HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Subbas langsam eller snabb?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/04/02 :  22:05:55  Show Profile Send brumel a Private Message
Simulerar en del med lspcad och har kommit fram till ett problem som jag inte begriper.
En snabb stigtid ar helt omojligt att fa till i en subbas och orsaken ar filtreringen, desto brantare och lagre filtrering desto langsammare blir stigtiden. Det gor att subbasen skiljer sig kraftigt fran den hogtalare den ska avlasta (ifraga om impulsrespons vid tex 70 hz. Den senare har betydligt rappare stigtid vid en impuls.
En trevagshogtalare med lat oss saga XLS 10 i basen som kors hela vagen ner har mycket "battre" grupploptid och impulsrespons pga att basen filtreras vid 200 hz men det vekar som om impulsen dar kommer langt fore sjalva inputen?
Det verkar en smula underligt att verkan kommer fore orsak?
Sa kanske ar det battre om subbasen ar lika langsam som den signal den ska aterge i sitt arbetsomrade?
Hela problemet kan bero pa att LSP CAD bara visar stigtid och impulsrespons vid 50 hz.

Hifiarkeologen

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/02 :  23:44:17  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Testa att lasta basen respektive toppen med en "70-hz-puls" istället.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/04/03 :  00:56:17  Show Profile Send linnar a Private Message
"...men det vekar som om impulsen dar kommer langt fore sjalva inputen?"

Det är inget konstigt med det.
Starkt förenklat fungerar det så här:
1. Mjukvaran skickar en signal till ljudkortet som skickar den vidare till högtalaren.
2. Mikrofonen samlar in signalen från högtalaren och skickar den tillbaka till ljudkortet.
3. Mjukvaran behandlar 1 och 2 i tur och ordning.
Ibland kan signal-in "tas omhand" före signal-ut av mjukvarans "inspelningsmekanik" beroende
på hur snabbt ljudkortet kommer igång. Skenmässigt ser det då ut som om mätresultatet
kommer innan mätningen görs.

Det finns fler orsaker men jag föredrar denna mycket förenklade version, den är lättare att förstå.

Måste tillägga att det är mycket vanskligt att mäta stigtid vid 50hz.
"EngelholmAudio" rekommendation är att föredra även om det också ät lite lågt.
Jag skulle nog köra med omk 100hz även om subben skall delas tidigare.
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2005/04/03 :  03:10:15  Show Profile Send PelleW a Private Message
Vad är en impulsrespons vid 70 Hz? En impuls är ju vanligtvis en diracpuls och kan ju knappast ses som en enda frekvens då den innehåller hela frekvensspektrat. Då är det inte så konstigt att basen får en till synes långsammare stigtid, så ska det vara.

Så mitt svar blev egentligen en motfråga, vad är "stigtid och impulsrespons vid 50 hz"?

-Pelle
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/03 :  12:45:33  Show Profile Send marens a Private Message
PelleW: Du tar en 70Hz-ton och sedan klipper ut en halv våglängd (tex den positiva halvan) och spelar upp.

Edited by - marens on 2005/04/03 12:46:03
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/04/03 :  16:21:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Ja jag har inte matat pa nagon fysisk subkonstruktion an men tack for tpsen.

Bakgrund:
En av mina carlssonliknande experiment-hogtalare med en bredbandare som maindriver blev lite storre (0,5-1 l)an den andra pga felsagning. Och den gor jag om till en sub.
Problem:
Simuleringarna visar att adderingen av filter i basomradet ger problem med fasvridning och sarskilt om subben ar basreflex.
Tar man en xls 10 i slutet kabinett som ar det enda element som passar i min feldimensionerade hogtalare pa ca 20 liter maste den filtreras ganska bryskt men det ger a andra sidan problem med fasvridning. Horbart eller ej. Problemet ar mest av teoretisk natur. Men kan visa varfor en trevagshogtalare kan vara att foredra framfor 2 st sat + bas.
Losning:
Kanske digitala filter eliminerar fasvridningen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000