Author |
Topic |
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 01:47:20
|
Nu när min stereo är komplett, är det dags att ge sig på akustiken som minst sagt är sunkig. Bor i lägenhet, betongväggar överallt. Stereon placerad i vardagsrummet, med TV (går ej göra något åt). Eftersom jag ej är bekant med fina termer, och hur en stående våg osv egentligen låter får jag försöka förklara mina ljudliga problem och hålla tummarna på att ni förstår och kan råda bot.
Rummet är ca 4.5x4m långt om jag inte minns helt fel, högtalarna mot en av de något längre väggarna och går ej att flytta pga rådande möblering (och flickvän). Jag upplever först och främst två problem: 1) Lågbas, börjar hela rummet svänga. Märks väldigt tydligt på Sing & Dance av Sophie Zelmani, osm jag nämt tidigare på forumet. Flera av låtarna är i princip olyssningsbara. 2) Höga toner, börjar också svänga lite. Låter HÅRDA, obekväma. Låter också som om något som inte ska, vibrerar och "sjunger" med.
Alltså, hård ton och kraftigt förstärkt låg bas. Vänstra väggen är nästan helt kal, dit skall det en bokhylla så fort jag pallar åka till Ikea. Tänkte även placera ut lite växter runt den.
Bakvägg, också helt kal. Här har jag tänkt bygga basabsorbenter. Frågan är nu om det är rätt väg att gå? De jag har funderat på är de osm tidigare har byggts av några forummedlemmar (kommer inte ihåg vilka exakt) betsående av markplattor placerade på regelram och täckta av tyg. 4st 120x60cm är planerade att byggas med 45mm's luftspalt bakom.
Frågan är om detta kommer hjälpa, om det finns bättre lösningar och om basabsorbenter är rätt väg hur de bör placeras? |
Sandoz in the rain |
|
paradigm
Member
958 Posts |
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 10:09:27
|
Jo, jag har lite koll på vad man kan göra, frågan är om det är rätt lösning på mina problem. Nu är även golvet framför högtalarna helt kalt, ska åka till Ikea och kolla in en stor ryamatta. Ger förhoppningsvis en förbättring (behöver matta ändå). Just nu är batterierna i min kamera döda, men ska fotografera så fort jag har fixat nya. Tack för länkarna!
Kom också på att det kanske hade passat bättre under Teknik&DIY, så tråden kanske kan flyttas av någon snäll moderator. :)
|
Sandoz in the rain |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 11:03:11
|
Lite mer på benen som vilken elektronik du har + lite bilder skulle göra underverk för att lite mer förstå problemet. För mycket bas brukar det oftast bli när man har antingen för stora högtalare eller att dem står för nära bakväggen. Bakväggar gillar vår bättre hälft att allt ska placeras så närma som möjligt. Här måste det komprimissas en del. Man får be snällt att man får en vägg till för förfogande, låt henne få de andra 3. En bra deal tycker oftast tjejen. Prova att dämpa basreflexporten med någon textil eller skumgummi. Att ställa högtalarna på spikes kan också dämpa basen en aning. Blir bättre kontroll och minskar vibrationer att spridas vidare.
Mvh Leif B |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 16:35:18
|
Bilder kommer som sagt. Elektronik är Rega Planet 2000 (nudlar fram till sommaren :)), förstärkare Shanling SLM-A40. Högtalare Quad 21L. Jag har egentligen inga större problem med basen, utan det är på fåtal skivor (Sing&Dance praktexemplet, men tycker inte det är så farligt längre). Det som stör mest är att diskanten är hård ibland. Tycker mig höra förbättring med nyinköpta ryamattan framför (precis hemkommen). Men två kala betongväggar lär väl inte vara några höjdrare, skulle köpa en bokhylla till sidoväggen men orkade inte bära hem den så ska försöka göra det inköpet nästa vecka då jag har tillfällig tillgång till bil. Sedan är det basabsorbenter på bakväggarna, tror ni gör det gör en skillnad motiverad med en kostnad på ca 700:- som de kommer kosta att snickra ihop? Bilder kommer! Har köpt batterier idag, så ska fota lite ikväll eller imorgon.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 16:58:47
|
labrat: quote: Och de allra flesta på HiFiForum bryr sig inte så mycket om lite stavfel och meningsbyggnadsblamager. Det gör vi alla oss skyldiga till emellanåt.
