HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför blev högtalarna smala?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:30:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Av både estetiska som ljudmässiga hänsyn.Sidoreflexerna blir mindre med en smalare högtalare.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:37:37  Show Profile Send mayro a Private Message



Här står min hustru och stäcker sina 172 plus toflor bakom ena hörnet på en av burkarna. Foto taget under flytten hit ner föresten..
Men man får lite begrepp ändå om storlekar och också kanske lite om vilka ytor som detta är . Och som sagt. 20 element som spelar klockrent mjukt o vackert.16 av dom i dipol. Gissa om det blir en STOR ljudbild..

Men TOTALT osynliga är dom.... I ljudbilden menar jag...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/14 11:38:55
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:39:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Säkert bra ljud Mayro, men snygga, nja... En smaksak antar jag...riktiga rock ´n´ roll-högtalare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/04/14 11:41:11
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:43:51  Show Profile Send CC a Private Message
JAG gillar i alla fall brutal hifi
Läckert

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:46:07  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Fisksmiskola:

Känsligheten på 802 och 801 är densamme. Men detta talar som bekant bara om vad vi får ut om vi pelar in 1W mätt från 1M håll. (Tror inte basen är särskilt aktiv under detta test, ngn som vet?) Det talar inte om vad som krävs av förstärkaren när man vrider upp volymen till max. Ett 7" element med en mindre magnet kräver ju mindre strömmar för att få membranet att jobba med fasthet och knastertorr bas. Ett 15" element med en betydligt större magnet kräver mer ström för att inte magneten skall ta över. Drar vi då på en fete volym så är det lättare att hålla 2st 7" i shakt än ett lösspringande 15" element.

Hur formlen för att beräkna hur många och hur stora element det krävs om man delar upp ett 15" på flera mindre vat jag inte. (Den som vet får gärna dela med sig av denne kunskap) Men de högtalare jag sett som har ett stort baselement i en modell, brukar ha ett par som är mindre i modellen under.

Tittar vi sedan på just B&W så har de 2st 8" basar i 802, 1st 15" i 801 och av ngn anledning 2st 10" i 800. Men den högtalare som går lägst i fekvens är 801 med sitt 15" element.

Samtliga högtalare har samma känslighet, kan matas med samma effekt, men 801 och 800 kan hantera dubbelt så mycket effekt som lillebror 802. Jag tror nu inte B&W är ensamma i att bygga på detta sätt.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:50:29  Show Profile Send Blue a Private Message
Trots teknologiska framsteg vad gäller hur mycket man kan kräma ut från små element måste jag säga att jag aldrig upplevt det där riktiga "manglet" från "normala" högtalare, och särskilt inte från stativare. Det ska till rejäla saker med stoooora element och kralliga slutsteg, alternativt hornkonstruktioner förstås, för att få fram dom där "knytnävsslagen i mellangärdet" enligt min erfarenhet.

Men... å andra sidan är det ju en annan sak hur högt man värderar "mangelfaktorn". En schysst stativare kan vara nog så bra på alla parametrar utom just denna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:57:05  Show Profile Send mayro a Private Message



Matte76


Detta är manlighet i sin bästa form. Inte någon hymlande eller så. Rent klart manligt.Och dom VISAR vem som bestämmer här hemma.
DVS Lena


Men ojojoj., Du skulle se dom då dom nyligen blivit oljande. och valnöten suger i sig.... Djupet i trät är härligt...och att se hantverket i dessa SKULPTURER är en njutning. För här är ingen datorfräst högis inte. Detta är hantverk i högre skolan...




Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  11:58:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro: Manligt och ändå bestämmer Lena...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  12:05:07  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
...riktiga rock ´n´ roll-högtalare!


Där har du så totalfel som du någonsin kommer ha och få på åratal framåt Matte76. men snart tar du väl dig i kragen och tittar över....Hoppas du gör det INNAN du säljer allt osv..


Japp. Det är ju KVINNAN som uppskattar mannen.. Och en bra deal är att hon bestämmer då.. Det är då saker som dessa får sin plats...


