Author |
Topic |
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 15:14:40
|
Letat efter nya spännande elektronikkomponenter på olika tillverkares hemsidor. Hittat bl a en ny lovande opamp med hög drivförmåga fr Analog Devices, AD8397, datablad: http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/242276322AD8397_0.pdf Tänkt till lite o bestämt mej för att bygga en liten enkel hörlursförstärkare kring den lilla rackaren. Surfat dessutom in på http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=87390 's hemsida o inspirerats av små enkla kakburksbyggen och känt ett starkt sug av att bygga en egen liten kakburksförstärkare. En ingångsfilter, ingångsbuffer, volymkontroll av shunttyp, spänningsförstärkare, utg.filter och batteridrift - två opampar, en volympot, lite kontakter och en näve billiga passiva komponenter - svårare än så behöver det inte vara... ...schema för hörlursförstärkaren:
... |
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 16:48:40
|
Spännande
Sugen på ett tablettasksbygge jag med bara för kul, en Cmoy blir ju ganska liten
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 21:01:27
|
Ser ut att bli en väldigt lagom liten förstärkare av det där! Hmm.. vilken sorts kaka eller godis ska man nu köpa för att få tag i en passande låda.. =) |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 22:40:49
|
Ja, det blir nog det svåraste med det här projektet - få tag på en lämplig kakburk... Strömförsöjningen blir naturligtvis lika enkelt som den övriga kretsen...
|
|
|
Hjelm
Member
553 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 09:26:39
|
Förslag är att ta med möjlighet för crossfeed. Kolla på naqrefs lurförstärkare för förslag. |
Hjelm |
Edited by - Hjelm on 2005/03/30 10:19:11 |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 14:49:07
|
Tobias_Sv: Jag är lite osäker på ifall OPAx134 ensamt orkar driva lågimpediva lurar utan att den börja dista för mycket. Opampen (134:an) vill nog helst se laster på över 1kohm. Den nya opampen fr Analog - AD8397 har betydligt högre drivförmåga (310mA vs 35mA för x134:an), rail-to-rail output (0.2V fr rails vs "flera" V för x134:an) och låg dist vid höga strömuttag. Alla de ovannämnda egenskaperna gör opampen särskild lämplig som hörlursförstärkare. Normalt buffrar man klena opampar (med exvis buf634) för att öka drivförmågan, men med den nya opampen hoppas jag slippa använda mig av en buf på utgången helt. Syftet med projektet är att hålla komponentantal och pris till ett absolut minimum men ändå få ut rätt hyfsat ljud ur topologin. Det som är det största frågetecknet är hur man ska lösa kylningen på ett effektivt sätt med en soic-kapsel?...Kanske limma fast ett litet kylelement på ovansidan av opampen?...Epoxy tål ju rätt så höga temperaturer... Ett annat (fast mindre) frågetecken är den rel höga inp bias strömmen (typ 200nA) som kan ställa till problem och resultera i (för) hög offset på utgången...
Hjelm: Är inte helt övertygad om att crossfeed är nån bra feature överhuvudtaget... Lyssnat till lite olika varianter (bl a Ear One) och ogillat crossfeed-ljudet. Monolikt, platt o tråkigt skulle jag vilja påstå att det är. Så ingen crossfeed i den här lilla lurstärkaren... |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 18:19:58
|
Jag har byggt en CMOY (i stort sett exakt som bilden ovan) och den driver de flesta lurar utmärkt. Man använder ett motstånd i serie med hörlurarna för att öka impedansen. Samtidigt så tappar man volym, så värdet på motståndet är en kompromiss. Det fungerar utmärkt att köra ned till 32ohms lurar. Min CMOY blev stor som ett 9V batteri. Ca hälften upptas av kontakterna.
Ditt kretsschems ovan ser intressant ut, och idén med en strömstakr OP-amp är ganska bra. Den har prövats av flera personer med hyfsat resultat, dock med lite andra val av chip. Jag ser dock några möjliga problem med kretsschemat: 1. Feedback-loopen ser mystisk ut (AD8620). Om du bara vill ha den som buffert så behövs väl inte R4? 2. R2 på 1M ohm ger mycket Johnsson noise. 3. Totala förstärkningen är väldigt låg, så den kommer inte kunna ge speciellt hög volym. 4. Strömförsörjningen bygger på att batterierna är precis lika bra laddade. Om ett batteri börjar ta slut så kommer otrevliga saker att hända (hög DC offset) och du kan i värsta fall bränna upp ett par dyra hörlurar.
|
|
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 18:40:55
|
Ludo, jo det är inte nån optimal hörlursförstärkare men däremot en kul grej som många bygger och gärna i roliga burkar
Jag har inte byggt den jag ritade i 3D ovan här och till den bilden så fattas det ingångskondingarna då jag tänkte att man skulle kunna placera dom i sin lilla låda där dom vill få plats, dvs man får löda ena benet direkt på volympotten och andra på en av pinnarna på kretskortet.
