HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hög volym på bio,musikaler o livekonserter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/04/13 :  12:54:07  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej!

Hur resonerar pubar,teatrar o biografer idag i fallet ljudvolym, idag får man tillomed fundera på om man kan ta med sin son på 7 år på filmstaden o titta på Film.

När man hör seriösa musikälskare dikutera vilka öronplopppar som är bäst på konserterna,är det inte något fel då?

Senast för ett par år sedan var jag i Stockholm o såg musikalen Rent,satt precis i mitten o borde fått en skaplig ljudupplevelse men icke.
Det spelades så högt så de duktiga sångarna dränktes o musiken blev outhärdlig,paret brevid mig gick i pausen o bad om platser högt uppe på balkongen för att kunna se resten av föreställningen.
Pratade sedan med ett par bekanta som lämnat teatern i paus.

Inte konstigt att var o varannan har tinitus

Som Sverker sa:"ska det behöva vara så här" o framför allt VARFÖR?

mvh Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:30:40  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Håller fullständigt med. Det märkliga är att jag aldrig hört någon över huvud taget vara positiv till dessa ljudnivåer. Det verkar som att "Så har det alltid varit och så ska det vara.". På krogen antar jag att det är lönsamt eftersom det oftast är outhärdligt att vara där i nyktert tillstånd. På bio förstår jag inte alls vad det skall vara bra för. Är det okunnighet som gör att man inte kan ställa in prytlarna rätt?

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/04/13 :  13:47:33  Show Profile Send AKA a Private Message
Själv tycker jag att det brukar vara för låg volym på biograferna.
Brukar ifs sitta ganska långt bak.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/13 :  14:35:35  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag håller med AKA. På vissa biografer kan det vara för låg volym. På exempelvis SF i gbg tycker jag att det är för låg volym.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/04/13 :  14:59:51  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Min erfarenhet är också att det är på tok för högt ljud. I varje fall ofta. Inte speciellt kul att komma på att man sitter och vrider på sig, kisar med ögonen i ett löjligt försök att undkomma genomskärnade höga frekvenser på bio. Tråkigt tycker jag

Min erfarenhet över lag är dock att de som jobbar på bio varken bryr sig om bild eller ljudet, ofta svämmar bilden över duken ut på sidorna utanför duken, i taket osv. Då kan man ju ifrågasätta om de ens provkör efter man bytt filmrulle och kollar att allt är OK eller om de bara kastar in filmen och skiter i resten.

Härmed utdelas en officiell känga till ansvariga vid Skellefteås biografer ang detta!

/Jonas

Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:11:48  Show Profile Send JonasV a Private Message
Jag Blir så ARG

Minst två gånger har jag gått upp till Anvarig Mixare i Pausen för att be om lite hänsyn så inte fler drabbas av Livslång Tinnitus!
Dom bara Pratar bort det och fortsätter som vanligt, fast man känner sig som en slagpåse av Bastrycket.
Öronen blir Bedövade av Smärtan när dom sätter upp massa PA-Horn 15" - 18" i Små Lokaler.
Man får vara glad om man kan Urskilja rösterna i bland, Duuh!

Mean businnes, JonasV.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:16:20  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Då var jag inte ensam om den åsikten iallafall

Skulle vara kul att få ett svar från någon på "andra"sidan.

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/13 :  15:33:18  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Du har ju redan fått svar av två från "andra sidan"
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/04/13 :  16:33:24  Show Profile Send Orpheus a Private Message

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/04/13 :  18:12:27  Show Profile
Killar har ni inte hört talas om hembio
2-kanal i all ära, men en riktig bioupplevelse får man endast hemma

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/04/14 :  01:54:04  Show Profile Send edison a Private Message
EN gång har jag iaf upplevt extremt bra PA-ljud på ett musikgig, och det var när bla Rigmor Gustafsson/Esbjörn Svenssons trio mfl spelade på Jazzfestivalen på Skeppsholmen i somras (2004).
Helt underbart, jag kände mej "tvingad" att säga till PA-mannen att detta var SÅÅÅ bra...har nog aldrig hänt innan...
Nyanserat, rent, fylligt OCH mkt dynamiskt...ja som man vill ha det, och inte nån smällfet mellanbas som pajade ljudets tydlighet och artisternas uttryck.

Tyvärr var ljudet lika svindåligt som "vanligt" under den kvällens sista spelning...då gick vi innan sista låten kom...antar att det inte var samma folk som rattade då (var en "stor" USA-artist sist på kvällen, som antagligen hade eget ljudfolk)

Jag kan för mitt liv inte fatta vad det är som gör att PA-ljud nästan alltid är:
*För högt
*För ojämnt (massor av mellanbas, "allt" låter "uppfettat" och otydligt av den anledningen...vare sej det är tal eller sång, just mänskliga rösten verkar PA-folket inte bry sej om att få fram ens halvbra, eller så vet dom inte hur den "ska" låta...?)