Nej gör inte det! Jag hade aldrig sett denna intressanta tråd om den legat på DIY-forumet.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 17:56:05
|
Hej labrat!
Köp dina bokhyllor, fixa mattorna och växterna och gör allt det där du vill göra.
Fixa sedan de problem som återstår. Basabsorbent bakom lyssningspositionen bör undvikas. Bättre med en sak som tar just bara det område du har bekymmer med, en s k helmholtz.
mvh
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 18:05:42
|
Hej hej! :) Hur kommer det sig att man inte bör sätta upp basabsorbenter på väggen bakom högtalarna? Har sett flera på forumethär göra det, därav jag fick idén. Och framförallt hur kan man ta reda på vart problemen ligger utan att ha någon som helst större kunskap om olika frekvensnivåer osv, och utan att anlita ett proffs? :D
|
Sandoz in the rain |
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 18:29:47
|
Det vanligaste problemet i betongrum är otroligt långa efterklangstider i basområdet. Försök att ge dig på dom(vilket du för övrigt inte alls gör med en Helmholz).
Lycka till! |
Mvh |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 19:31:07
|
Skaffa en större flickvänn och ställ henne i ett hörn |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 19:47:31
|
Hej igen!
Hoppsan, begreppsförvirring.... med "bakvägg" menar jag den vägg som är bakom huvudet när man lyssnar.
Ofta är de hemmabyggda basabsorbenter man ser av tyg (och för tunna för att göra riktig nytta i själva basområdet men det är en annan femma). Fixar man alltså en absorbent av detta material så absorberar den ända upp i frekvens, dvs du absorberar allt och dödar ljudet på ett iband stentrist sätt.
En Helmholtz tar rätt injusterad en specifik önskad frekvens. Resonanfrekvensen i betongrum lämpligtvis. Det är delvis olinjäriteten som tar ihjäl musikåtergivningen (resonanstonen dominerar över de andra frekvenserna). Efterklangstiden blir lika harmonisk - eller oharmonisk om man så vill - som direktljudet. Med Helmholtz blir alltså efterklangsbekymret också mindre även om den inte kortar tiden för alla basfrekvenser. Bara för den frekvens som överröstar de andra så att den får lika kort eller lång efterklangstid.
Alla har råd att anlita "proffs"
Men ta hem någon som är van vid hifi i botten. Absorbenter kan gå hur fel som helst vilket diverse äventyr med rörskålar etc visat.
Tänk helst heller inte i termer av att man skall fixa ett lyssningsrum (först hårdvara i maskinerna, sedan hårdvara i akustikreglering). Tonvikten bör ju ligga på att apparaterna är bra och spelar bra ihop samt - lika viktigt - att anläggningen är injusterad på rätt plats i rummet! Ingen akustikreglering eller digital korrigeringsenhet slår detta enkla faktum. Men står man väl med en rätt injusterad anläggning så har dessa olika hjälpmedel ett så mycket enklare jobb!
Sedan får man skilja på akustik och akustik. Om du får hem Zelmani på en fika och en spelstund, var vill du höra henne spela? I en studio någonstans? Garanterat inte, det låter sunk. Och dom har ju MASSOR av akustikreglering.... Det handlar ju om avspelning i ditt eget hem. Där mattor, böcker, gardiner etc på ett naturligt sätt är akustikreglerande.
Punktinsatser således. Ekar det? I vilket register ungefär? Lätt fixat med absorbenter eller diffusorer. 1:a reflex som stör återgivningen? Kraftig diffusor eller enklareabsorbent gör susen. (absorbent eller diffusor handlar om hur "dött" man vill ha klangen i rummet) Stående basvågor? Finns i princip i alla rum och fixas med basabsorbenter eller Helmholtz. Absorbenten blir stooor om det är under 50 - 100 Hz vi talar om....