Sen vore det nog bättre att t.ex. köra en TLE2426 eller nått i din strömförsörjning. Som här typ: http://www.tangentsoft.net/audio/mint/misc/schematic.pdf |
Edited by - Tobias_Sv on 2005/03/30 18:45:59 |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 20:21:41
|
Det har väl inte så stor betydelse om ett batteri lämnar nån volt mer än det andra, offseten borde inte påverkas nåt särskilt av det, det ser ju återkopplingen till. Så jag kör hellre ludos strömförsörjning än den med TLE:n i. Men man får ju givetvis hålla lite koll på batterierna så att inte det ena lägger av totalt, för då kan det ju hända en del otrevligheter. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 20:24:55
|
Några snabba svar: Tobias_Sv: TLExxxx (är inte bekant med opampen/buffern) fixar bara virtuell jord ur en enkel matn.spänning. Överfödigt om man redan har +-matning + jord. silvervarg: 1) isolerar ing fr utg mm 2) det hade varit sant om du inte hade någon signalkälla inkopplad. I o m att lurstärkaren drivs av en utgång så kommer det termiska bruset bero mest på serieresistansen mellan den drivande utg.steget och lurstärkarens ingång. 3) Jag har ibland t o m drivit lurar med en högströms buf och fått ut tillräckligt höga ljudnivåer. 4) tror inte riktigt att en "liten" obalans mellan +-matn kommer resultera i någon större offset på utg...måste tänka igenom...tack för varningen så länge
|
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 17:20:15
|
Ungefär det här kommer att behövas i komponentväg - opampar:
passiva komponenter:
mekanik:
Har inte tagit fram nåt särskillt kretskort till det här projektet utan komponenterna kommer att lödas p2p. Nu återstår bara den tråkigaste delen: att montera ihop alla bitarna... |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 18:50:50
|
Jag brukar ibland höja ett varningens finger men du vet säkert att p2p kan stöta på patrull när dylika kretsar används. Oscillation, oscillation etc.... men lycka till i alla fall. AD8397 verkar helt klart intressant frågan inställer sig dock hur den trivs tillsammans med hörlurar.
quote: Sen vore det nog bättre att t.ex. köra en TLE2426 eller nått i din strömförsörjning. Som här typ:
Tyvärr lite missuppfattat. Fördelar: man är oberoende av olika strömförbrukning i positiv resp negativ halva och så är ju fallet när man har klass A-kretsar. Nackdelan är att virtualla jorden drar lite ström samt kräver lite extra komponenter.
Har man någorlunda lika strömbrukning mellan halvorna så är det minst lika bra med endast två batterier. Jag tror också i Ludos fall med hypersnabba kretsar så behöver man inte bry sig om den eventuella slöhet som en virtuelljordkrets har. |
/Per-Anders eller P-A |
Edited by - peranders on 2005/04/01 19:00:47 |
|
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 20:12:09
|
Mm, du har nog rätt P-A jag satt iof i klass-A tankar när jag skrev det. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/01 : 22:39:58
|
quote: ...p2p kan stöta på patrull när dylika kretsar används. Oscillation, oscillation...
Ja, risken för såna otrevligheter blir alltid större utan ett riktigt kretskort. quote: AD8397 verkar helt klart intressant frågan inställer sig dock hur den trivs tillsammans med hörlurar.
Ja, det är lite syftet med den här övningen - att just ta reda på det. Det som är spännande med den här opampen är att den har tillräckligt låg Ib och tillräckligt hög drivförmåga så den behöver inte buffras vare sig före eller efter...på pappret åtminnstonne... Hur den trivs med reaktiva laster...ja - det får vi se. |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 19:12:17
|
Har nu äntligen spikat layouten för lådan. Jag tror (hoppas) jag får plats även med de aktiva komponenterna inuti lådan. Vad beträfar val av batterier så föredrar jag R6 batterier; visserligen tar dom betydligt mer plats men är hälften så dyra o har 3-4 gånger kapaciteten jämfört med 9Volts batterier.
|
|
|
luften
Member
723 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:00:44
|
Ser bra ut! (som alla dina projekt brukar göra)
Några frågor: Vad är dom 2 brytarna? En antar jag är power, e den andra ac/dc kopplingsswitchen? Vad är det för hörlurskontakt du har? |
//air |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:24:28
|
luften>
Det är neutriks 4-poliga silverpläterade kontakt. Brukar mest köra balanserat ut till lurarna så fyrpolig kontakt är standard hemma hos mej. Går naturligtvis även att använda oballat, som i det här fallet. Förresten - varför kan man inte enas om en ny standard för lurkontakter -den gamla vanliga är ju helt out of date...
Ja den andra kontakten (oxå tvåpolig) är där för att kortsluta ing.kondingarna Finns det risk för DC fr apparat som matar lurstärkaren så kan det vara tryggt att ha en AC-kopplad ingång så man inte förstör lurarna. DC-koppling är naturligtvis att föredra annars. Sen kan det vara kul att testa hur kondingarna på ingången påverkar ljudet... |
|
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:37:56
|
Snyggt Ludo!
Vart kommer dom där RCA-kontakterna från? |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 20:51:23
|
Hos www.thlaudio.com heter typen TCS-cube - egentligen för kretskortmontage. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:12:49
|
ludo: Ser ju snyggt ut det där - jag funderar bara lite på schemat...vad gör R5 för nytta?
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
Tobias_Sv
Member
330 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:15:48
|
Ser ut som en klass-a bias |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:20:50
|
R5 är ett så kallad class A - bias. Biasar opampens npn utg.trissa så den går i Class A (upp till viss last förståss). I o m att lurstärkaren ska vara så simpel som möjligt så ville jag inte addera en jfet (som brukligt) i den positionen. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/04/12 : 21:51:56
|
Ahaaaa |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 09:46:08
|
Ludo, du kanske inte har något tidsperspektiv men de batterihållare du har valt är skräp eller åtminstone mindre bra. Vi har haft sådana i några av våra produkter och de bara spricker sönder efter ett par år. Bättre är att skaffa något som inte är av tunn nylon. I en hemprodukt är det dock inte värre än att byta batterihållare när den dagen är kommen. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
ludo
Member
1196 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:17:53
|
peranders> Tack för varningen. Visste inte att plasten var så dålig. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/04/13 : 11:36:01
|
Problemet är väl hårda fjädrar och för tajt. Man behöver inte ha så hårt sittande batterier. Denna batterihållare kan säkert produktutvecklas lite med intrimning av fjädrar och lägga plast där det verkligen behövs. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Topic |
|