HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent till Canton?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/04/06 :  07:14:06  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har ett par canton rc-l och är ute efter förstärkare... funderar på en Vincent 233 men har hört att den är lite ljus och tillsammans med canton kan resultatet bli lite ljust och vasst, någon som kan bekräfta eller dementera detta? Vad tros?

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:17:39  Show Profile Send Bubben a Private Message
Mina erfarenheter med Vincent är precis tvärt om. Mörkt och total avsaknad av essighet. Jag har använt "mjölkkartongsmonoblocken"(sp-996), och provlyssnat SV 233 och S3-cd´n.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:24:02  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Har en SV-233 själv, den är inte "vass" utan snarare lite varmare, massor med kraft och djupbas.....dock *kanske* det kan finnas en liten tendens till att den inte är helt neutral utan man kan skönja en liten "loudnesseffekt" dvs. lite bas o diskant höjning.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/04/06 :  15:00:05  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK detta var ju intressant! Har mest hört att den ska vara LJUS! Någon med annan uppfattning?
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2005/04/08 :  16:27:05  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Ja, jag har en SV-233 till min AV M3 signature, och kan inte påstå att jag tycker att förstärkaren är ljus. Diskanten är också så fint mjuk och len att man aldrig får ont i öronen. Annat var det med en Rotel för/slutstegskombo (deras minsta tror jag) där jag hoppade ur soffan varje gång någon sjöng ett "s".

Jag gillar Vincenten.

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/04/10 :  22:00:47  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Svanbo!
Fick snabbt byta min Sv-236, eftersom den inte passade till mina Monitor Audio GR 10:or. I mitt tycke är övre mellanregistret insjunket och för kyligt!!! Detta samt alldeles för mycket diskantenergi, gjorde att det inte var en bra match till MA iaf...
På plussidan kan man dock nämna dynamik och spelglädje, samt att den säkert går att förbättra genom att byta rör! Jag har själv bytt rör, med mycket gott resultat, i min nuvarande Vincent SA-T1/SP100 kombo!

Mvh Sebastian

Ps: Jag tycker att 236:an tog mycket lång tid att spela in, först lät den faktiskt rent förskräckligt

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/04/13 19:16:28
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/04/13 :  19:22:25  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Öh...
Har bestämt blandat bort beteckningarna, mina erfarenheter gällde främst Sv-236! Sorry!!! Tror dock att matchning är viktigt för Vincent generellt...

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2005/04/13 :  22:06:33  Show Profile Send svanbo a Private Message
OK tack för era svar SebastianG och staffann!
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/15 :  02:15:22  Show Profile Send Björn N a Private Message
Det verkar som att Vincent och B&W nautilus skulle kunna fungera brfa ihop..?


Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/15 :  09:49:01  Show Profile Send Blue a Private Message
Björn N: Gör det?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/04/15 :  10:23:33  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Björn N: Gör det?


Ja, nautilus kan låta för ljust med fel förstärkare, samt dem kräver en del effekt.
Så ja det borde kunna bli bra..

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000