HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vanliga tak-akustikplattor ! Funkar det för HiFi??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/04/17 :  20:41:14  Show Profile Send mace a Private Message
Har funderat på om sådana där vanliga fyrkantiga akustikplattor som sitter i var och vart annat kontorslandskap skulle funka för HiFi ??

Gör de någon nytta om de monteras på väggen istället för i "falska" tak ??

Någon som provat ??

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/17 :  20:58:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Viss skillnad borde de väll göra.
Kolla vilja frekvenser de dämpar.
De dämpar nog mer än diffuserar.

De jag fått är väll någon form av sådana plattor?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:29:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Klart att de funkar, jag har sådana som jag fått gratis när det byggdes om kontor på Telia. De dämpar inte rekord mycket och lite vid lägre frekevenser. Mina sitter i taket.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:02:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hur har du fäst dem?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Sebastian
Starting Member

48 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:08:48  Show Profile Send Sebastian a Private Message
Tror att sådana är designade för att dämpa talfrekvenser. Borde funka kalas för körmusik och dendär Real-Groupskivan med andra ord :)

Jodånämensåatt...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:36:34  Show Profile Send Micke Y a Private Message
vemsom

De är skruvade på reglar (de behöver luftspalt för att funka) . enkelt som tusan, tog bara någon timme att sätta upp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/17 :  22:48:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Micke. Får testa när jag flyttat till min lilla drömstuga på landet. :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/04/18 :  00:44:39  Show Profile Send esl a Private Message
JA!!
Absorbtionsfaktorn är beroende av luftspalten bakom.
Den lägsta frekvens som dämpas räknar du ut genom att du tar "avståndet från väggen till yttersidan av absorbenten"*4 = våglängden
tag ljudets hastighet 342m/s vid 18 grader C, och dividera med våglängden, så har du frekvensen.

http://www.ecophon.se/templates/eco_SystemPage1____3437.asp
Titta på diagrammet i länken ovan så ser du hur de lägre frekvenserna dämpas mer när den totala konstruktions tjockleken ökar.

Lek med tanken att du vill dämpa 20 Hz.. då har du en våglängd på 17 meter vilket ger en absorbenttjocklek på 4 meter!!
Därför bygger man absorbenter för bas med andra principer. Nån typ av resonator ex.vis.
Så vill du använda undertaksplattor så öreslår jag att du adderar vanlig isolering bakom samt en eventuell luftspalt.

/esl


Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/04/18 00:45:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000