Author |
Topic |
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 10:35:30
|
Alltså finns det bilder/spec på deras högtalare någonstans ???
Så mycket snack om dom så jag skulle vilja se hur dom ser ut och vad allt kostar =))
Dom låg i STHLM om jag inte mins fel va ??
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
|
norman
Member
127 Posts |
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2002/10/13 : 11:23:18
|
Tack så jätte mycket ! =))
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
|
Mats F
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 11:30:11
|
Nu har jag också lärt mig hur man lägger in bilder, så här kommer ett foto på mina piP i körsbär. Det skulle vara kul om fler kunde lägga in bilder på Ino Audios alster, gärna på bakkanalshögtalarna som är lite okonventionella. Jag skulle nämligen vilja kolla vad min fru tycker om dem - eller , det är frågan.
Mats
|
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 11:37:46
|
Mats F: Du har nog ett av de snyggaste högtalarstativen jag har sett. Är det ett hembygge eller finns dom att köpa någonstans?
//Henrik |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
Mats F
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 11:59:36
|
Tackar så mycket, det värmde . Det är ett hemmabygge (som tagit pinsamt lång tid att få till). Men konstruktionen är inte svårare än vad som syns på bilden, möjligen syns nog inte islagsmuttrarna som gör det möjligt att kompensera för ojämnheter i golvet och ihopsättningen. Sen var det förstås trevligt att jag till toppen kunde köpa hyvlat virke med bredd som var identisk med högtalarens.
Mats |
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:02:43
|
Inte är väl det där Inos pIP ??
Här sitter det ju en Audax diskant ser det ut som och baffeln är inte löptidskompenserad ? |
|
|
H
Member
432 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:42:53
|
Mats F: Det var just enkelheten som tilltalade mig. Just nu står det lite andra (och viktigare saker) före i bygglistan men om någon vecka eller två så. |
"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it." Seymour Cray, 1975 |
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:43:20
|
Ja du, falukorv, Mats F kanske bara tror att han har ett par piP när det i själva verket är något helt annat..? Kanske har vi fler på Forum som har andra produkter än de misstänker..? Glada hälsningar Pekka |
Edited by - pekka.j on 2002/11/06 13:46:25 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 13:44:06
|
Falukorv,
jo det är det. De mindre modellerna har ej stegad baffel.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
falukorv
Ej medlem längre
555 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 18:08:56
|
Det var som tusan...
Kan du inte lägga upp fler bilder med närbild på elementen och gärna så man ser baksidan på elementen också.
Är det inte ett Audax element i diskanten ? |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
Posted - 2002/11/06 : 19:01:03
|
Falukorv, saxat från vad Ingvar sagt i en tidigare tråd:
>>> Diskanten Ino-T4 har jag låtit tillverka i Frankrike. Det är Audax och inte VIFA som gör dem åt mig. Jag använder dem inte bara i piP utan även i den lilla studiomonitorn pr10 och i de mycket populära surroundvägghögtalarna Ino a2 (a som i ambiens). Två diskanter per låda och minst sex lådor per surroundsystem används = 12 diskanter per installation. Det går åt väldigt många diskanter.
Diskanten är baserad på ett element som Audax själv konstruerat och som de tillverkade fram till 1998. Det heter TW010E1. Elementet hade en del egenheter och den värsta var att det var plågat av en förskräckligt hög distorsion, beroende på en felformad topp på den lilla 10mm domen (det är en kombinerad dome/kon). . Bortsett ifrån det besvärande orena distorsionsbeteendet och några lättåtgärdade detaljer var det ett fantastisk fint diskantelement, helt oöverträffat i spridningshänseende. Det finns knappt någonting annat som kommer i närheten att ge samma harmoni i samverkan med ett 5,9" baselement (med ett membran som bara är lite över 4" stort).
För några år sedan frågade jag Audax om det skulle gå att modifiera verktyget som formar membranet så att domen formades om. . De lät tveksamma, och berättade att verktyget dessutom inte ens fanns kvar i fabrikslokalen, eftersom diskanten utgått. Men de sa att grejjorna kanske kunde stå i något skjul någonstans. . De hittade utrustningen och gjorde modifieringarna i formen efter mina ritningar, samt justerade på min begäran några andra smådetaljer, bland annat att iakttaga en mycket högre precision vid injicerandet av ferrofluiden. Sen gjorde de en (enligt egen utsago) absolut sista batch åt mig (om några 1000 ex) av element. Jag hoppas att de kommer att räcka många år. Jag vet inte vad jag skall kunna ersätta det med när det tar slut.
|
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
|
|
|
Topic |
|