HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Definition av svårdrivna högtalare...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Danken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/04/04 :  08:33:55  Show Profile Send Danken a Private Message
Hej.
Jag funderar över begreppet svårdrivna högtalare. Man kan tydligen kolla på impedans, känslighet osv hos en högtalare för att se hur tung eller svårdrivna de är. Jag vore riktigt tacksam om någon kunde förklara exakt vilka parametrar man ska kolla på och hur "bedömningen" går till.

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/04/04 :  08:52:24  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Låg känslighet, låg impedans, väldigt stora favridningar är alla tecken på att en högtalare kan vara svårdriven.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Danken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:23:33  Show Profile Send Danken a Private Message
Ah, tackar.
Känslighet och impedans brukar ju stå specat för alla högtalare men fasvridning... hur tar man reda på något sådant om man inte har något att mäta med?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:25:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Ofta betraktas 4 ohm som "låg" impedans, men jag skulle säga att ett par högtalare som ligger ganska jämnt och fint kring 4 ohm inte är några större problem för "normala" solid state-stärkare (någon jättelik strömkapacitet behövs egentligen inte).

Låg känslighet däremot, då går det inte att komma ifrån att det behövs en hel del watt för att få fram lite ljudtryck i ett normalstort rum (och ännu mer i ett större rum). Högtalare specade typ under 87 dB brukar behöva en hel del kräm för att "lossna", enligt min erfarenhet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/04 :  09:35:15  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Definition av svårdrivna högtalare


Förlåt Ot. Men måste skoja lite.. En sådan definition är ju då det luktar bränt av slutstegetDå vet man det var en svår högis man hittat...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Danken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:22:20  Show Profile Send Danken a Private Message
Blue skrev: ..."ett par högtalare som ligger ganska jämnt och fint kring 4 ohm inte är några större problem för "normala" solid state-stärkare".
På en del stärkare står det faktiskt minimum 8 ohm. Kan man köra för fullt med 4 ohms högtalare ändå eller ska man försöka undvika sådana stärkare om man har högtalare med impedans på 4 ohm?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:41:00  Show Profile Send mayro a Private Message
danken.

Kan du inte säga vad frågan skall leda till? Är det ett ev högtalarköp eller vad?

Det blir betydligt lättare för alla att kunna ge ett lite mer detaljerat svar med exempel osv om vi ser varför du frågar. Och vilka saker du i så fall funderar på.

Så almänt som frågan är ställt så kan man skriva en bok av inlägg i olika riktningar osv... Är det möjligen nyinköp på G här??? Smile...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/04 :  10:41:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Danken: Då tittar du på förstärkare i det riktigt prislåga segmentet och kanske rent at hemmabiorecivrar. Dessa förstärkare har inte orken (kan inte leverera tillräckligt med ström) för att driva lågimpediva (låg impedans) högtalare.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/04 :  12:05:52  Show Profile Send NtR a Private Message
Detta är ett ämne det går att skriva spaltkilometer om. Men jag avstår. Jag har själv ett par högtalare med känslighet på 83-84 db som kliver ner i trakterna kring 2-3 Ohm, och detta är ju per definition ordentligt tung- och svårdrivet. Jag driver dessa med en simpel Linn Classik och det låter fantastiskt. Jag måste dra på riktigt ordentligt högt för att det ska börja låta okontrollerat. Å andra sidan har jag varit med och kopplat upp Thiels större burkar (i början av 90-talet) med Krell KSA 100 bara för att upptäcka att effekten inte räckte ens för rätt sparsamma ljudtryck utan att det brast i kontroll. Det löste sig med ett 250w slutsteg från McIntosh. Dessa två exempel visar att man vet aldrig, man får lita på öronen.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Danken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/04/04 :  12:27:40  Show Profile Send Danken a Private Message
Ok, jag ska var mer specifik.
Jag har ett par Jamo D830 och funderar på att köpa ett par till samt ytterligare en att använda som center (om det nu går att få tag i). Jag har i samma veva börjat kolla på förstärkare (hemmabio och mest receivrar) men då jag bakpå en Rotel RSX-1055 läste "Minimum 8 ohm" blev jag mycket osäker. Dels på hur trögdrivna mina högtalare är och huruvida olika receivrar kan driva dem. Men i grund och botten har jag läst på sååå många ställen att högtalare är svår- resp. lättdrivna men aldrig fattat hur detta rent generellt definieras. Detta har jag dock fått svar på och det tackar jag ödmjukast för!
Alltså valet av högtalare står fast men valet av förstärkare/receiver är fortfarande öppet. Just nu sneglar jag på Arcam AVR300 eller en begagnad Primare SPA20/21.
Om jag fattat detta korrekt bör man alltså undvika hela problemet genom att skaffa en ordentlig kombination för- resp. slutsteg men det vet jag inte riktigt om jag vill ta mig råd till just nu.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2005/04/04 :  12:34:51  Show Profile Send bliss a Private Message
Danken: Du tror inte att det kan stå "xxx watts per channel minimum RMS into 8 ohms" eller nått liknande. Isåfall är det nog xxx watt minimum som åsyftas, förstärkaren levererar minst xxx w i 8 ohm alltså.

