HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Opeth och allmänt musiksnack.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:50:49  Show Profile Send Nothing a Private Message
Efter som det har talats om 'porcupine tree' i en annan tråd, och att den gruppen har en sak gemensam med opeth, är det väl lika bra att snacka lite tunga riff i denna tråd.

Finns det någon annan grupp på denna jord som skapar lika tunga, underhållande och innehållsrika riff som Opeth?
Svar: Nej

Takterna bara dem är ruskigt härliga. Genrer tänker jag inte gå in på
mer än att lyckas med att väva ihop latino, flamenko och tango takter i hård progressive dödsmetal bara det är sjukt snyggt.

Har ni något favorit riff?

Edited by - Nothing on 2005/04/14 18:07:37

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/13 :  14:10:22  Show Profile Send molsson a Private Message
jo, meshuggah.

Har ett par opeth-plattor, och måste säja att dom är helt ok. Tyvärr är growl intemin grej, så det faller lite där.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/13 :  14:26:21  Show Profile Send Nothing a Private Message
molsson Vilka plattor har du? Meshuggah i all ära, Opeth rår de inte på!
Om du inte har 'Blackwater park' eller 'Deliverance' så köp!
Growlen stör mig inte ett dugg, det är så lite så.
kan nämna att jag inte är någon generell death metal fantast heller.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:25:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min lägenhetskompis lyssnar mycket på Opeth, så jag hör det lite nu och då...försöker vänja mig vid growlandet, för musiken i sig är mycket bra! Damnation ska inköpas så fort jag inte längre kommer bo ihop med lägenhetspolaren längre - den har ju dessutom Steven Wilson producerat (liksom Deliverance), så inte konstigt att jag tycker om den!

...men än så länge kan jag bara inte ta growlandet på allvar. Jag tror att det är nån vanesak, men som det är nu låter det bara fånigt när han sätter igång...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:29:13  Show Profile Send Drem a Private Message
Ojojoj! "Blackwater Park" har snurrat i min spelare otroligt mycket dom 2 senaste månaderna. Även när jag är ute och springer så brukar jag ha den skivan i mp3spelaren. Jag har för mig att sångaren i Opeth är med i produktionen på Porcupines nya skiva. Har för mig det stod på hemsidan också att hans absoluta favoritskiva är PTs "In Absentia".

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:46:01  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har still life och deliverance. Deliverance är något vassare än still life, men jag tycker meshuggah är intressantare att lyssna på.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:58:50  Show Profile Send Ayn a Private Message
Verkar inte vara helt olika musiksmak för oss som postat i tråden hittills för övrigt, att döma av vilka trådar jag "sett" er tidigare... Alltid kul att hitta andra som gillar samma. I ren inspiration ska lyssna på Elbow nu och se vad om jag gillar det.

För övrigt stämmer det att Mikael Åkerfeldt är med på PTs senaste. Att Meshuggah är intressantare att lyssna på...ptja...jag ser inte likheten riktigt? Visst, både Meshuggah och Opeth är tunga band som joxar lite med takter, men Meshuggah är mycket mer "matematikmetall".

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/13 :  17:10:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har samtliga utgivningar med Opeth (officiella fullängdare) Och som sagts tidigare i tråden så är det Blackwater park och Deliverance som svänger mest. Masters Apprentice någon?
För de som gillar Mikael Åkerfeldts alster kan Katatonia vara värt att spana in, då han var med där en gång i tiden. och det finns mycket svåråtkomligt material där att hämta för den riktige fantasten.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/04/13 :  19:37:02  Show Profile Send Drem a Private Message
Ayn:

Återkom gärna med vad du tycker om Elbow - "Asleep in the Back". Det är definitivt inte musik för alla Jag tycker det är otroligt bra.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  07:53:22  Show Profile Send Nothing a Private Message

Alla borde ha lyssnat igenom 'Blackwater park' Det var den Wilson först produserade. Deliverance är också grym, men blackwater park måste jag säga är en av top 10 skivor som någonsin gjorts.
Damnation är bra men blir lite seg titt som tätt, repeterar även en aning.

