| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:52:59
|
Denna baffel, varför SÅÅÅ bred för? Vad händer? Sedan är den sneddad bakåt också..

 |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
Edited by - Niklas Nord on 2002/10/13 18:13:23 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:54:00
|
WOW, är inte dessa svängda som en halvmånde för att snabba upp delay time för de drivers ovan och nedan? loobingeffekt? nej det är nått annat det..
men ändå, kanske rätt vettigt i alla fall.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
celef
sirap i datorn
    
2422 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 17:57:39
|
| Breda bafflar brukas ofta till "öppna bafflar" (dipoler) för att sträcka tonkurvan neråt. Sneda paneler, kanske för att minska diffraktion? Njää........ |
sound pollution |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
    
6152 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:01:21
|
åh, det tänkte jag inte på, det är nog en dipol, det ser nästan så ut faktiskt.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
Thomas A
Member
   
189 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:06:07
|
Detta hittade jag om "beveled" formade kabinett i baffle diffraction simulator:
If you sharply turn a baffle corner, there is a pressure change that sends a reflection back at the listener, which arrives late and causes a comb filter frequency effect. If you turn that same corner, and instead of finding a single 90 degree sharp turn you pass over two 45 degree sharp edges forming a bevel, you create two such filters. The distance to the median point between those two edges is the center of a notch-filtering band. The distance between those edges is a width of notch effect. The item filtered by that notch filter is the cancellation of the comb filter like warbling. In all actuality, it is a beat frequency pattern, not a notch at all. The first nodal destruction is a half wavelength sum and the periodicity is every harmonic thereafter. But it still resembles a notch-filtered band, and as that is the way it appears when you view its effects in the frequency domain, so I improperly refer to it as a notch filter.
So. If you sharply turn a baffle corner there is a reflection that comb filters. If you turn that same corner with a two sharp edges forming a bevel you create two filters. The distance to those two edges is the center of a notch-filtering band. The item filtered by that notch filter is the cancellation warbling. For that narrow region there is significant cancellation of the comb filtering effect because there is a destructive phase alignment of the two reflecting filters. Above that frequency and below that frequency you see increased evidence of the combing effect. Below that region the phase difference is not significant (they remain correlated) so the two reflections sum more or less. Above that region the phase difference is again changing with frequency and so appear to be uncorrelated, so they sum and difference at the harmonics of the notch but for only tiny frequency windows and with only a modest amplitude effect...
Alltså fungerar bafflar med sneda sidor (45°) som ett filter för baffeleffekten. Vet ej hur andra vinklar fungerar.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
|
celef
sirap i datorn
    
2422 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:08:31
|
| Vad är då bäst, stora 45 gradiga kantfasningar eller avrundningar med stor radie? |
sound pollution |
 |
|
|
Thomas A
Member
   
189 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 18:13:23
|
En stor avrundning verkar bäst, iaf när jag testade programmet. Alltså typ den i Audio Pro och andra högtalare. Svåra att bygga dock....

Fast jag har börjat på mina nya Mirsch nu. Tillräckligt svårt att bygga snyggt med 45 graders sidor. För mig iaf.
Thomas
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
| |
Topic  |
|