HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Energiinnehåll i musik? (Effektbehov)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:30:07  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Om jag kör en 2.2-uppställning med två bra frontar och två subbar, hur mycket effekt behövs till subbarna jämfört med frontarna?
Lika mycket, dubbelt, fem ggr, hälften? Vi kan ju anta att alla högtalare har har samma verkningsgrad och att vi spelar i ett "normalstort" rum.

Någon som prövat eller räknat på detta för olika typer av musik?

Hur mycket påverkar delningsfrekvensen?

Ni som kan räkna på detta eller har egen erfarenhet (ni är säkert många)-berätta!

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:37:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
I medelvärde behöver dom ungefär lika mycket vid en delning på 70-120 hz.
MEN! I djupbasen finns det ofta mycket mer dynamik och kraftiga passager så det rekomenderas ca 20 dB headroom, vilket de flesta inte har råd med.20 dB headroom innebär ca 100 gånger det normala effektbehovet.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:41:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
dvs 10000W till subben om man har 100 till frontarna? :) låter mäktigt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:51:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
dvs 10000W till subben om man har 100 till frontarna? :) låter mäktigt
Ingenting mot hur det skulle se ut med alla förstärkare och elementsom behövs för att hålla ihop.

Det är teorin, och kollar ni med ocilloskop på subb förstärkaren vid vanlig lite halvhög lyssning så kommer ni se att förstärkaren klipper.(om ni inte har 4 st Velodyn DD18 eller liknande)
VA!!! KLIPPER!?! Som tur är så hör vi inte det så tydligt så det är ingen större fara. Satsa på dubbla effekten så klarar du dig längre än ditt hyreskontrakt.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:34:43  Show Profile Send paradigm a Private Message
I praktiken skulle jag tro att man klarar sig bra med c:a 250W/baselement, iaf om alla element är hyfsat lättdrivna, d.v.s ligger nånstans runt 100dB/W/m eller däröver.

När jag normalt spelar vid c:a 85 dB, så använder jag knappt en tiondels Watt i medel. Det är iaf efter en hel del akustikpreparationer, lagom högt för att jag ska få bo kvar.
Sen kan jag höja lågbasen några dB så att jag kommer upp i c:a 1W, fortfarande räknat i medeleffekt. Därutöver finns det kraftiga passager där t ex anslaget i en baskagge, eller ett pukslag innehåller så mycket energi, allra helst som jag vid viss musik gärna låter expander och dynamisk EQ höja anslaget ytteligare några dB, så att jag vid dessa lyssningsnivåer kan behöva de 100 ggr så mycket effekt som redan nämnts av "Circlomannen", och då landar jag rätt ofta vid effektuttag kring 100W.
Med de dryga 250W jag kan ge varje baselement och midbas, får jag ändå tillräckligt med "Head-room", läs kraftreserv, för att allt ska förmedlas utan distorsion.

Det är iaf vad jag tror.

/Rolle

Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:35:52  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Ja, det är ju topparna som gör hela skillnaden. I praktiken betyder det alltså att förstärkaren till subbarna bör vara så kraftig som det bara går, dessutom klara att regelbundet drivas till klippning?
Någon som har invändningar? (Knappast basfantomerna på forumet, väl?)

När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal.

Edited by - Barfotalasse on 2005/04/13 16:41:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:14:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"praktiken skulle jag tro att man klarar sig bra med c:a 250W/baselement, iaf om alla element är hyfsat lättdrivna, d.v.s ligger nånstans runt 100dB/W/m eller däröver"

Det är få högtalare som har så hög känslighet.Sedan så har vi det som vi diskuterat här tidigare,dvs att basen faktiskt inte kräver mer effekt än de andra registren.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Barfotalasse
Member

123 Posts

Posted - 2005/04/15 :  12:10:59  Show Profile Send Barfotalasse a Private Message
Whiskyman, eller någon, var tråden där basens effektbehov diskuterades?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/04/15 :  12:27:47  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja då behöver du inte alls tänka på basarna eftersom troligen är aktiva. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000