HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nån som kan hjälpa dimensionera LM317/337
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/05 :  22:40:21  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Hejsan, jag undrar om nån kan ge lite dimensionerings tips på storleken på kondingarna i en LM317/LM337 strömförsörjning till en OPA627/BUF634 förförstärkare. Och om man ska ha "bypass" på varje ellyt. eller bara en "bypass" innan reggen och en efter reggen osv.

Grundtanken var denna:
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ps.jpg

Ge gärna synpunkter på om det bör ändras storleker på ellytarna mindre/större, bypass vart osv.

Korten skulle kunna se ut så här än så länge:
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ps_pcb.jpg

Schemat är i princip en kopia från sheet 6 här:
http://www.audiocraftersguild.com/XD0/XD0_r2_1.pdf

Tackar

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:43:23  Show Profile Send ludo a Private Message
R1,5 skulle jag minska i värde till 120-250ohm och räkna om värdet på R2,4. På så sätt blir du av med lastresistorn på 300ohm.
Vidare skulle jag ha caddat C3,4, C6,2 som kondingar med D=13mm/RM5 isf D=10mm/RM5 - då kan du endera bestycka kortet med större kondingar såsom 1000u/35 eller behålla 330u (alltid bra att ha olika valmöjligheter). Skulle dessutom cadda in serieresistor mellan c3-4 o c6-2.
På andra sidan regulatorn skulle jag behålla bara ena ellytparet (C7, 9) o skippa det andra helt; alternativt införa en liten serieresistor pss som tidigare.
Vad du än gör cadda in 0.1-1u avkoppl.kondingar så nära in-/utgångarna på LM-kretsarna som möjligt (4st tot för hela din krets).
Skulle dessutom flytta ihop ellyterna, särskilt pos-neg.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/05 :  23:56:33  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Tackar tackar ludo

Tror jag fattade allt, CRC innan Reg. plus en filmkond. just innan, sen en filmkond. just efter och bara en ellyt. och ev. serieresistor.

Sen var det redan D13/RM5 så något rätt hade man ju gjort

Sen tänkte jag köra ett sånt här kort till varje kanal, men det var ju mindre intressant, för inte lär man väl tjäna nått på att köra 4st ett till varje IC? (opa och buf).
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/06 :  00:11:42  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Tror jag fattade allt, CRC innan Reg. plus en filmkond. just innan, sen en filmkond. just efter och bara en ellyt. och ev. serieresistor.


exaktamundo!
quote:
Sen var det redan D13/RM5 så något rätt hade man ju gjort

ja, det borde jag ha sett...
quote:
Sen tänkte jag köra ett sånt här kort till varje kanal, men det var ju mindre intressant


quote:
för inte lär man väl tjäna nått på att köra 4st ett till varje IC? (opa och buf).

ja, det kan lätt bli för mycket av det goda...stanna vid separata reggar för varje kanal.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  00:13:15  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Håller på att försöka göra det andra kortet också, eftersom du verkar hajj på det här så ska du få inspektera

I princip samma som Pavel Macuras, fast med 180pF istället för 18pF mellan OP:ns OUT och negativa ingång.
Bara ellyt(33-120uF så nära jag kan) utan bypass till V+ och V- på OPn fast med en filmkond. mellan V+ och V- (0.68uF)

Jordplan på TOP-layer det är ok väl?
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/preamp_top.jpg
http://www.ettnet.se/~tobias/diy/preamp_back.jpg

Och ja, jag vet att footprintet på BUF634 är fel just nu
Och alla "pinnar" är bara där för syns skull bättre anslutningar läre jag ju ha

Sen "ferrite beads" som dom har överallt i XD0:an nått man bör lägga in på alla rails eller? OCh isf, vilken i Elfa bör passa bäst till detta?

Edited by - Tobias_Sv on 2005/04/06 00:17:48
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/06 :  00:35:07  Show Profile Send ludo a Private Message
Har du länk till Pavels schema?
Vad beträffar sk rail-to-rail avkoppling så skulle jag vara försiktig med användning av detta metod.. Mitt råd är att alltid avkoppla mot jord.
Ferrite beads kan ofta ersättas med (billigare) motstånd. Kolla in dom här annars: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011490.htm
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  00:56:08  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
2:a bilden http://www.pha.inecnet.cz/macura/buffer_en.html

Resistorn i CRC, vad skulle den kunna vara på? 5ohm 3watt? eller är jag ute o cyklar
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/06 :  01:16:13  Show Profile Send luften a Private Message
Tobias_Sv: Vad använder du för program för att göra 3d ritningarna på dina kretskort? Mycket vackert!