Och CC


Stereo ska höras o ses. Inte pysa o puttra i nåt hörn. Det är vad vi är några som gillar i alla fall..


Blue.

Saken är ofta inte att en stor högtalare manglar osv.. saken är att dom kan exakt som en stor stark karl bara jobba lugnt o metodiskt. Och inte sliter skit o stressa..

Vilket leder till ett LUGN o ro i återgivningen . samt därmed kraft utan att den gör ont i öronen..

Jag har ALDRIG någonsin hör en liten högtalare som klara av timmar av hög spelning. Inte lite hög. Utan hög!. Det blir allt tröttsamt som sjutton tyvärr...Jag menar inget illa. Utan berättar enbart MINA erfarenheter. Medans jag hört många stora system där man INTE får dessa problem alls.


Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/14 12:22:14
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:05:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Där har du så totalfel som du någonsin kommer ha och få på åratal framåt Matte76


Mayro: Jag har ofta fel, det visar ju alla mina byten av grejor! Men jag har ännu oftare rätt, kanske inte gällande hifi men gällande annat!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:22:38  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
""The Respons baffle is as small as possible and covered with an absorbing felt, to avoid reflections from the speaker units. Otherwise these reflections will smear and colour the music. The wider the baffle is, the more reflections are added to the music.""

Det står dock inte att han pratar om baffeldiffraktion, vilket är den en effekt av att ljudet tappar sitt baffelstöd när det når en kant. Då bildas en våg bakåt och framåt som intefererar med direktljudet och orsakar en kamfiltereffekt. Baffeldiffraktion finns då inte från en högtalare med oändlig baffel, eftersom det inte finns någon kant. Smarta lådor kan ha två kanter varvid den ena kantens diffraktion intereferar med den andra och "nollställer" effekten av baffeldiffraktion. Exempelvis 45° avfasning. Avfasningens storlek bestämmer frekvensområde och bandbredd på denna nollställning.

Att sätta ett element off-center minskar inte heller diffraktionen, men den blir "utsmetad" pga av olika avstånd från center till kant, så att dess effekt på tonkurvan inte blir lika stor.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:35:34  Show Profile Send mayro a Private Message

Matte76

Där har du säkert rätt helt o hållet

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  13:36:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro:

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  14:03:10  Show Profile Send mayro a Private Message


Hoppas vi syns snart Matte76. Du är en glad kul kille får man nog säga!

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  14:12:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hoppas jag med Mayro, du verkar vara detsamma! Synd jag inte kan lördagen den 30:e, annars hade jag gärna hängt med hem till dig. Ska dock på fest den dagen tyvärr!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/04/14 :  15:00:57  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Splix-
"Känsligheten på 802 och 801 är densamme. Men detta talar som bekant bara om vad vi får ut om vi pelar in 1W mätt från 1M håll. (Tror inte basen är särskilt aktiv under detta test, ngn som vet?) Det talar inte om vad som krävs av förstärkaren när man vrider upp volymen till max. Ett 7" element med en mindre magnet kräver ju mindre strömmar för att få membranet att jobba med fasthet och knastertorr bas. Ett 15" element med en betydligt större magnet kräver mer ström för att inte magneten skall ta över. Drar vi då på en fete volym så är det lättare att hålla 2st 7" i shakt än ett lösspringande 15" element."

Nja riktigt så funkar det inte. Med en större magnet får man högre flödestäthet i magnetgapet och därför behövs faktiskt mindre effekt för att flytta talspolen. Hur magneten skulle kunna "ta över" förstår jag inte. Jag kan hålla med om att känslighten inte berättar om vad som krävs av förstärkare när man spelar max, men det gör å andra sidan inte storleken heller! Däremot så når man högre volymer med samma volyminställning på förstärkaren om man har känsligare högtalare.

"Hur formlen för att beräkna hur många och hur stora element det krävs om man delar upp ett 15" på flera mindre vat jag inte. (Den som vet får gärna dela med sig av denne kunskap) Men de högtalare jag sett som har ett stort baselement i en modell, brukar ha ett par som är mindre i modellen under."

