show Profile Send Staffan a Private Message
Det satt Monster cable i Martin Logan Request och
jag har för mig att så även var fallet i Wilsons 6:or
i bas-sektionen.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/04/20 :  14:31:39  Show Profile Send snare2 a Private Message
Det stämmer Staffan att monster sitter i en del Wilson.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/21 :  09:01:54  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Verkar som om Monster gör bra kablar mao. Skall bli intressant att se hur man uppfattar dem. Hoppas att det blir skillnad med de jag har nu i alla fall. Får väl ta ställning till företaget om man nu tycker att skillnaden är värd pengarna, finns ju Silver resolution annars, som tydligen skall vara hyggligt bra.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/04/21 :  13:04:59  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag kör med Monster Cable Ultra Series THX 1000 Speaker Cable mellan Primare-elektronik och Amphion Argon2, och dessa kablar gav den ohejdat största skillnaden i ljud i det nedre registret jämfört med Van den Hul The Snowline, som jag körde med tidigare. Det nedre registret får rejäl skjuts i jämförelse.
Transientsvar och instrumentseparation (soundstage, i helhet, antar jag) upplever jag också, efter lite testande, som bättre (om än inte lika mycket/självklart som med skillnaden i det nedre registret vid kabelbytet).

Som källa kör jag dessutom en omoddad Philips DVD963SA via lågnivå med Eichmann Technologies eXpress SIX-signalkablage.

Två forummedlemmar har varit hemma hos mig och tyckte att skillnaden var stor mot mina gamla högtalarkablar.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000