molsson Köp Blackwater park! du kommer inte bli missnöjd.
Har lyssnat på den nu sen 01' och den är fortfarande en sjukt bra skiva.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/04/14 :  09:04:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Gjorde inte gitaristen i Meshuggah en platta med med trummisen Morgan Ågren ?? Han hade ett program om trummor på tv för ett par år sedan o nångång så lirade dom ihop. Jag hade årets haksläpp !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  12:52:24  Show Profile Send Nothing a Private Message
Special defects, 'Sol Niger Within' fredrik thordendals (gitarrist i meshuggah) solo projekt. Morgan Ågren spelar trummor på fredriks skiva.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:00:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Du är en klippa Nothing Är den svår att få tag på ?? Läste om den i M&M för en massa år sedan.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:17:46  Show Profile Send molsson a Private Message
Aningens svårlyssnad platta den. ;)

No hay banda!!
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:34:11  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Ayn
quote:
...men än så länge kan jag bara inte ta growlandet på allvar. Jag tror att det är nån vanesak, men som det är nu låter det bara fånigt när han sätter igång...

No offense... men jag kan bara inte låta bli....
Jag har personligen svårt för sångare som försöker sjunga ljust och högt, det låter mest som de har fastnat med familjejuvelerna i ett skruvstäd.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:41:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Aningens svårlyssnad platta den

Låter lovande , speciellt då han berättade hur dom spelade in plattan i intervjun.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  17:44:07  Show Profile Send Nothing a Private Message
Björklund
I ärlighetens namn vet jag inte riktigt.[vadå,host]

Men jag har för mig att man via Morgans.Å´s H-sida eller via meshuggah's Forum kan söka vart.
http://www.tandjent.com/meshforum/

Har också försökt hitta den, den enkla vägen, via känd skivshop, men ack. Är du medveten om att det finns två versioner, v3.33 är en av den senaste, USA/japan-släpp tydligen. Med höjdar bonuslåten 'Missing time' vilket även den finns i flera versioner.

Lustigt det där med talet 33. Thordendal är tydligen lite manisk/begajstrad på det talet.

molsson
jag tycker inte den är så svårlyssnad faktiskt. Inte olikt Meshuggah
spelar thordendal sina sjuka toner som passar musiken som handsken.
En aningen utflippad Allan Holdsworth! Lyssna på 'metal fatigue'.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:00:24  Show Profile Send molsson a Private Message
missförstå mig rätt. Jag gilla den. Men med listlyssners mått mätt, så är den nog ogenomtränglig.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:15:15  Show Profile Send Nothing a Private Message
Jo förstår det molsson.
Har du hört meshuggah's P3 live? Man kan inte annat än garva åt Jens mellansnack.

Nu kommer vi att plåga er med ännu en ny låt, det är en låt när både,, när alla vi spelar samtidigt, fast jag kommer inte in fören efter ett tag. Dom börjar samtidigt, sen kommer jag. En låt som heter Elastic!

Helt underbart

Edited by - Nothing on 2005/04/14 18:17:49
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2005/04/14 :  18:48:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag ska verkligen försöka att hitta plattan. "konstig" musik brukar vara häftig. Sa man till polarna på 70-80 talet att man gillade Emerson lake & palmer så var man idiotförklarad. Vem gillar sån konstig musik fick man till svar. Sen gillar jag att lyssna på musiker som verkligen kan hantera sitt instrument och det får man väl säga att dom kan.

Att det sen tar lite tid att förstå plattan gör inget

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

sonataarctica
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/04/20 :  09:29:34  Show Profile Send sonataarctica a Private Message
Ja opeth är det bästa som hänt mig, Blackwater park är helt enkelt underbar.
Men låten Black rose immortal på Morningrise skivan är det bästa dom någonsin gjort.

Nothing: Leta efter en skiva som heter Farmakorn - A Warm Glimpse. Väldigt likt Opeth (finsk progmetal)

sneak@spray.se
Go to Top of Page

sonataarctica
Starting Member

12 Posts

Posted - 2005/04/20 :  09:36:38  Show Profile Send sonataarctica a Private Message
Där har ni den. http://www.cdon.com/product.phtml?prod=203472

sneak@spray.se
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/04/20 :  20:56:32  Show Profile Send Nothing a Private Message
sonataarctica
jag skall kolla upp 'Farmakon' måste provlyssna först.
Tack för tippset.

Edited by - Nothing on 2005/04/20 20:56:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000