Formeln för en cirkels area är A=r^2*pi.
Ett baselement på 15" har en radie på 7,5". Ett element på 15" har alltså en area på 176kvadrattum. Ett element med 7" diameter har radien 3,5", det ger arean 38,5kvadrattum.
176/38,5 ungefär lika med 4,5.
Det går ungefär 4,5 sjutumselements areor på ett femtontumselements.
Arean är proportionell mot kvadraten på radien.

Jag vet inte hur högtalartillverkare gör men att de har ett större element i modellen över tyder väl på att det är bättre?

"Tittar vi sedan på just B&W så har de 2st 8" basar i 802, 1st 15" i 801 och av ngn anledning 2st 10" i 800. Men den högtalare som går lägst i fekvens är 801 med sitt 15" element.

Samtliga högtalare har samma känslighet, kan matas med samma effekt, men 801 och 800 kan hantera dubbelt så mycket effekt som lillebror 802. Jag tror nu inte B&W är ensamma i att bygga på detta sätt."

Jag förstår inte vad du vill få fram med den informationen och förstår inte heller hur den skulle underbygga dina argument.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:43:44  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Ang. Baffelreflexer.

Jag har alltid varit någon slags förvirrad "perfektionist-wannabe". Och det mesta har jag byggt själv och sen förkastat då det låtit dåligt. Av någon anledning så har jag aldrig varit sugen på att lära mig teorin utan satt en heder i att gissa med hjärta och öron samt den lilla hjärna man har..

Detta har resulterat i en del speciella saker tills jag fick andra intressen. Tio år senare vaknar jag en morgon av att någon kortslutning gjort mig HiFi-intresserad igen..

Nu är det dock nostalgikern i mig som vaknat. Så jag anskaffade äldre saker. Men efter mängder av HiFi-erfarenheter (bra och dåliga, vissa usla..) så visste jag ju att det skulle bli svårt att hitta något som lät bra.

Och bara för att man INTE skall möta barndomens "Hjältar" så valde jag (enl. min skumma variant av logik) att helt sonika skaffa en kopia av den anläggning som imponerat mest på mig i hela mitt liv. Barndomens absoluta kung.

Den heliga Graal för en HiFi-Adept i 7-10årsåldern. En monster-Pioneer-anläggning.

Alltså kör jag i dagsläget ett par Pioneer HPM-100

(Bild:)
http://holyflood.com/IMAGES/HPM1.JPG

Som drivs av ett SX-1250 (som tidningarna t.o.m tyckte var en lämplig motståndare till KSA-100 för hundra år sedan i tester)

(Länk:)
http://www.silverpioneer.netfirms.com/SX-1250.htm

Och man kan ju säga att jag hade tydliga åsikter (läs: fördomar..) ang . högtalarnas konstruktion.

1. Dem är lika byggda. (inget höger/vänster här inte..)

2. Bafflarna kan man parkera bilen på.


Men precis som någon skriver om sina Infinity-jättar så är dessa "Klädskåp" väldigt diskreta i ljudbilden.

Jag dizzade sedemera mina burkar en smula med dessa ord då jag snackade med en annan "HiFi-Nostalgiker" i Göteborg. Och han sa väl stillsamt något i stil med

"-Det är <känd konstruktör> (jag har glömt vem) som har byggt dem, och man kanske skall akta sig för att såga dem hursomhelst. Han visste säkert vad han gjorde"

Och dessa kloka ord tillsammans med mina erfarenheter av dessa "klädskåp" har fått mig att inse att inget är skrivet i bergrunden vad gäller HiFi.

-Jovisst. Det låg väl kanske lite sanning i vad en gammal reparatör en gång sa vid en diskussion ang. bas i små och stora högtalare:

"Du.. Tror du att en BasFiol är stor för skoj skull eller..??"


Jag har blivit impad av små och besviken av stora, men "pelarmodet" tror jag är en modenyck som blev permanent, utan att påstå att det skulle vara fel med "pelare" som jag själv byggt en del..


Det sena åttiotalet erbjöd en växande trend som gick ut på att det var lite mer "seriösa" saker som var "pelarbyggda", och visst ser det ofta lite mer finlir ut. Jämför bilar.. En Citroën CX ser ut som den håller 20km/h då den står still. En Volvo 740 ser irriterad ut så fort den rör sig.