Modererat -försäljning. Parter på marknaden har sin tydliga plats för det.Micke Hooops, blev mycket text, sorry
mvh
, |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
Edited by - Hi Fi Consult on 2005/04/02 20:46:41 |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 20:42:50
|
Såklart skall moderering vara aktiv!
Nedanstående är nog lite hårt att ta bort dock, lägger in det igen så att inte inlägget blir obegripligt.
--------------------------
Men ta hem någon som är van vid hifi i botten. Absorbenter kan gå hur fel som helst vilket diverse äventyr med rörskålar etc visat.
Tänk helst heller inte i termer av att man skall fixa ett lyssningsrum (först hårdvara i maskinerna, sedan hårdvara i akustikreglering). Tonvikten bör ju ligga på att apparaterna är bra och spelar bra ihop samt - lika viktigt - att anläggningen är injusterad på rätt plats i rummet! Ingen akustikreglering eller digital korrigeringsenhet slår detta enkla faktum. Men står man väl med en rätt injusterad anläggning så har dessa olika hjälpmedel ett så mycket enklare jobb!
Sedan får man skilja på akustik och akustik. Om du får hem Zelmani på en fika och en spelstund, var vill du höra henne spela? I en studio någonstans? Garanterat inte, det låter sunk. Och dom har ju MASSOR av akustikreglering.... Det handlar ju om avspelning i ditt eget hem. Där mattor, böcker, gardiner etc på ett naturligt sätt är akustikreglerande.
Punktinsatser således. Ekar det? I vilket register ungefär? Lätt fixat med absorbenter eller diffusorer. 1:a reflex som stör återgivningen? Kraftig diffusor eller enklareabsorbent gör susen. (absorbent eller diffusor handlar om hur "dött" man vill ha klangen i rummet) Stående basvågor? Finns i princip i alla rum och fixas med basabsorbenter eller Helmholtz. Absorbenten blir stooor om det är under 50 - 100 Hz vi talar om....
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 20:43:32
|
quote: Skaffa en större flickvänn och ställ henne i ett hörn
Har inte absorbenter av den typen en viss benägenhet för egenljud?
Mer allvarligt: 1. Ta ned efterklangen med stoppmöbler, gardiner, mattor etc. 2. Om det är geomförbart kan tjockare dämpning appliceras på andra ställen, företrädesvis i hörnen och i "speglingspunkterna" för att ta bort första-reflexen. 3. Om basen fortfarande sjunger för mycket fnns det inga andra vägar än lågfrekvensabsorbenter, dessa kan göras som plattabsorbenter, slitsabsorbenter, helmholzabsorbenter eller kvartsvågsabsorbenter t.ex. Mycket tips finns på nätet beträffande konstruktion
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2005/04/02 : 21:40:25
|
Hej igen!
Betongrum är ganska dåligt, men visst finns det en hel del att göra för att förbättra. Detta att väggarna är så styva(jmfrt med gips) är ett problem som är jobbigt. Att absorbera/diffusera sidoreflexer och dämpa stående vågor kan göra att (bas)problemen upplevs ännu värre än tidigare.
Det är detta som är "själva f-n" med akustikåtgärder. Halvvägs* duger liksom inte utan man måste vara beredd på mer och mer och mer......trist.
Angående att dämpa ljudet för mycket så har jag en annan åsikt och tror snarare att det trista överdämpade ljudet beror på skev dämpning. Alltså att man har dämpat ner till ca 150-300 Hz och sen lider av ett basområde som aldrig vill klinga av.
Jaja, hursomhelst så verkar det ju hur bra som helst att först få sitt rum uppmätt av någon med mätutrustning(500 spänn är onekligen ett riktigt schysst pris), för att därifrån gå vidare.
