HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komplett stereo för 20" (se beskrivning i tråden)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/06 :  12:56:36  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Hej!

Vår familj ska köpa ny anläggning, och budgeten är 20kkr. Fördelningen kommer bli cirka 12kkr för begagnade högtalare, 4000kr för en begagnad förstärkare och 4000kr för en NY cd-spelare.

Det kan bli så att morsan vill ha 4 högtalare, där de två paren ska stå i olika rum. Alltså skulle jag vilja ha tips på begagnade stativare för cirka 12kkr OCH för 6kkr (i fall morsan vill ha ljud i bägge rummen).

Som förstärkare har jag kikat på en begagnad Nad C370 som går på cirka 4kkr. Dock har vi redan en sådan i huset (som driver min egna stereo) så det vore kul om ni kunde komma med något annat trevligt alternativ som är lika bra eller bättre än Nad:en.

Cd-spelare hade jag tänkt att gå på en ny Nad C542, men kom gärna med andra roliga förslag. Det var ett bra tag sedan jag själv gick i uppgraderingstankar så jag har glömt vad det finns för trevliga märken/prylar på marknaden...

Fram med era bästa tips nu :-)

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:16:57  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Då det gäller CD-spelare är ju jag ganska svag för Kina märket Original, problemet är ju att det inte finns någon agentur för detta märke i Sverige, utan man måste importera själv, det är i.o.f.s inte så svårt, det brukar funka kanon från t.ex CoemAudio.

Annars är väl Marantz CD-5400 en bra maskin till bra pris.


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:34:44  Show Profile Send Blue a Private Message
Principiellt skulle jag hellre lägga lite mer på ett par riktigt bra högtalare än lite mindre på två par. Högtalare tar ju upp en hel del plats också, och det brukar väl funka rätt bra att lyssna från ett rum till ett annat för lite bakgrundslyssning? Ett alternativ kan ju också vara en liten, billig kompaktanläggning som "andrastereo" i det minsta rummet, eller iallafall att högtalarna i det ena rummet är små och diskreta väggvarianter...

Till huvudanläggningen då... om du kan tänka dig att ändra en smula på de förutsättningar du satt upp skulle jag satsa på att försöka hitta beg cd och stärkare från samma märke för ca 5 papp vardera (blir snyggt ihop). Kanske kan du hitta en kombi från Primare, Arcam, Thule eller nåt sånt i den prisklassen. Sedan är ju frågan om ni vill ha stativare eller golvare? Kan ni tänka er stativare är t.ex. Quad 12L, nya för 5 papp riktigt bra. (Golvare - gå upp lite i pris, eller köp begagnat). Resterande 5 papp kan då läggas på stativ, kablage mm.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:54:03  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Tack för svaren!

Blue: Ja, personligen tycker nog jag också att det är vettigast att satsa på ETT par högtalare. Annars får man inte så mycket välljud för pengarna.

Jag såg precis ett par intressanta högtalare, Audiovector K3 Super. De verkar riktigt bra och ligger, med sina 10kkr, inom budgeten. Då har man exakt 10kkr över till en begagnad kombination som du tipsade om, Blue. K3:orna är i och för sig golvare, men det fungerar när de är så smala.

Jag är dock lite (i onödan?) skeptisk till begagnad cd-spelare, då detta är den del som med störst sannolikhet kan börja krångla (har varit med om det innan)...

Ge gärna tips på några specifika matchande cd/förstärkar-kombinationer för max 10kkr.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:06:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo, cd-spelare är ju den del där risken för strul är störst, men köper man något som inte är alltför gammalt, och som man kan testa innan köp så är det nog rätt lugnt. Håll utkik efter kombos på hifimagasinet och blocket!

En grej att tänka på är förstås att OM det blir nödvändigt med två högtalarpar så krävs ju en stärkare med dubbla högtalarutgångar, och det är det långtifrån alla som har.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:25:08  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Hej igen, börjar bli tjatig men om du inte har tid/orkar vänta på att hitta nån CD/Amp kombo beggad som passar så tror jag att (igen) en Marantz Combo som fått riktigt bra kritik i press o media, har själv testat stärkaren, den är bättre än man kan tro faktiskt, klart snäppet över Nad 320bee t.ex.



