HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hiraga Monstrets återkomst!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:01:20  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Nu så gott folk! Nu är det dags att kasta upp en liten bygg tråd. Det som byggs är alltså ett slutsteg efter Jean Hiragas klassiska design kallad Le Monstre. Byggd efter de artiklar som finns att läsa på denna sida: http://www.tcaas.btinternet.co.uk/hiraga.htm. En strålande bra sida på många sätt!
Förstärkaren i sig behöver nog ingen presentation så nu till lite bilder!



Här håller den ena kanalen på att byggas ihop!



Ett försök till att få en närbild på kortet... Suddigt värre!



En låda att gömma elektroniken i är ju bra att ha...
Lådan är en 19" rack låda med rejäla kylflänas på sidorna. Sen har jag klippt till lite alu. plåt för att fästa elektroniken i. Och en vägg för att skilja kraftdelen från själva förstäkar korten, även den i alu.
Lägg märket till den koola strömbrytaren!



Här vankas det kraftdel! Le Monstre fick ju inte sitt namn pga. den enorma effekten utan på det mindre kärnkraftverk som användes som nätdel. Jag börjar dock lite mjukt, mest av ekonomiska skäl. Till en början kommer det att bli en valig traditionel nätdel. Dvs en trafo med likriktning och glättning. Kommer att börja med totalt 0,2F i konding banken...



Nätdelen är ihop byggd och monterad i lådan och kabeldragningen är klar.



Och nu så... Mer eller mindre klar! Tyvärr så är så icke fallet... Under div. tester av steget så lyckade jag med en mycket puckad grej och lyckades elda upp några trissor. Ny är dock beställda och jag hoppas dom dyker upp under veckan. Men man vet aldrig. Det är ju japanska trissor och det kan ju ta en stund att få hem dem till Sverige.. Som en vän sade: Japaner är ju inte så långa så dom springer inte så fort...
Jag har alltså inte brytt mig om att köra med ersättnings transistorer utan kör på de japanska orginalen. Tanken är att detta steg ska, med tiden och ihop med min ekonomi, ska bli så nära orginalet som möjligt. Dock så är mål ett att få det fungerande. Sen kommer nätdelen att byggas ut mer och mer. Och sen kommer det antagligen aldrig att sluta...

Nåja, jag återkommer med mera info och bilder så fort jag fått min transistorer!

Är det någon här som har byggt/ägt något monster under sina dagar? Om, är det så att det finns lite bilder på dessa?? Om inte något monster så kanske Hiragas 20 wattar??

//Gustaf

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:06:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
härligt :)
Mitt Ice steg blir lite "le Monstre" också .

Skall studera ditt bygge lite. Hoppas allt går bra!

/Fredrik

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:09:46  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Måååånga kondingar blir det


Hur mycket effekt går upp i värme??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:17:48  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Vilken välutrustad elektronikhörna.Är grymt avundsjuk
Hoppas att du får fart på steget igen

Mvh.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  22:40:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Snyggt!!! Blir lite avis på din fina elektronik hörna!!!

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/18 :  23:02:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Den där påminner mig om en kompis på Audio Asylum som sa att de 3 viktigaste sakerna för att göra en bra elektrnik är:
1 strömförsörjningen
efter den kommer
2 strömförsörjningen
och på tredje plats kommer
3 strömförsörjningen
Fast han sa det på engelska förstås.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/18 :  23:27:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Den där påminner mig om en kompis på Audio Asylum som sa att de 3 viktigaste sakerna för att göra en bra elektrnik är:
1 strömförsörjningen
efter den kommer
2 strömförsörjningen
och på tredje plats kommer
3 strömförsörjningen
Fast han sa det på engelska förstås.

Sant! Förstärkaren är ju bara en modulerad strömförsörjning.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/19 :  07:11:09  Show Profile Send ohmega a Private Message
dahlfalk: Ser fram emot fortsättningen.....vilken kondensator bank!!!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:06:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Du har juh massor av kondigar kvar i lådan :) i med dem! :)
Att det är 10000uF på de som sitter i nu kan man juh räkna ut, men vad är det för några stora silvriga som ligger i lådan? :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:16:33  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Var får man tag på originaltransistorerna?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:27:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Glöm inte att posta dina lyssningsintryck när du väl får igång den!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/19 :  10:50:40  Show Profile Send esl a Private Message
Jag har kvar artikeln i Audio Video den bästa svenska HiFi tidskriften som funnits i Sverige efter Radio Television. Monstret ger 8 watt och drivs av 2*12 volt.. de renläriga kör med bilbatteri i strömförsörjningen!

