HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Andras intryck av Dynaudio 1.3SE?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/18 :  15:23:17  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
För ett tag sedan flyttade jag runt mina högtalare lite i vardagsrummet för att se om man kunde få lite bättre ljud ur dem, och hittade väl en punkt som gav lite bättre plasering av instrument, men den där feta basen och rums-resonanser... tja, ger lite övrigt att önska. Ställde tillbaka högtalarna där sambon säger att de skall stå (själv brukar jag tala om för henne var skåpet skall stå, dumt val av möbel att bestämma över )och såg att spikarna i stativen satt lite skevt. Tänkte inte så mycket på det förrän senare och drog åt dem med skiftnyckel för att inte riskera gängorna, men nog sjutton blev det mer sammanhållen ljudbild av det ingreppet! Hade jag inte förväntat mig. Ett par veckor senare funderade jag på om det kanske vore ide att byta ut dämpkuddarna under högtalarna mot de små spikar som följde med, kanske blir ännu bättre då? Och jodå, tycker att det är mer attack i musiken och inte lika jobbig bas, tycker att den där rums-resonansen blivit mindre också... Himla kul!

Men, på något vis tycker jag att mansröster (mellanregistret?) är lite dämpat, är det någon med erfarenhet av dessa stativare som har samma erfarenhet? Tycker inte att kvinnoröster låter lika tillbakahållna. Vet inte om det har med CD:n att göra, eller annat, så tänkte fråga om högtalarna förts. CD:n skall bytas ändå förr eller senare. För tillfället får jag bästa ljudet genom datorns ljudkort till ett par GradoLabs SR80 och så kan man ju inte ha det. Har ju hört att vissa stereoprylar har lite "loudness"-function, tror att ljudet har lite den karaktären faktiskt, får i mitt tycke saker att låta dämpat om man slår på loudness, eller är jag ute och cyklar?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/18 :  17:34:54  Show Profile Send Snutten a Private Message
Vilken förstärkare har du?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/18 :  20:58:24  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
SAT amplifix, skall vara kompetent för uppdraget hoppas jag (vet inte varför, men en Thor och Freja ligger högt på önskelistan, om man bara hade haft "lite" pengar....).

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/18 :  21:23:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag kakn säga på en gång att om jag ska va ärlig så räcker inte en amplifix så långt, du ska helst ha ett fett slutsteg till dina Dynaudio, då händer det grejer .
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/19 :  08:56:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hmmm, bor i lägenhet så det borde räcka till, spelar inte så högt (eller missar jag något nu igen?). Tycker ändå att genom att staga upp högtalarna så har det blivit bättre klipp i ljudet, trodde inte att det skulle spela så stor roll faktiskt, men det gjorde det.
Satt och lyssnade lite igår, först en liten stund med stärkaren kall, gick därifrån och satte mig vid datorn ca 0.5 timme, gick tillbaka och lyssnade.... verkade faktiskt som om det lät mer dämpat då med sämre plasering av instrumenten.... Trodde att det skulle bli bättre när stärkaren blev varm? Det kanske inte är högtalarna som är lite dämpade då? Kan det vara CD:n som lyser igenom mer när stärkaren blir varm, så det är den jag har problemen ifrån, SATen brukar väl anses som transparent eller?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/04/19 :  09:00:56  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
En fråga till, kan det vara så att det blir mer bas när stärkaren blivit varm, så att akustikproblem stör ljudbilden och grumlar till det och ger intrycket av att det låter dämpat och med sämre placering?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/04/19 09:01:47
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/04/19 :  20:23:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Japp du är ute och cyklar (lite ), det handla inte om ljudstyrka enbart utan framförallt kontroll på basen osv. Men visst, man är ju inte gjord av pengar, sitter själv med en integrerad sak och nästa uppgradering blir slutsteg+signalkälla.
Mvh S

Edited by - Snutten on 2005/04/19 20:25:09
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000