PM-7200 för 3995:- hos InWarehouse



CD-5400 för 1995:- hos InWarehouse


du kan säkert hitta "finare" beggat, men som sagt, om inte tålamod finnes tror jag på denna kombo.

// Thomas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:34:08  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Thomas_Ö: Tack för tipset. Jag ska ha det i åtanke.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:37:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=28618

Men en sådan här stativare kan behöva en riktigt bra förstärkare för att komma till sin rätt. En begagnad 4000 kr-förstärkare är kanske tveksam. Frågan är om du har rätt fördelning av pengarna? Eller om jag rekommenderar fel högtalare?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:27:19  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Ja, Nautilus 805 har jag funderat på. Det är nog en av de hetaste kandidaterna...
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:23:17  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Jag har hittat ett par begagnade Dynaudio Audience 50, som vi eventuellt kommer att använda i det ena rummet. I det andra rummet blir det andra högtalare (bättre). Jag tänkte bara höra vad ni tycker om priset på dessa Audience 50. Säljaren vill ha 5000kr inklusive stativ. Är detta ett bra pris? Jag tycker det låter lite dyrt...
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:33:19  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Quad 99cdp, 99pwr och ett par Quad12L, alternativt Carlsson oa58. 22-24000:-

12L om du vill ha ett monitor typ av ljud samt kan offra lite bas neråt. oa58 om kraft och lite djupare bas känns viktigt. Båda högtalarna har fina HiFi-kvaliteer över lag. oa58an är lättast att få till.

Snoogens
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:34:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Föregångaren till 52orna? Säkert schysst, men ska ni verkligen köra på två par högtalare ändå?

Apropå Marantz-kombon: Det finns ju även cd-spelaren 7300, några tusingar dyrare, men den är riktigt bra!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:36:29  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Inget fel på Dynaudios stativare heller. De ger 'överlag' ett ganska fylligt monitorsound.

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2005/04/07 10:42:00
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:42:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Ranefjord: Gött att se dig här din gamle snapphane!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:43:04  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Blue: Ja, det verkar som det blir så i alla fall. Så är det när mammor får bestämma

Jag hade helst velat få tag på ett par 12L, men jag hittade inga på hifimagasinet. Man borde väl få 12L för cirka 3000kr begagnade, eller? Problemet är att jag inte vill flacka runt för mycket och kolla på grejor, eftersom jag har mycket att stå i för tillfället...

Vet ni några 12L till salu så säg gärna till!
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:43:29  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Blue: Kul att se dig oxo! Köpenhamn is teh shit! :P

Snoogens
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:54:09  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Jag lägger in en liten bild på oa58an. Den ska placeras direkt mot bakvägg. Ge dem lite luft mot sidoväggarna och den kommer att fungera kanonbra. Jag tror priset ligger kring 6000:-.



Snoogens
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/07 :  10:57:21  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Ranefjord: OA58 kommer inte gå hem hos morsan, tyvärr. Hon vill ha smäckra högtalare.

Jag kom på ett alternativ till: JMlab Electra 906. Dessa ligger lagom i pris, men jag är inte säker på att jag gillar JMlab-ljudet. Är inte 906:orna väldigt slanka och ibland dessutom lite vassa?
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/07 :  12:02:15  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Sen när vi talar elektronik, så är ju faktiskt en Rega Brio-stärkare för 4000:- väldigt trevlig. Där ingår även ett bra riaa-steg så att de vackra och välljudande LP-skivorna kan få komma till sin rätt. Själv har jag Rega som källor. Är jättenöjd.

