Author |
Topic |
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2005/04/11 : 21:12:13
|
Hej
Jag skall försöka på mig en sak, som egentligen är totalt omöjligt(jag har tusen tummar i handen). Men min dröm är ett snyggt o fint musik/biorum. Men nu undrar från er som är experter på att bygga. Kraven på rummet är följande. Det skall vara trä/laminatgolv. Väggarna är i betong, det är en gillestuga. Vad skall man ha för att dämpa ljudet så att grannarna inte störs, hur skall man bygga det, skall man ha något under trägolvet osv osv, och hur får jag så bra ljud som möjligt till en rimlig kostnad (är inte Joakim von Anka). Tacksam om ni kan ge mig råd var man kan köpa alla dessa saker (Helsingborg, Malmö, Landskrona).
|
Min fotosida på flickr
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 08:25:36
|
ja det var väldans massa svar, är det ingen här som vill ge lite råd o tips |
Min fotosida på flickr
|
Edited by - matså on 2005/04/12 08:30:55 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 09:03:11
|
Hur stort är rummet, vad har det för form
Jag är inget expert på detta område men de tipps jag har fått är att börja med att räkna ut vilka ståendevågor du har i rummet. Utifrån detta får man börja planera vad man ska göra för åtgärder. Vilka absorbenter o diffusorer som är lämpliga. Vad ska man använda för högtalare, hur många subbasar vill man ha osv....
O så det klassiska tippset sök här på forumet o på Faktiskt.se Det finns rätt många trådar om lyssnigsrum mm. Sök även på absorbenter, diffusorer, akustik mm.
Lycka till
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Akkelis Audio
Member
1026 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 12:01:15
|
Om inte jag minns fel så blev detta rum överdämpat. Men det kanske är tillfixat nu
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 12:11:06
|
Tyvärr visade det sig att jag jagade fel saker. Problemet visade sig till slut vara GALTIS som var alltför anpassat till det rum där jag utvecklade dem (via lyssning) . Det var ett kalt lite ekande rum och GALTIS funkade inte alls i ett väldämpat rum. Av den anledningen har jag nu en ”konsult” som hjälper mig med nya filter.
Men jag har också gjort en del åt rummet för att minska dämpningen. Det syns på dessa bilder
Jag har spikat list för springorna mellan högtalarna (trekant) och bakom lyssningspositionen (fyrkant) för att få mindre dämpning och istället viss diffusion. Det har visat sig fungera jättebra och kostade snudd på ingenting. Jag tror överhuvudtaget att materialkostnaden för detta musikrum, golv, väggar, takfärg, lister, mm inte överstigit 4000 kr.
|
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 12:26:53
|
Då var mitt minne inte helt fel alltså Stefan: Det är ett attans snyggt rum
Men som jag skev i mitt första inlägg. Man måste ta hänsyn till att högtalarna passar till rummet, eller tvärtom |
Edited by - Tobbe_L on 2005/04/12 12:28:41 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 12:47:47
|
matså - vart bor du?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
|
Topic |
|