Jag gjorde själv en liknande förra veckan, men med opa637 + buf634. Första testen på veroboard såg mycket lovande ut, men när jag gjort kretskort och mätte idag, så led den av en del "overshoot" (vad det nu heter) när jag matade den med 20khz kantvåg. Har nu satt in ett par OPA627 istället, och kondensatorn mellan opns ut å -in.(enligt buf634 databladet). Mätningar igen blir antagligen på torsdagen, då hoppas jag ha sluppit overshoot...

//air

Edited by - luften on 2005/04/06 01:16:36
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  01:28:17  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Eagle 3D, typ ett plugin till Eagle.
http://web2.callisto.twam.info/eng/index.php

Är lite trixxande med det där programmet om man vill få alla komponenter rätt å så, och alla komponenter finns inte heller så då får man modda eller rite själv.

Provar du det och får problem så hör av dig men jag är ingen expert.

Tror nog att båda dom sakerna gör så att du får bättre mätning, vad hade du för gain på 637:an?

Skriv igen efter din mätning! och ge tips du med

Edited by - Tobias_Sv on 2005/04/06 01:31:36
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/06 :  01:32:53  Show Profile Send luften a Private Message
Tobias_Sv: Mja, opa637 borde egentligen mäta bättre, och den kräver ingen kondensator (enligt buf databladet). Dock är dom ju nästan samma sak, bara att opa627 e internt kompenserad för att vara stabil till gain = 1. Jag körde gain = 12 med opa637, så det torde inte vara problem. Allt annat såg även bra ut, endast overshoot när man matade den med kantvåg, som var problemet. Ingen oscillation eller sånt, vad man kunde se på oscilloskopet iallfall.

//air
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/06 :  01:41:06  Show Profile Send ludo a Private Message
någonstans mellan 1-22ohm som utg.värde. Drar manicken mycket ström - lägre värde; lite ström - vice versa.
P=I*I*R
3W låter som overkill. 0.6W bör räcka gissar jag. Fast 2W resistorer är lika billiga på elfa som 0.6W om man köper styckevis så 2W är oxå helt OK.

637:an är inte unity gain stable.
Överhuvudtaget multiloops/komposita opampar kan ha lättare att oscillera.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  01:47:49  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Jo 3W var nog overkill, räknade lite snabbt på att varje BUF kan ge 250mA och lite till på OPAn så jag räknade på 0.5A och 10ohm vilket gav 2.5W men det lär ju ändå aldrig hända i praktiken och även om så vore det momentant. Men nu provade jag en "stående" 2W på kortet.

http://www.ettnet.se/~tobias/diy/ps_pcb.jpg (ny)

Edited by - Tobias_Sv on 2005/04/06 01:51:00
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/06 :  10:02:45  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Tobias, ditt pulldown på 300 ohm är helt onödigt. Minska motkopplingen istället. Max 220 ohm på R1 är rekommenderat men du kan också gå ner.

Dynamiskt och regleringsmässigt är det bättre att ha mer glättning på den ostabbade sidan än på den stabbade. Om du har det så behöver du inte heller ha dioderna över regulatorerna. Dessa komponenter har du bara som skydd om du av någon anledning får spänning på den stabbade sidan utan att ha AC in. Sitter agget fast inbyggt kommer detta aldrig att inträffa. Det är bara viktigt på agg som är externa och man inte vet riktigt vad som ansluts.

När det gäller din layout så föreslår jag att du vrider stabbarna så att kylflänsarna kommer utåt. Du få du bättre "flyt" med jorden och tillhörande komponenter. Kompakthet runt motkopplingen är alltid bra.

Om du lägger in serieresistanser så är det bättre att lägga dessa direkt efter likriktaren och eventuellt även där du nu har. Genom detta eliminerar du toppströmmarna genom likriktaren.

Kolla mitt QSXPS så ser du hur glättning är gjord.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/06 10:15:08
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/06 :  11:49:57  Show Profile Send ludo a Private Message
Allmän fråga till alla er som bygger med opamp + buf:
Varför inkluderar ni bufferten i opampens feedbackslinga (bara för att BB har råkat rita schemat i databladet för opa627/buf634)???