----------------------------------------------------------

Att det ÄR svårt, och särskilt att det är bökigt att kunna åstadkomma bra ljud på alla platser i en lokal är ju en sak; att man "aldrig" upplever hyggligt bra ljud oavsett var man nu satt/ställt sej visar iaf mej att det tycks som man inte bryr sej så där jättemycket, tyvärr.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/04/14 01:57:48
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2005/04/14 :  05:03:56  Show Profile Send Lepra a Private Message
När jönköping var P3 popstad hängde jag med nåra bekanta och av en händelse råkade jag befinna mig i lokalen när dregen - vad han nu spelar i för band? satte igång... enda jag hörde var rasslet från den uppmickade hihaten, ett högt brus som skulle föreställa gitarrer och nångång ibland nåt som man kan med lite fantasi få till röst från sångaren.

O folk stod diggade detta... ofattbart!
allt det gav var blixthuvudvärk, kraftigt tjut/pip i öronen och 3 st ärligt snodda plektrum från dregens stärkartopp.

Ska det vara så jävla svårt att ha det på lagom volym så man hör alla instrument?
visst... denna "rockiga popmetal" ska spelas högt, men helst inte alls. Är det tvunget så på lagom hög volym.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/04/14 :  06:21:56  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ibland är det väldigt högt ljud på biograferna. Men det beror inte enbart på att personalen är okunnig eller inte bryr sig, det är mixningen på filmen som gör att de måste skruva upp för rösterna ska höra. När det sen blir explosioner, skott eller vad man nu tittar på för film så blir det väldigt högt.
Det märker jag ofta när jag tittar på film där hemma.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/04/14 :  07:10:16  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag håller med, för högt, för fel, vart tog hantverket och stoltheten vägen ?

Ett urklipp ur en sliten teknikers tankar :

"- åh fasen.. gig ikväll igen och jag somm festade till det igår, aj mitt huvud, och trött är man nu när man stått teckniker var annan kväll i 3 månader över hela landet, jag orkar inte bry mig, det är ändå ingen som klagar, hoppas att det inte blir en massa jäkla extra nummer ikväll"

Detta tror jag är problemet.

Ibland har man tur, jag har också haft de där himmelska upplevelserna, när kopplingen mellan det man ser på scen och det man hör är klockren och ljudet är fantastiskt samt lagom högt.

Det som krävs är bra lokal, bra utrustning men framför allt tid och hängivenhet att åstadkomma det bästa tänkbara resultatet.

Tyvärr är det oftast motsattsen man stöter på.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/15 :  23:50:50  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Håller oxå med. Har tinnitus sen 15 år tillbaka p.g.a alla konserter man vart på. Det var inte så mycket bättre förr men numera verkar det generellt va för högt. T.o.m på s.k akustiska konserter i små lokaler så mååste det va ett PA uppställt och allt uppmickat och för högt. Jag har slutat gå på¨konserter.

Det började spåra ur på 70-talet nån gång när man började micka upp trummorna. Sen höjde man resten oxå å så höjde man trummorna ännu mer varvid man förståss var tvungen att ösa på ännu mer på resten.....

En stor skillnad på 70-talet och nu är att var man på hårdrockkonsert på den tiden så hörde man aldrig nån bas, bara gitarrer och trummor. Numera verkar loudnessbasen slagit igenom även på konserter. För bra grejor?

Men visst har man upplevt bra ljud. Har hört Zappa ett antal gånger och det var kanonljud, lagom högt och alla instrument gick fram. Även bluesgubbar har brukat ha bra ljud. Buddy Guy mmmmm, BB King mmmmmm och Albert King i J-köping i början på 90-talet med bland det bästa ljud jag hört någonsin live. Det går om viljan finns.

Tror PA-gubbarna är helt hörselskadade och konsumerar för mycket alkohol.....

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/04/16 :  12:48:16  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
Hur resonerar pubar,teatrar o biografer idag i fallet ljudvolym, idag får man tillomed fundera på om man kan ta med sin son på 7 år på filmstaden o titta på Film.

va glad för det du... här får man nästan ta med en hörapparat om man ska höra nåt... så illa att jag och kompisarna brukar åka till sthlm för att se "storfilmerna" med bra ljud.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/04/17 :  14:21:13  Show Profile Send Merkurius a Private Message
LarsTokyo: Håller med dig på den punkten. Mixning tror jag kan vara en räv i sammanhanget. Rösterna kan stundtals låta mumlande men sen när något plötsligt händer är det ett dynamikutbrott som inte alls känns häftigt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000