Använd kylpasta till effekttransistorn! En kille i Norge skulle bara provlyssna och hade en mindre kylfläns (i väntan på sin låda) samt ingen kylpasta.. efter några magiska musik minuter med undrebart ljud så blev det tyst och audionirvana förvandlades till rökelse :-)
Vi väntar på de korta japanerna!!!!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/04/19 :  16:03:25  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Oooh är det den du bygger!! Jag satt och läste byggartiklarna gång på gång på biblioteket när det begav sig och blev väldigt imponerad över bla strömförsörjningen det ända som hände trots att det kliade i fingrarna var några fotokopior och drömmar. Lycka till med bygget !!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/04/19 :  16:23:17  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Oj, va mycket svar! Kul! Tackar för all positiv respons!!

quote:
Tobbe_L Posted - 2005/04/18 : 21:09:46
--------------------------------------------------------------------------------
Måååånga kondingar blir det

Hur mycket effekt går upp i värme??


Tja.. Tillräkligt mycket för att inte frysa på vintern

quote:
vemsom Posted - 2005/04/19 : 10:06:41
--------------------------------------------------------------------------------
Du har juh massor av kondigar kvar i lådan :) i med dem! :)
Att det är 10000uF på de som sitter i nu kan man juh räkna ut, men vad är det för några stora silvriga som ligger i lådan? :)


Visserligen. Men det är roligare att först höra reslutatet med denna version och sedan öka på banken och även byta till bättre kondingar och se hur pass stor skillnad det blir! Ang. de stora silverfärgade sakerna så är dom bara stora till måtten sett. Det är ett par gammla lytar på 4900µF. Antagligen söndertorkade sedan länge tebax. Men dom är snygga!

quote:
jonny99 Posted - 2005/04/19 : 10:16:33
--------------------------------------------------------------------------------
Var får man tag på originaltransistorerna?


Det finns ett litet företag i Enköping som heter Japan Elektronik Center. www.jec.se. Dom kan gladeligen fixa fram orginal trissor åt dig! Men det kan ta tid!!

quote:
esl Posted - 2005/04/19 : 10:50:40
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har kvar artikeln i Audio Video den bästa svenska HiFi tidskriften som funnits i Sverige efter Radio Television. Monstret ger 8 watt och drivs av 2*12 volt.. de renläriga kör med bilbatteri i strömförsörjningen!

Använd kylpasta till effekttransistorn! En kille i Norge skulle bara provlyssna och hade en mindre kylfläns (i väntan på sin låda) samt ingen kylpasta.. efter några magiska musik minuter med undrebart ljud så blev det tyst och audionirvana förvandlades till rökelse :-)
Vi väntar på de korta japanerna!!!!
/esl


Koolt! Du har inte möjlighet att scanna in artikeln? Skulle vara intressant att läsa! Kylpasta används självklart! Ang. bilbatteri drift... Tag en titt på den här.

Ett monster med många STORA kondingar och bilbatterier! Mäktigt!


Ang. min elektronik hörna. Man börjar få lite bra-att-ha prylar nu. Och det bästa är att jag knappt har betalt en krona för det heller. Fått ett oscilloscope där ifrån och ett labb agg. där ifrån osv osv... Det är kontakter och goda vänner man lever på!

//Gustaf
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:22:48  Show Profile Send marran a Private Message
i kiruna står det ett monster och värmer på vintern
troddei nte nån byggde såna nuförtiden, vad kul! hoppas du blir nöjd med den!
min köpte jag på hifimagasinet.com för ett år sen ungefär, den har 2 st toroider på 225va (har jag för mej) och 0.25 F per kanal i kondensatorbanken.
jag kör den just nu medi nmonterad volymkontroll som integread förstärkare, den driver med bravur ett par proac-kloner
cdn är en pioneer pds 505
misstänker att jag hade fått ett verkligt lyft i ljudet med ett försteg och en bättre cd, men bra låter det nu också i mina öron!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:31:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fräckt :)
Jag gillar verkligen monstret.