Har ni tänkt på vilka fördelar/nackdelar en sån koppling har jämfört med att köra buffern "openloop"?
Någon som råkat lyssna på buffern "openloop"?...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/06 :  13:51:38  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Bra fråga! Jag har själv aldrig testat detta faktiskt. Min QRV-04 förblir motkopplad men däremot så har jag nu lagt in option för "multiple feedback" som jag aldrig heller har testat.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/04/06 :  14:30:38  Show Profile Send luften a Private Message
Tobias_Sv: Lyckades få programmet att fungera

Såhär blev första försöke med det, kopplingsplintarna å volympoten fattas. --> http://people.arcada.fi/~nylundj/headamp/3d-headphoneamp.jpg

//air
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:08:11  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ah du ser! rätt kul program faktiskt

PA, ska kolla på det. Man är ju inte så haj på layout så man får försöka lära sig 300 ohmarn är redan borta.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  17:20:45  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Vid eftertanke så kanske jag ska prova göra ett kretskort till opa/buf och köpa ditt kort istället i framtiden PA

På QSXPS.. är det Fischer SK104 kylflänsar till TO220 ?

Vart köper man Fischer kylflänsar enklast?
Jag letar efter SK95, SK104 och SK515.
SK515 är ju bara för gullig...
http://www.fischerelektronik.de/fischer/upload/Fischer/A.5.3.pdf
Undrar om den räcker till för IRF510/IRF9510 på min Bosoz, för dom skulle passa dunderbra på kristijans kort. Fast dom är nog för små.

Edited by - Tobias_Sv on 2005/04/06 17:21:25
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/04/06 :  18:44:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kylflänsen är kompatibel med Redpoint och Austerlitz och det är det numret som är nämnt. Redpoint har en lite grovre asymmetrisk fläns, därav med alternativa komponenttrycket, se bild.
http://home5.swipnet.se/~w-50674/hifi_pics/hifi_100pr/rfb02r1layout_cp.gif
SK104 stämmer nog eller KS35 om det är Austerlitz. Elfa har Austerlitz-flänsar.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/04/06 18:47:56
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:27:04  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Ja men titta hur kunde jag missa det
KS12.1 var ju lika som SK95 som jag letade också
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2005/04/06 :  19:44:24  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Tobias: Den där babyflänsen kommer du inte så långt med. Jag kan ta på mina flänsar i tio sekunder innan det blir för obehagligt.
Reichelt tar ca 12kr stycket jämfört med 56kr hos Elfa.
Förra året köpte jag ett mindre gäng liknande kylfläsnar, fast modellen större för US$0,25/st! Borde köpt på mig mer
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:48:42  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Jo jag vet det, SK95 och SK515 var till annat.

Fast dom där SK104 går inte in på Kristijans kort, typ 20mm bred och obegränsat hög får dom vara. Eller så monterar man dom underifrån.
http://web.vip.hr/pcb-design.vip/bls.html
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/04/06 :  20:58:23  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Allmän fråga till alla er som bygger med opamp + buf:
Varför inkluderar ni bufferten i opampens feedbackslinga (bara för att BB har råkat rita schemat i databladet för opa627/buf634)???

Har ni tänkt på vilka fördelar/nackdelar en sån koppling har jämfört med att köra buffern "openloop"?
Någon som råkat lyssna på buffern "openloop"?...

Har inte testat att köra bufferten openloop,men man borde väl få högre DCoffset om man gör det,eller har jag helt fel?
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/07 :  04:06:11  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Går det skippa nån av R1 eller R2 här:
http://www.pha.inecnet.cz/macura/buffer.gif

Om man har en pot innan dvs.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/04/07 :  07:25:39  Show Profile Send ludo a Private Message
R1 kan rationaliseras bort men inte R2 (vars värde kan höjas upp till 1Meg). R2 bör man ha kvar ifall poten skulle börja glappa.
Go to Top of Page

Tobias_Sv
Member

330 Posts

Posted - 2005/04/07 :  08:11:10  Show Profile  Visit Tobias_Sv's Homepage Send Tobias_Sv a Private Message
Okej tack, var R2 jag hade velat haft bort pga av min nya layout

Om man sätter R1 efter R2 då? dvs så att man bara får 1 knutpunkt in i + ingången på OPn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000