Author |
Topic |
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 15:30:49
|
Syftar på skivan "The thirteenth step".
Titeln antyder (i mitt tycke) 13 "steg". På plattan finns bara 12 spår, MEN på baksidan är det ju numrerat 1 tom 13 fast nummer 13 är utan titel
Ni som diggar, vad har ni att säga?
Måste man ingående studera texten för att fatta (har inte hunnit än)
Vänligen, Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 15:58:25
|
Eftersom jag är van med Maynards texter, så vet jag att det finns minst 8 olika sätt att tolka texterna på. Hetaste 2 tipsen är att det 13'de steget är att bli nykter/drogfri. Detta passar ganska bra in i texterna. Men det gör det också om det 13'de steget är döden.....
Kolla här för givande diskussioner: http://www.aperfectcircle.net/tts/phpbb/index.php
Och för tool: http://toolshed.down.net
Vill du ha en annan utmaning, så lyssna på forty-six & 2 från aenima med tool. Hysteriskt bra låt, med intressant text. |
No hay banda!! |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 15:59:31
|
Glömde. För alla som undrar vad APC är, båda skivorna kostar 59 på cdon. Kanonmusik, och mycket bra ljud. |
No hay banda!! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 16:05:35
|
Sjukt bra skiva.
En teori som jag hört är att skivtiteln syftar på amerikanska motsvarigheten på Anonyma Alkoholister, de har ett tolvstegsprogram mot att bli fri sina alkoholproblem. Det brukar sägas att det TRETTONDE steget är när deltagare som träffats genom programmet idkar intimt umgänge med varandra. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 16:18:15
|
Tackar för svaren! Jag hade en liten fundering på det där med Anonyma Alkoholister men var osäker på om det var 12 eller 13 steg... Men den verkar ju vettig med båda alternativen
Är det Maynard som är alko?
Sidospår: Ska bli intressant att se om Portnoy fortsätter sin AA-svit den 7:e juni! Det ser vi fram emot |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 16:32:20
|
Har inte hört något om att Maynard skulle vara alkoholist...det stämmer inte in med bilden jag har av honom (fast det är det väl iofs sällan som det gäller). Lite smått drogliberal är han väl iofs
För att spinna vidare på OT...Portnoys AA-svit, vad är det för nåt? |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 21:20:32
|
Portnoy, trummis i Dream Theater och numera nykter alkoholist, har påbörjat en "svit" om de tolv stegen. De tre (tror jag) första avhandlas i The Glass Prison från Six Degrees of Inner Turbulence, nästa två i This Dying Soul från Train of Thought och jag antar (hoppas) att sviten fortsätter på deras kommande platta, Octavarium. Känner inte till de olika stegen men någon av följande titlar kanske skulle vara passande: The Root Of All Evil The Answer Lies Within These Walls I Walk Beside You Panic Attack Never Enough (Blev visst nästan alla...)
Får man gissa hejvilt så tippar jag på att "Sacrificed Sons" på något sätt behandlar Irak-kriget...? Nån som har andra förslag? Dessa väntans tider... |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 13:41:17
|
I så fall är "The Nurse Who Loved Me" den klart mest hallucinogena drogen iaf... |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 16:52:47
|
Det brukar sägas att det TRETTONDE steget är när deltagare som träffats genom programmet idkar intimt umgänge med varandra.
Detta stämmer utmärkt. Vän till Bill och Bob? Andra "tolvstegs låtar" In Step med Stewie Ray Vaugn The twelve steps Spirtualized från let it come down plattan, som jag tycker är exelent bra. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
|
Topic |
|