HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Billig OCH snål/effektiv förstärkare.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:01:40  Show Profile Send Rhino a Private Message
Jag öppnade idag posten och fick en smärre chock när elräkningen var på 1000 kWh för de senaste två månaderna. Till saken hör att jag bor ensam i en lägenhet med varmhyra, jag har knappt några lampor tända och de enda elektriska prylar jag använder mer än nån gång så och då är spis, dator och just förstärkare.

Jag misstänker att det är förstärkaren som är boven (har kört med en hemmabioförstärkare som nästan alltid är på) och letar nu efter en billig förstärkare -ny som begagnad- som inte behöver ge ut mer än säg 2*10 watt MAX och helst inte ta in så mycket mer. Jag har trots allt bara papphögtalare här :p

Förslag mottages gärna

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:04:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Antagligen är det inte din hembioförstärkare som käkar el, en mer realistisk gissing är att du har en gammal kyl o frys som drar mycket energi.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:10:07  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Här finns en länk till tidigare topic som behandlar frågan om vad olika förstärkare slukar i ström:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36679

...sen får du själv undersöka om någon av dem är särskilt billig.

/ Ulf (som själv bytt förstärkare som drog ca 200W till en som drar ca 20W för att spara energi och pengar)

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/04/12 15:12:19
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:10:31  Show Profile Send Rhino a Private Message
hmm, jo, det KAN inte vara enbart förstärkaren, det har jag fullständigt klart för mig (Eftersom jag räknade med hur mycket effekt det var i genomsnitt varje timme), men kyl och frys är inte mina (bor i en stor "studentlägenhet" (nåja..)), kanske borde jag ta upp det med någon. Förstärkaren blir dock väldigt varm även i "standby" (på men inte spelar) och den står på nästan hela tiden och spelar lite ljud, det är nästan den enda pryl jag kan påverka.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:13:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Well, precis haft en liknande erfarenhet, men mitt slutsteg är borta så jag kunde räkna bort stereon. Visade sig att grannen, AV MISSTAG, lyckats koppla in sig via min köksfläkt då jag renoverar köket nu och hans etta är från styckad från min...

Nu erkände han iofs snabbt sitt misstag när jag skulle riva bort den gamla fläkten men va fan....

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:13:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad är det för förstärkare (modell och märke)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:16:27  Show Profile Send Rhino a Private Message
Nån sleten Yamaha 596 RDS.. jag antar mer och mer att den inte kan dra speciellt mycket.. jag blir galen, 1 megawatt och jag rör mig i 15 m^2 av min lägenhet :p

EDIT: Har en Denom PMA-520 här också, det står iofs "Optical Class A" på den men de kan väl inte allvarligt mena att det är något som är klass A i den, jag förstår inte ens vad "Optical" betyder i en förstärkare.

Edited by - Rhino on 2005/04/12 15:19:09
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:19:05  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Det KAN faktiskt vara (i stort sett) bara förstärkaren som drar så mycket!!

Min Amplifix drog 100-125W på tomgång (alltså avstängd, men inte sladden ur), vilket blir 3kWh per dygn och 900kWh på en månad.

Så om det är en Bladeliuskonstruktion (eller annan klass A-förstärkare) som lämnas på hela tiden (för att låta bra), så kan elräkningen skena iväg!

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:21:50  Show Profile Send Rhino a Private Message
ulfsan: Som tur är blir ju 3*30 bara 90kWh :)

dock är min på alltid, har den nästan aldrig i "äkta standby" om det gör någon skillnad. Den är kopplad till datorn så jag antar att datorn alltid sänder något (för att det är ett dåligt kort).
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:32:44  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Usch ja, så man räknar en tisdag eftermiddag....

(...jag hade talet 1000 i minnet, men då handlar det om årsförbrukningen; dvs 3 x 365 ca. Men 1000 kWh kostar numer ca 1000:-, så det är ju ändå en betydande utgift...) / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

berglund
Member

189 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:41:54  Show Profile Send berglund a Private Message
Du kan enkelt kolla hur mycket den drar genom att sätta en effektmätare i strömuttaget. Dumt att byta om det inte skulle vara den som är boven.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/12 :  15:46:00  Show Profile Send mayro a Private Message
80 kr i månaden för välljud.. billigt anser jag.....Om nu det är 1000 om året så blir det inte mer..

Sen kan du ha fått en sån där som man rättar till hela året för. då brukar kostnaden skena en del.. har du kollat detta?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:00:49  Show Profile Send Blue a Private Message
Rhino: "letar nu efter en billig förstärkare -ny som begagnad- som inte behöver ge ut mer än säg 2*10 watt MAX och helst inte ta in så mycket mer. Jag har trots allt bara papphögtalare här"

: )

Vad är det för några "papphögtalare" som gör att du gärna skulle nöja dig med 2X10 W? Kul att se någon komma med ett sådant önskemål här... Det vanliga i förstärkartådarna är ju annars att folk efterlyser typ så mycket effekt som överhuvudtaget är möjligt för pengarna...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/04/12 :  16:07:13  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Vincent Spark kanske?

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2005/04/12 :  19:58:05  Show Profile Send Rhino a Private Message
Blue: Det är de underbara hopvikbara Soundpax som jag köpte av mace i somras (tror jag).. sök på Soundpax så ser du, de har behandlats några gånger

Jag har ett par Triangle Octant hemma (150 cm höga) men pga storleken så tog jag inte med dem (flyttade till en 1:a först). De kostar ju några hundra gånger mer än jag köpte papphögtalarna för men Soundpax är nästan lika bra!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/04/12 :  22:54:21  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Du behöver inte nöja dig med 2x10W för att spara ström, även om det kanske räcker för ditt behov.
Köp en effektmätare på Clas Ohlson (ca 200:-) och be att få koppla in den på de förstärkare du är intresserad av.
Många nya produkter talar också om hur mycket de drar i standby. Om du inte vill/orkar koppla om till standby så kan du nog hitta en förstärkare som går att ställa i "auto" läge, precis som många subbar går att ställa.
Klass A/B stärkare som inte kör klass A för länge är ganska effektsnåla utan att kompromissa med ljudet på rimliga ljudnivåer.
Chip-förstärkare eller klass D förstärkare kanska kan vara av intresse.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2005/04/16 :  19:52:54  Show Profile Send regner a Private Message
om du nu är ute efter en billig och effektsnål förstärkare skulle jag lätt rekomendera en t-amp.
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000