Någon som har koll på hur stor kondingsbank de "toppade" versionerna hade?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/19 :  23:53:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Ett par 5 Farad är väl aldrig fel.
Min personliga åsikt är att nätdelen skall shuntreguleras "när Circlomanen själv får välja".Dyrt och rejält varmt,men oöverträffat (tror jag) för maximalt välljud.(eller oljud för dom som hellre lyssnar på det)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/20 :  00:01:22  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Läste någon stans att transienter blir lidande av regulerade nätdelar.
Men som sagt, jag skall inte uttala mig ;D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/20 :  01:22:49  Show Profile Send edison a Private Message
"Jag har kvar artikeln i Audio Video den bästa svenska HiFi tidskriften som funnits i Sverige efter Radio Television."

esl (OT) :
Lever Ulf B Strange tro?
Hittar ibland fram gamla A/V nummer...fastnar direkt och "måste" "läsa om" hans ibland låååååånga artiklar om gamla kassettdäck och andra ljudalstrare flera ggr om...HAN kunde
(be)skriva hifi

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/20 01:25:06
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/20 :  18:16:50  Show Profile Send esl a Private Message
Ulf strange rules!
Tycker precis som du att reportagen han skrev är rena universitetskurserna i elektronik med den skillnaden att han förklarade BÄTTRE!
/esl som tyvärr inte hittar AV artikeln på monstret. Däremot på MC steget! Också med bilbatteri och 5 Farad... mätningar på reglerade nätdelar kontra Mycket lytar finns också...
Slutsatsen är att man kan ha en regulator men rejält med kondingbank efteråt för att sänka brusnivån.

Om man vill ha regulator på Monstret skulle jag ha åtminstone 4700uF efteråt samt 10uF, 1uF, 100nF, 22nF med minsta kondingen monterad så nära effekttransistorn som möjligt. Med de andra följande efteråt med större och större storlek.
Helt enligt skolboken alltså.
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/20 :  19:10:44  Show Profile Send ohmega a Private Message
Det där med reglerad strömförsörjning:

En vanlig seriekopplad regulator kan möjligen tänkas vara begränsande för att få goda transietegenskaper (med mycket möda och besvär kan man nog fixa regleringen, så att det funkar bra). Däremot tror jag inte shuntregulator har samma negativa inverkan på transientegenskaperna. Det här är bara vad jag fått intryck av när jag läst lite om det.


Här bla: http://www.wenzel.com/documents/finesse.html

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/04/20 19:32:49
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/20 :  20:19:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Läs Allen Wrights utmärkta bok om preamp design och hans "superreg".
Mycket fina saker. Jag har själv upplevt en stor förbättring när jag kopplade in en shuntregulator till en gammal förförstärkare jag hade.
Skulle vara extremt spännande med en shuntreggad klass A förstärkare. Effektförlusten går upp med ca 300% å det är mindre skojsigt.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:39:04  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Nu har ÄNTLIGEN de två sista transistorerna hittat sin väg från Japan och hem till min lilla brevlåda!! Tyvärr så måste jag nu vänta ett tag med att fixa monstret... Är mitt i en flytt just nu och alla verktyg och instrument ligger i flyttkartonger... men så fort jag kommit iordning så sätter jag fart och när jag gör det så kan ni räkna med blider och sen även ett lyssnings intryck!!! Kan knappt vänta...

//Gustaf
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/06/02 :  16:52:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men så tradigt i allt det roliga.
Skall bli superskoj att få se den sen. Tycker det är ett råcoolt steg

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:19:46  Show Profile Send ILLY a Private Message
300% i värmeförluster säger du...

Det verkar som om jag har en kandidat om jag någonsin genomför mina gamla planer på vattenburen golvvärme på balkongen. Får passa sig bara så det inte brinner upp om solen ligger på i juli.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2005/06/02 :  21:30:02  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Det är sån´t här jag önskar att jag kunde.

Bygg på och se till att vi andra får se resultatet.
Att lyssna på det vore bättre.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000