Author |
Topic  |
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/04/14 : 21:28:08
|
Hejsan alla, Jag vill gärna mala vårt kaffe själv varje morgon  Om jag då går till vår lokala mataffär för att köpa bönor så kostar de nästan dubbelt så mycket för samma viktmängd     Va´f**n sakll det vara dyrare när man maler SJÄLV för  
Är det billigare att köpa bönor i riktig kaffe-affär ???
m |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
Allison One
Member

153 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 00:16:44
|
Ja; kaffe blir man inte riktigt klok på! 129.- kilot för bönor. Om det ska vara gott espresso så ska blandningen vara 70% bra kaffe och 30% robusta vilket är en dålig sort med mycket beska. Så Espressoblandningen borde vara mycket billigare än det vanliga Svenska mellanrostbryggkaffet! Men där är det väl volymen som sätter priset! Svenskt bryggkaffe anses väl vara bland det bästa/finaste i världen!? Bortsett från några få sorter som verkligen kostar! |
En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen! |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 00:51:17
|
Robusta är dessutom de billigaste bönorna som finns att köpa för kaffetillverkare.
Mellanrost dricker man bara i norrland ;) Mollbergs skall det vara. Svart som natten.
Mace. Du kan köpa Zoegas alla blandningar i hela bönor om det är vanligt kaffe du är ute efter. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Lepra
Member

524 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 01:16:47
|
Zoega rockar!! |
Frozen Brains Tell No Tales |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
|
ohmega
Member

4651 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 05:04:48
|
...Mörk-rostat.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 07:39:35
|
Jag vill ha 100% arabica i min blandning. |
No hay banda!! |
 |
|
mace
London calling

5296 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 08:25:37
|
quote: Du kan köpa Zoegas alla blandningar i hela bönor om det är vanligt kaffe du är ute efter.
Det var just Zoégas kaffe jag kollade på Blev lite sur när det var nästan dubbelt så dyrt att mala själv  
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
 |
|
JonasV
Member

595 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 09:37:30
|
Köpte min maskin hos ALrP i Malmö och 100% Arabica. det var dock ett för dyrt nöjje som ensam drickare att importera bönorna, så det blev ett slut med det:(
MVH JonasV
|
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2005/04/15 : 09:42:46
|
Trodde ni pratade om kaffe, men så var det espresso , kaffemaskiner och sånt... |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 10:15:59
|
Morss!! Min fru jobbar i en "riktig" kaffebutik Priset avser bönor som de maler om kunden vill 64 kr /0,5 kilo för mellanrost 75 kr/ 0,5 kilo för mörkrost sedan har de alla sorter upp till kungen Blue mountain för 158kr/hg  
Kan rekomendera en sort som heter monsun malabar.en kraftig böna med mycket arom o smak!
mvh Patrik |
Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660 |
Edited by - Orpheus on 2005/04/16 10:18:39 |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 10:25:09
|
Zoégas - finns det sämre???
Nu svär jag väl i kyrkan , men Classic mellanrost, bryggt, "ska" de vara.
Inte käkar man väl bränt kaffebröd...eller?
Sorry, kände mej tvungen     |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/04/16 10:26:24 |
 |
|
Terminator
Moved on...