-Jag tror att det kan vara mycket religion och liknande i visa fall. Sen finns ju skit och guldkorn i båda världarna.

Man kan vad som än händer säga att det garanterat finns alla prisklasser på både "skåp" och "pelare". och det säger väl också att det inte finns några raka sanningar.

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/04/14 :  19:08:25  Show Profile Send markih a Private Message
Hej

Jag fattar mig kort: För att högtalarna dominerar mindre utseendemässigt, skulle jag tro!

Förklaringar om diffraktionsbekämpning och känslighet saknar tyvärr verklighetsförankring, eller snarare är generaliseringar som saknar den betydelse som ofta anförs. Dvs, smalare baffel behöver inte alls betyda mindre diffraktion, högre känslighet eller bättre projicerande ljudbild. Däremot påverkas de i viss månav baffelbredd, dock ej på de sätt som ofta anförs på ett något mytbildande vis.

Mvh

markih
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  20:55:40  Show Profile Send mayro a Private Message
Markih..

Det du säger stärks av mitt resultat. För skulle sånt spela sån stor roll så skulle mina högtalare inte varit ens njutbara, ofokuserade o trista...

Vilket dom inte kan kallas direk...

Så du har nog både en o två poäng där tror jag.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/04/14 :  21:03:37  Show Profile Send CC a Private Message
Det finns mååånga vägar till himlen

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/14 :  22:11:35  Show Profile Send mayro a Private Message
CC


NOPE!

Endast en. Infinity med BRED baffel.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/04/14 22:12:37
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/14 :  23:16:40  Show Profile Send Blue a Private Message
gelgamesh: Ah... den gamla godingen till receiver var det ju någon annan här som just efterlyste... Eller var det du? (Eller nej, det borde det ju inte vara).

Nåväl, håll i den hårt! Galet cool!

Sådana högtalare som dina... kör du dom på någon form av lågt stativ eller på spikes eller direkt på golvet? Hur stora är dom egentligen? Risken borde finnas för en lite "låg" ljudbild vid golvplacering?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/15 :  00:13:18  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Eller är det så enkelt att en golvhögtalare med en 6'- 8' bas inte vill ha för stor låda, därav blir den smalare för att få till höjden? Fast jag kan ju inget om sånt här. :>

Snoogens
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:22:54  Show Profile Send ohmega a Private Message
Jag tror att det visuella modet styr designen av högtalare - men inte BARA.

Jag gillar högtalare med LITE "pelarstuk" - men inte när det överdrivs - å andra sidan, jag kommer ihåg att på 80-talet då det skulle vara STORA element (jag hade ett par JAMO med 15"-basar) - då krängdes det högtalare med "skryt-tum" som inte höll vad det lovade. Jag är medveten om att det säkert finns BREDA bra högtalare - men jag blev iaf för ett bra tag framåt "allergisk" emot den looken. Idag är trenden en annan, så smala det bara går - små element måste göra större konutslag för att kunna uppnå samma ljudtryck som ett större element - vilket har SINA nackdelar.

Så min favoritdesign ligger nån stans mitt i mellan - typ Snell E/II eller så - högtalare med lite "utpräglat alldagligt" utseende - eller tidlöst, beroende på hur man ser på det. Ofta är det ju så att:

Det finns inget som är så ute - som det som nyss varit jätte-inne




Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/15 :  12:44:09  Show Profile Send mayro a Private Message


Renovera dina MPM100!! Jag har haft sådana jag med i begynnelsen.. Och moddade redan då dom med bättre kablage. Stbiliserade lådan en del med stag. Samt blymattor osv invändigt..

Och gissa om dom steg i nivå.. Tror jag var 19 eller 20 år då... Så länge sen. Men minns ännu känslan av lyftet det blev...Så ge dom en vända så ska du se/höra.. Dom kan dessa bitiga högisar...Sätt in en bild här så får alla se hur dom ser ut vet jag. Då är det nog en del som får minnen !

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000