HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 A perfect circle - Vilket är det trettonde steget?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:30:49  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Syftar på skivan "The thirteenth step".

Titeln antyder (i mitt tycke) 13 "steg". På plattan finns bara 12 spår, MEN på baksidan är det ju numrerat 1 tom 13 fast nummer 13 är utan titel

Ni som diggar, vad har ni att säga?

Måste man ingående studera texten för att fatta (har inte hunnit än)

Vänligen,
Georg

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:58:25  Show Profile Send molsson a Private Message
Eftersom jag är van med Maynards texter, så vet jag att det finns minst 8 olika sätt att tolka texterna på. Hetaste 2 tipsen är att det 13'de steget är att bli nykter/drogfri. Detta passar ganska bra in i texterna. Men det gör det också om det 13'de steget är döden.....

Kolla här för givande diskussioner: http://www.aperfectcircle.net/tts/phpbb/index.php

Och för tool: http://toolshed.down.net

Vill du ha en annan utmaning, så lyssna på forty-six & 2 från aenima med tool. Hysteriskt bra låt, med intressant text.

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:59:31  Show Profile Send molsson a Private Message
Glömde. För alla som undrar vad APC är, båda skivorna kostar 59 på cdon. Kanonmusik, och mycket bra ljud.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:05:35  Show Profile Send Ayn a Private Message
Sjukt bra skiva.

En teori som jag hört är att skivtiteln syftar på amerikanska motsvarigheten på Anonyma Alkoholister, de har ett tolvstegsprogram mot att bli fri sina alkoholproblem. Det brukar sägas att det TRETTONDE steget är när deltagare som träffats genom programmet idkar intimt umgänge med varandra.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:18:15  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Tackar för svaren! Jag hade en liten fundering på det där med Anonyma Alkoholister men var osäker på om det var 12 eller 13 steg... Men den verkar ju vettig med båda alternativen

Är det Maynard som är alko?

Sidospår: Ska bli intressant att se om Portnoy fortsätter sin AA-svit den 7:e juni! Det ser vi fram emot

"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:32:20  Show Profile Send Ayn a Private Message
Har inte hört något om att Maynard skulle vara alkoholist...det stämmer inte in med bilden jag har av honom (fast det är det väl iofs sällan som det gäller). Lite smått drogliberal är han väl iofs

För att spinna vidare på OT...Portnoys AA-svit, vad är det för nåt?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:20:32  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Portnoy, trummis i Dream Theater och numera nykter alkoholist, har påbörjat en "svit" om de tolv stegen. De tre (tror jag) första avhandlas i The Glass Prison från Six Degrees of Inner Turbulence, nästa två i This Dying Soul från Train of Thought och jag antar (hoppas) att sviten fortsätter på deras kommande platta, Octavarium. Känner inte till de olika stegen men någon av följande titlar kanske skulle vara passande:
The Root Of All Evil
The Answer Lies Within
These Walls
I Walk Beside You
Panic Attack
Never Enough
(Blev visst nästan alla...)

Får man gissa hejvilt så tippar jag på att "Sacrificed Sons" på något sätt behandlar Irak-kriget...? Nån som har andra förslag? Dessa väntans tider...

Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:32:08  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Läs Close-up intervjun, där tror jag han verifierar att det handlar om hans och Billy´s relation till droger. Vilken form och vilken relation är väl svårare. Dessutom fanns det nog ingen tolkning av texten när jag tänker efter.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/04/01 :  13:41:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
I så fall är "The Nurse Who Loved Me" den klart mest hallucinogena drogen iaf...

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/04/01 :  16:52:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Det brukar sägas att det TRETTONDE steget är när deltagare som träffats genom programmet idkar intimt umgänge med varandra.

Detta stämmer utmärkt. Vän till Bill och Bob?
Andra "tolvstegs låtar" In Step med Stewie Ray Vaugn
The twelve steps Spirtualized från let it come down plattan, som jag tycker är exelent bra.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000