1124 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 10:41:54
|
158 kr/hg för Blue Mountain låter inte billigt. Då kanske jag gjorde ett klipp som köpte några hekto malet Blue Mountain för några tior i Kenya (ja, jag vet att mina siffror är diffusa men de ger iaf ett litet hum om prisskillnaden).
//Hans |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 11:20:13
|
Ekologiskt odlat och rättvisemärkt kaffe är det enda som dricks hos mig. Smakar aldeles förträffligt gott. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 12:06:17
|
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att mörkrost typ zoega o dyl smakar bättre(?) i sydligaste sverige pga av deras vattenkvalité
Vattnet i Skåne innehåller ganska mycket kalk som ger det mörka kaffet en viss smak
Eller...???
ett par tior för blue montain jo grattis till dig  |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 13:03:34
|
På jobbet häller man i sig en massa tjära, bara det är svart och flytande så går det ner. Hemma är det en annan sak. Jag brygger bara kaffe på helgerna och månar om att det ska bli riktigt gott. Nymalda kaffebönor är alltså det enda som gäller eftersom malet kaffe oxiderar så snabbt.
Tyvärr verkar marknaden för kaffebönor vara liten och det är väl det som leder till höga priser. Om ni kunde få era vänner att börja mala kaffe och de i sin tur kunde få andra att börja o.s.v. så kanske vi kan ändra på det här. Ut och predika! Ta och knacka dörr! Gör något! |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 13:20:01
|
Finns juh kaffe som man plockar ur speciella katters avföring. Det skall tydligen vara dyrt och... speciellt... Var det sådant du skall ha Mace? :)
Zoegas har nog stora påsar omalt också om man inte vill köpa lösvikt. Borde vara billigare. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 13:32:46
|
quote: Finns juh kaffe som man plockar ur speciella katters avföring. Det skall tydligen vara dyrt och... speciellt
Jag har smakat detta det är dock inte katter utan någon sorts björnliknande liten varelses avföring
Det psykologiska spelar ju en ett spratt här men det var inget större fel på detta kaffe,men det var ju ingen aha-upplevelse direkt!
Ska kolla vilket djur det var frågan om
Patrik |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 13:46:31
|
quote: ...det är dock inte katter utan någon sorts björnliknande liten varelses avföring
Hahah |
 |
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 14:28:43
|
En kompis till mig var en gång i tiden nåt marknadsföringsaktigt i kaffebranschen. Hon hade mycket synpunkter på hur kaffet hon marknadsförde smakade. Rosteriet begrep ingenting - deras kaffe var kanongott och kunde inte bli bättre hävdede de. Kompisen höll med - om man bryggde det på ortens vatten, men inte hemma hos henne. Där var konkurrenternas kaffe mycket godare. Rosteripersonalen trodde henne inte.
Det hela skulle i alla fall undersökas ordentligt. Kompisen tog med sig en rejäl dunk vatten från det egna kökets kran till rosteriet. Kaffe bryggdes enligt konstens alla regler. Och det smakade visserligen kaffe, men definitivt inte gott kaffe.
Under en tid fick rosteriet sedan göra om recepten på bönblandning och rosting. Besökare från olika delar av landet ombads ta med en dunk vatten så att de kunde prova hur kaffet smakade hemma hos dem. Efter ett tag hade man fått fram nya blandningar och rostningar så att kaffet blev gott även på andra platser än hos rosteriet. Olika kaffeblandningar anpassades efter olika typer av vatten.
Av denna lilla historia kan man lära sig att det godaste kaffet troligen bryggs av olika kaffeblandningar på olika platser. Ett par exempel: Hemma har jag märkt Classic Franskrost ger det bästa kaffet. På landet är en lite ljusare rostning bättre, till exempel vanlig simpel mellanrost. Zoegas skånerost är verkligen gott när det bryggs på kalkhaltigt vatten, till exempel i Skåne. I Stockholm blir det däremot enbart en stark spets i smaken. Aromen och fylligheten uteblir. I alla fall för mina lukt- och smaksinnen.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
 |
|
Piggen
Member

676 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 15:02:56
|
Med så mycket snack om kaffe förleds man ju nästan till att tro att kaffe är gott   |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
 |
|
Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 19:38:08
|
Bästa kaffet jag smakar heter Kimbo, är svindyrt och finns i en italiensk delikatessbutik i Gbg, kostar 47kr för 0.25 kilo (omalt) |
Optimist. punkt slut. |
 |
|
vemsom
Member

6618 Posts |
Posted - 2005/04/16 : 19:48:30
|
Var det espresso så var det ganska medelpris. Kimbo. skall testas. Är det kaffekaffe? |
 |
|
edison
N.A.udiophile

2529 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 10:20:40
|
Piggen: Yes, kaffe ÄR gott ;-)
Orpheus/Jörgen G: Säkert sant med olika vattens inflytande på smaken. För min del tror jag det är lite som kablar(!) i ljudsystemet; det är viss skillnad men skillnaden på kaffet (jfr anläggningen) är mkt större än vattnet (jfr kablar), iaf smakar i min erfarenhet franskt/Zoégas/"vanlig" mörkrost alltid sämre än noggrant bryggt mellanrost.Detta gäller även på plats i Skåne...
Att det ändå går att dricka med viss behålling är ju också sant, så länge man slipper ta socker i kaffet är det iaf OK ;-)
Men det är säkert annorlunda för den som vill ha den lite mer skarpa smak dessa kaffesorter ger som jag ovan dissar lite lätt...som så mkt annat är det en ren smaksak.
Jorma: Ja, det ska härmed bli nästa "test", ska prova nåt sånt alternativ härnäst. |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
 |
|
Jensevik
Member

513 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 10:22:47
|
quote: Blue mountain för 158kr/hg
Varför ska sånt som växer på Jamaica va så dyrt och omständigt att få tag på?  |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
 |
|
Orpheus
Member

970 Posts |
Posted - 2005/04/17 : 12:21:12
|
quote: det är dock inte katter utan någon sorts björnliknande liten varelses avföring
Det var en mungo som förädlar dessa kaffebönor i sin lilla mage
Patrik |
Edited by - Orpheus on 2005/04/17 12:21:51 |
 |
|
Topic  |
|