*Sagt av Matson som är just halvvägs..... |
Mvh |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 02:01:54
|
Ditt problem är mycket tydligt och väldefinierat. För det första, om rummet är nästan kvadratiskt så kommer du få problem med två närliggande rumsmoder som adderas på varandra. Detta gör förstärkningen kring den frekvensen ännu värre och efterklangen där lång och maskerande. Sedan är betong det sämsta tänkbara väggmaterialet, jag har bott både i betong och gips och kan intyga att skillnaden i basen är enorm. Låt mig gissa, med rätt ton så exiteras en resonans som låter BOOOOOooooooooom och maskerar resten av ljudet, särskillt övriga basen samt gör basrik musik mindre distinkt/rytmisk och jobbigare att lyssna på.
När jag har haft ett sådant här problem har jag använt en fullparametrisk eq (alltså en eq där man kan ställa in frekvens, dämpning och bandbredd för en eller flera frekvenser) för att dra ner precis den frekvens det handlar om. Man får en helt annan artikulation och tydlighet i basen, resten av ljudet träder fram och efterklangen minskas kraftigt. Förbättringen är den absolut största jag någonsin upplevt i basen. Denna lösning går att göra helt osynlig (till skillnad från absorbenter) och det behöver inte påverka ljudet negativt på något sätt. Dessutom går det (om man har flera möjliga eq-frekvenser) att kompensera för klangen som blir när högtalarna står nära bakväggen. Effekter på stereobilden av att placera högtalarna så går däremot inte att kompensera för.
Helmholtzabsorbenter av vettig möblerbar storlek kommer inte att kunna dämpa så pass mycket som det brukar handla om i ett nära kvadratiskt betongrum av din typ. |
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 02:27:32
|
Problemet med rumskorrigering är att man då blir beroende av en separat DA om man nu inte vill använda den i rumskorrigeringen förstås, och de brukar ju inte låta nåt vidare. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 02:49:39
|
quote: Problemet med rumskorrigering är att man då blir beroende av en separat DA om man nu inte vill använda den i rumskorrigeringen förstås, och de brukar ju inte låta nåt vidare.
Nu vet jag iofs inte om jag håller med om att D/A-A/D-omvandlare brukar låta dåligt. Det finns mycket bra A/D-D/A-omvandlare. Tex helt otippat i behringers produkter, tex 1124p som inte kostar mer än 1500kr, det är denna jag har använt. Det är dessutom mycket enkelt att testa om en sådan apparat försämrar ljudet genom att koppla in den (tex mellan tapeloop kontakterna) utan några filter aktiverade. Jag hörde en pytteliten skillnad (på just den) men jag tyckte inte att det var en försämring av ljudet.
Om man mot förmodan är orolig för att ljudet ska försämras på något sätt av A/D-D/A-omvandlare (tex om man är tvungen att koppla in apparaten efter förstegets volymkontroll så att utstyrningsnivån varierar) så kan man använda en analog parametrisk eq.
Jag pratar alltså inte om rumskorrigeringsapparater här (som helt klart har potentiella brister) utan om en ren statisk eq. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 11:18:42
|
Jag skulle rekommendera tubetraps i hörnen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 11:25:44
|
Tack tack för alla tips. Svårt veta hur man ska göra.
Sökte runt lite på tubetraps och hittade följande inlägg av Babar:
quote: Jag kontaktade Svanå för priser på deras produkter, och passade på att fråga om de har några tubetraps i sortimentet.
Svaret jag fick var detta: "Så fort rummet är större än 3*3 m fungerar inga tube traps eftrersom de absorberar dåligt under 80 Hz. Sätts dessa in i större rum framträder basbummlet under 100Hz än tydligare. Därför rekommenderar jag TQ 45 som basabsorbent i hörnen och Abcyllen halvrund som komplettering."
Det gör att jag blir lite osäker på om jag ska bygga/köpa Tubetraps överhuvudtaget. Är det någon som har erfarenhet av detta?
I denna tråd: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27494&SearchTerms=tubetraps
Så, tubetraps kanske inte är rätt ändå? Basen kan jag leva med, den är som sagt problematiskt på enbart ett fåtal skivor (1-2 som jag upptäckt). Värre är de högre tonerna som låter hårda, ekande, vid lite ljusare/mellan sång på hög volym. Jättesvårt att förklara eftersom jag inte har någon aning om vilka frekvenser det motsvarar osv.
|
Sandoz in the rain |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 12:43:22
|
TQ45 är helmholtzresonantorer och dämpar väldigt smalbandigt. Det går genom olika manipulationer att få dom att dämpa mer bredbandigt men då på bekostnad av effektiviteten. Dom är mest intressanta om man har resonanser som klumpar ihop sig. Det krävs dock att man kan justera in dom rätt vilket kräver mätutrustning och kunnande.