Edit: Förtydligande

Oh by the way, which one's Pink?

Edited by - bliss on 2005/04/04 12:36:50
Go to Top of Page

Danken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/04/04 :  12:56:11  Show Profile Send Danken a Private Message
Nja, jag kollade just ritningen över baksidan på en Rotel RSX-1056 och där står klart och tydligt "Speaker Impedance 8 ohms Minimum".
http://www.rotel.com/support/pdfs/drawings/RSX1056-bk.pdf

Är jag helt ute och snurrar?
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:11:31  Show Profile Send NtR a Private Message
Hemmabio ja, då brukar man vara och fingra på tonkontrollerna också. Det förvärrar läget ytterligare. Bara för att röra till det ordentligt, men tyvärr nödvändigt, måste jag upplysa om att ex. baskontrollen i läge kl. 2 ungefär är det samma som att kräva att förstärkaren lämnar dubbel effekt i basområdet. Ligger man då på gränsen när det gäller matchning mellan högtalare och förstärkare innebär det halva volymen, annars klipper förstärkaren! Och då går högtalarna sönder!!! Alltså, lättdrivna högtalare anbefalles till hemmabio.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Danken
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:30:39  Show Profile Send Danken a Private Message
Jag hade tänkt att använda utrustningen till 95% musik eftersom det inte är så spännande med en hemmabioanläggning med en gammal 14-tummare från början av nittiotalet. Jag är helt enkelt nästan enbart intresserad av musik men även att ha lite pengar kvar till att handla mat , därav valet av lite "billigare" stärkare/receiver.
Jag kör förresten med "source direct" jag i min tvåkanalare eftersom det helt enkelt låtes bäst så. Alltså, inget rattande på baskontrollen eller loudness men jag är tacksam för förtydligandet från NtR. Jag börjar inse att det inte är så enkelt men jag börjar även få lite insikt i det hela.
/Dank
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:37:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Det står "minimum 8 ohms" på ganska många förstärkare faktiskt, även av det lite kraftfullare slaget. Men det betyder långt från alltid att dessa stäkare inte fixar 4-ohms-laster. Min gamla Denon-stärkare t.ex, minns jag hade en sådan text, men den hade inga som helst problem att spela med trögdrivna högtalare.

Vet inte riktigt hur tillverkarna tänker riktigt när dom skriver så på sina stärkare, men genrellt är nog denna text lika intetsägande och oanvändbar som "maximium power" som brukar stå på baksidan av högtalarna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/04 :  14:02:35  Show Profile Send marens a Private Message
Det som gör högtalare svårdrivna är impedanskurvan. Nominella impedansen är tänkt som ett medelvärde, men det är inte alltid det stämmer. Om det står minimum 8ohm så ska det gå att koppla in en högtalare med ett minimum i impedansen på 3-4ohm utan problem. De flesta 4ohms-högtalare har ett miminum i de regionerna, även om det finns vissa onödigt svårdrivna as som går ner mot 2-1 ohm. Vad gäller fasvinklar hos impedansen så beror de direkt av impedansens variation i magnitud (alltså hur impedansen varierar med frekvensen). Dessa fasvinklar brukar inte vara något större problem för en förstärkare utan det är låg magnitud som är svårast (i ett impedansminimum brukar fasvinklarna ändå vara små eller nära noll och det är kombinationen stora fasvinklar och lägre impedans som blir problem för en förstärkare).

Kort sagt, jag tror inte att du får några problem.

Sedan ett tips, testa utan center också. Det är mest på biografer (där skillnaden i avstånd från högtalarna blir stora) som en centerkanal behövs för att få ihop ljudbilden någorlunda. I en hembio där rummet är mindre och även tidsskillnaden mellan högtalarna har man inte alls samma problem. Det funkar utmärkt att måla upp en ljudbild med två bra högtalare.

Edited by - marens on 2005/04/04 14:06:04
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:33:42  Show Profile Send NtR a Private Message
Har du fyra högtalarutgångar från samma slutsteg s.a.s så "ser" förstärkaren bara halva lasten. Kopplar du in två par 8 ohmsburkar så blev det plötsligt 4 Ohm. Och då blir det lite pyssligt med 4 Ohmsburkar. Billiga förstärkare gillar inte 2 Ohmslaster. Detta kan vara skälet till märkningen du nämnde.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2005/04/05 :  06:10:53  Show Profile Send dole a Private Message
Låg impedans gör att det blir en svår last för förstärkaren. Ju närmare kortslutning man kommer desto jobbigare för förstärkeriet.

Tung drivet: 82db 1w 1 meter. Ett litet räkne exempel.
1w 82db, 2w 85db, 4w 88db, 8w 91db, 16w 94db, 32w 97db, 64w 100db, 128w 103db, 256w 106db, 512w 109db, 1024w 112db etc

Varje 3db är en effekt fördubbling och varje 9db upplevs av örat som en ljud fördubbling.

Hoppas att det kastar lite ljus över det hela

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/05 :  09:59:30  Show Profile Send Blue a Private Message
dole: Alldeles riktigt, fast i området omkring 4 ohm är det få förstärkare som riskerar kortslutning. Och dina ljudtrycksexempel handlar ju om känslighet, inte impedans.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000