Jag är lite av en 'köp allt från samma tillverkare' typ, då detta oftast ger ett homogent resultat. Därför rekommenderar jag en lyssning på Regas högtalare. De har en stativare, och jag tycker den är jättebra på det den kan. Saknar i mitt tycke lite för mycket i basen dock, med parentesen att jag inte hört dem riktigt riktigt bra uppställda än. Kanske deras golvare, r3 kan vara något. Rega är duktiga på att förmedla känsla. Är det en prioritet, är Rega med på tapeten! =P

Snoogens

Edited by - Ranefjord on 2005/04/07 12:02:52
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/07 :  14:28:57  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Rega Brio är nog bra, men finns det inte risk att den ger lite för lite effekt ? (2*38W 8Ohm) begränsar det inte högtalarvalen lite ? i.o.f.s så kräver väl inte Carlsson så mycket effekt, men B&W 805:or som Fred funderar på behöver nog lite mer. RIAA-steg har för övrigt även Marantz PM7200, så vinylen kan du fortsätta njuta av, sen har ju den även en KlassA drift (2*25W) som inbjuder till riktigt "finlir"

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/04/07 :  14:43:05  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
805or kräver mer, helt klart. Regas egna högtalare ligger kring 89-90db samt att de har väldigt enkla delningsfilter. Nemas problemas där mao. Jag skulle valt mer effekt till oa58orna oxo, därav rekommendation Quads 99pwr, på hela 90W i 8ohm.

Snoogens
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/07 :  19:27:43  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag tror inte det är direkt bra att köpa så billig förstärkare till så dyra högtalare. Du får inte ut det som dem kan prestera.
Bättre att lägga 12 tusen på elektroniken,resten till högtalare.
Det är inte bara effekten som är viktig. Det finns andra aspekter som inte kommer till nytta med billig elektronik och dyra högtalare.
Möjligen tycker du annorlunda men jag tror du kommer byta elektronik ganska snart igen. Spara lite pengar til bra kablar.

mvh Leif B
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2005/04/07 :  19:57:21  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Leif B: citat "Jag tror inte det är direkt bra att köpa så billig förstärkare till så dyra högtalare. Du får inte ut det som dem kan prestera."

Jag tror inte riktigt på det resonemanget. Man kan lika gärna vända på det och säga att om jag köper billigare högtalare får jag inte ut det som den dyrare förstärkaren kan prestera...

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/07 :  20:07:23  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Är benägen att på sätt o vis hålla med Fred där, jag personligen tycker det är viktigast att hitta en bra högtalare med ljudbild man gillar....(den kan ju iofs vara billig) sen blir det oftast bara bättre o bättre när man sedemera uppgraderar elektroniken. Jag tycker helt enkelt det är mycket svårare att höra skillnad på ex. CD-spelare och kablar om högtalarna är sas "enkla".

Sen ligger det ju en massa i att för att få ut MAX ur en högtalare krävs det bra elektronik, men jag anser nog att skillnaden blir större om man istället t.ex lägger de extra 5000:- på bättre högtalare, dock får man ju inte glömma att vissa högtalare *kräver* bra (kraftig) elektronik. OM du funderar på t.ex Audiovector K3 Super finns det inga problem med exemplevis Marantz:en (2*95W) jag tror då att Rega:n på 2*38W också skulle räcka hur bra som helst.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/07 :  21:25:42  Show Profile Send Leif B a Private Message
Av mina erfarenheter så får du ingen bra ljubild med billig elektronik. Men om du nu är redan nu är inne på att behålla högtalarna och uppgradera elektroniken i ett senare tillfälle så är det billigare att ta ett lån och köpa elektronik som är anpassad till de bättre högtalarna redan från början. Annars är det lätt att hamna i uppgraderingsfällan igen.
Personligen så tycker jag det är roligare att byta högtalare än att byta elektronik för det är en betydligt större skillnad mellan högtalare än elektronik ljudmässigt sätt.

mvh Leif B
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/07 :  22:14:32  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag skulle försöka pruta ner ett par PMC golvare. Sen köpa beg stärkare eller imortera en 40w shangling. Fråga "vincent" om dessa. Han har just dessa saker..

Sen köptes det in en billig cd eller dvd tills vidare.. Senda har du högtalare att växa med. Dessa PMC är väldigt smala och har superljud för dom 14-15 lapp dom kostar...Men med hårt prut bör dom gå att åka hem med för 13 max...

Lycka till... och glömt inte fråga Vincent om hans kinastärkare. Den är faktiskt ett råklipp för dom futtiga 4-5 tusen den går på hemma klar....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000