Tubetraps dämpar bredbandigt och även uppåt i frekvenserna. Nedan ser du exempel på hur mycket olika tubetraps dämpar i olika frekvenser. En regel är att ju större diameter, desto bättre dämpar dom i dom lägre frekvensbanden.
Att dom inte skulle dämpa under 100Hz som vissa påstår verkar alltså vara en sanning med modifikation. En av länkarna som Paradigm listat går till en artikel som Morgan Andreasson har skrivit. Den är bra och jag tycker du ska läsa den. Jag var på föreläsningen han höll på Hifipunkten, den som senare utmynnade i artikeln. Då gjorde vi också ett studiebesök hos hans far som inrett ett musikrum i en riktig betongbunker. Dom löste problemen med 4 st tubetraps, och det verkade fungera bra. Morgan själv är kritisk mot Helmholtzare eftersom dom alltid strålar tillbaka ljud, ofta med ändrad tonhöjd. Om det i praktiken är något problem tvivlar jag på, det reflekterade ljudet är förhoppningsvis så lågt att det maskeras, annars funkar ju inte Helmholtzaren särskilt bra som dämpare. Men Morgan säger att han aldrig skulle släpa in Helmholtzare i sitt rum.
Här har du en länk till en DIY-sida: http://www.teresaudio.com/haven/traps/traps.html
Balance i Jönköping säljer färdiga Tubetraps till ett vettigt pris. Där köpte jag mina.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/03 : 12:53:38
|
När det gäller dom högre tonerna så är det enklare att åtgärda. Du kan lätt tillverka dämppaneler med vanliga mineralullsskivor.
Jag klistrar in en text jag skrev som svar på en fråga om hur jag gick till väga:
Jag köpte glasullskivor från Gullfiber på en byggmarknad. Dom luktar inte som någon påstod. Tjockleken är c.a 100 mm och måtten en aning mindre än 1200X600 mm Sedan skruvade jag ihop en träram och klädde framsidan och ramen med tyg som jag spikade fast på baksidan av ramen. Sedan var det bara att trycka in glasfiberskivan och försegla baksidan med tyg som jag också spikade fast med nubb.
Men innan man går så långt så bör man pröva ut hur många som behövs. Eftersom man får bättre dämpning ju högre upp man kommer i frekvensbandet så finns risken att diskanten blir för mycket dämpat jämfört med lägre frekvenserna, vilket leder till att ljudet känns livlöst och dött. Det är anledningen till att man först bör prova ut hur många som behövs. Hur bra bafflarna dämpar i dom lägre frekvenserna beror på tjockleken.
Här har du "gränsfrekvenserna" för olika tjocklekar :
50 mm mineralull mot en vägg dämpar fullt ut ned till 500 Hz. Under 500 Hz avtar förmågan. Dämpningen rullar av nedåt i frekvensbandet. 100 mm mineralull dämpar fullt ut ned till 250 Hz. 200 mm mineralull ned till 125 Hz 400 mm mineralull ned till 63 Hz Detta hämtat ur handböcker från isolertillverkare. Om man placerar baffeln en bit ut från väggen ökar man baffelns förmåga att dämpa i basen.
Så innan du börjar spika testa med minst 4 skivor först . Mineralullsskivorna kostar inte mycket, så man har råd att testa med ett antal skivor. Placera 2 st bakom högtalarna lite innanför där ljudreflexen från väggen som når dina öron studsar mot väggen. Man kan använda en spegel som någon håller mot väggen. På dom ställen där du ser högtalarna i spegeln när du sitter i lyssningspositionen skall bafflarna placeras. Så förslagsvis 2 st på väggen bakom högtalarna och två på sidoväggarna. Jag tror att avståndet mellan bafflarna och högtalarna , hur mycket dämpning man har i rummet i övrigt samt högtalarnas karaktär avgör hur många bafflar som behövs. Man skall bara fundera på det här om man upplever ljudet som lite påträngande och jobbigt att lyssna på i längden. Det var precis det jag upplevde med mina Snell-högtalare som är gjorda för Amerikanska rum med tjocka heltäckningsmattor. I sådana rum får man en större dämpning i diskanten och om man placerade högtalarna i ett förhållandevis kalt rum, så lät dom skrikiga. Nu har jag QLN-Signaturehögtalare som går helt åt andra hållet, och då fick jag slänga ut bafflarna.
Det går tydligen att utöka frekvensomfånget nedåt om man använder hålad masonit på framsidan och förseglar baksidan med en masonitskiva. Alltså en sluten låda med mineralull i. Om perforeringsgraden är större än 30% försämras inte dämningen på grund av s.k. diffraktion, vilket får ljudvågorna att böja av mot hålen. Jag har själv ingen erfarenhet av denna typ av dämpbaffel. I princip bygger man då en helmholtzresonator som används för basdämpning i kombination med en vanlig absorptionsbaffel.
M.V.H. Björn
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 00:26:33
|
Var noga med att titta en extra gång på diagram i sälj brochyrer.. Titta på digrammen ovan. De ser ut att dämpa bra ner till typ 50 Hz? Skalan säger Sabine/sqft läste om ett lyssningsrum (20m2) som behövde 350 sabine/sqft i dämpning... många absorbenter blir det...
Det här med överdämpning... precis som redan nämnts, det är viktigt att angripa basen som är svårast och jobba sig därifrån till att slutligen hänga upp ett draperi för att ta diskanten..
http://www.genelec.com/pdf/aes16th.pdf Nu ser det inte ut så här hemma hos mig... ännu!! ;-)
/esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:17:17
|
..många absorbenter blir det... Det är sant. Det är något att tänka på innan man springer iväg och köper dyra tubetraps. Det krävs ett antal. Samma sak gäller andra basdämpare. Men har man ett kalt betongrum så kommer dom första dämparna att ha en stor inverkan. Sedan minskar det för varje dämpare man köper. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
The Leafs
Member
387 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:32:28
|
quote: Elektronik är Rega Planet 2000 (nudlar fram till sommaren :)), förstärkare Shanling SLM-A40. Högtalare Quad 21L. Jag har egentligen inga större problem med basen, utan det är på fåtal skivor (Sing&Dance praktexemplet, men tycker inte det är så farligt längre). Det som stör mest är att diskanten är hård ibland
Oj.... Jag måste erkänna att jag inte trodde det var möjligt att erhålla hård o vass diskant med en Rega Planet2000....
Har en själv och den är allt annat än hård i diskanten. Mkt mjuk och följsam med Rega Mira och Infinity Beta40. Mitt rum är heller inte så värst dämpat.
Nåväl, har samma problem i basen och börjar bli desperat. Ve dessa 70-talsbetonghus. Jag har provat med diverse olika spikes och konstiga knep, men det har inte hjälpt det minsta tyvärr. Nu återstår bara en sak för att dämpa de hemska basnoderna vid cirka 50 Hz.....Att bjuda sambon på en mysig resa och under den mest romantiska middagen föra på tal detta med basabsorbenter, tubetraps o.s.v. Det blir svårt att få igenom detta, men.... |
|
|
labrat
Member
394 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:37:11
|
Hehe. :) Vad som har hänt sedan sist är att en soffa och en bokhylla har intagit plats i vardags/lyssningsrummet, vilket förbättrade saker och ting avsevärt. Nu är jag mer än nöjd, men väggen bakom högtalarna är fortfarande helt kal så jag kommer så fort jag får lite pengar över (just nu är det roligare att köpa skivor) bygga 4st dämp/basabsorbenter av markplattor. Flickvännen är redan övertygad, bara man väljer rätt tyg.
|
Sandoz in the rain |
|
|
|
Topic |
|