Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 02:40:34
|
Ända sen den dagen då jag var 2½ och hade nävarna fulla med huggorms juveniler tilldagens datum så har jag varit galen i ormar. Stora , små och giftiga har passerat med årenslopp. Nu idag har jag "bara" 3 ormar och en groda
Min fråga är: Är jag ensam eller finns det fler herpeteloger på forumet ??
Jag tar givetvis chansen att posta lite bilder på skönheterna
Vi börjar med grodan han är ungefär lika stor som en knuten näve o växer för fullt. Är albino därav färgen
Här är bilder på 2003 års kull av Tigerpyton.
Dom oranga är albinos
En av dom större Tigerpytonen
Fråga INTE vad som finns i magen
Här har ni en Selayerpyton vilket är en underart till Nätpyton
Hon är mer än sällsynt och jag har blivit erbjuden ganska stora summor för henne. Men jag säljer henne INTE. Finns 3-4 st i Europa och ca 15 st i resten av världen i fångenskap.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/03/28 15:51:17 |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:01:44
|
Johan, ormarna verkar hungriga
Dottern tyckte de var "söta"
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:11:01
|
Vet inte om man platsar när man ser dina jätte ormar. Jag har bara Frank en liten Leopardgecko på fem år |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 11:52:48
|
Jag skulle vilja äga en reptil (geckoödla eller liknande). Jag hade salamandrar, grodor, sköldpaddor (ett tag hade jag en rätt stor och mycket folkilsken vattensköldpadda, de kan för övrigt bitas rätt bra om någon undrar) etc under hela min uppväxt och gillar reptiler. Tyvärr kan jag inte ha något husdjur pga jag ofta reser bort veckovis(och ibland längre) (jo, jag vet att ex. ormar klarar sig utan mat månadsvis men jag är mer intresserad av mindre djur och de behöver mat lite mer regelbundet).
|
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 12:00:23
|
Johan, lite OT men har du kännt av debatten som varit senaste veckorna i samband med att ormar har rymt och bitit ägare?
BTW, undrar om vår huggis kommer tillbaka till trädgården i sommar...?? |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 15:29:40
|
En sak är säker Johan - du kommer att slippa besök från mig
Gillar nämligen inte ormar. Tycker de är jätteläbbiga. Om jag ska uppskatta dem IRL skall det vara med fem centimeter pansarglas emellan.
Men albino-ormarna var i och för sig vackra att titta på - på bild
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 15:49:13
|
Det var ett par st iaf Jag får väl se om jag kan omvända ett par st
Per Det är snart dax igen , men jag vet inte om honan är gravid än. Om hon är det kommer hon inte att äta på 120 dagar. Men skafferiet behövs att fyllas på. Jag tycker att du får ta med dig dottern hit
f95toli
Ödler är inte min starka sida men jag vet att det finns mindre varaner som klarar sig ganska länge utan mat. Varanus.acanthurus heter dom på latin och dom kallas för Accisar. Små söta saker Vattensköldpadda som var folkilsken?? Du menar en Snapper !? Dom är INTE att leka med , biter av ett finger utan bekymmer o kan bli mer än 70 år gamla.
Tobbe_L Du platsar mer än väl
Pjotre
Jo det har varit lite liv Jag känner Andreas han som tappade lådan. Han i Marks känner jag inte. Men båda två gjorde precis så som man ska göra i dessa situationerna. Speciellt Andreas har tagit fullt ansvar med allt vad det innebär.
Jag själv är kluven till att hålla giftorm speciellt dom som är riktigt gifta. Att ägern blir biten är en sak , det får man tyvärr räkna med. Samma med en som rider , du kan bli avkastad och bli förlamad resten av dit liv. Den stora frågan tycker jag är att skydda almänheten när en orm är på rymmen giftig som ogiftig.
Det diskuterars förfullt idag om nån sorts lämplighetsintyg eller "körkort" för giftorm. Men som lagen ser ut idag så finns det ingen som kan skriva ut ett sådant intyg och se till att kraven efterlevs. Jordbruksdepartementet/miljönämden på din ort är dom som ger dig intyg idag på att du får hålla orm. Dom kommer hem o ser att dagens regler efterföljs . Men dom kollar inte om ägaren är lämplig
Vad som saknas är information och nått sorts lämplighetsintyg tycker jag. Både för gift o större ormar som Tigerpyton. Jag är själv ute ganska mycket och informerar på skolor och arbetsplatser med mina ormar. Och jag märker att det verkligen behövs , opinionen i Sverige har inte en aaaning hur ormar fungerar och det är opinionen som bestämmer hur saker o ting ska bli.
Att ha en Huggorm i trädgården är kanske inte det bästa som kan hända. Men ska man bli träffad så måste man nästan trampa rätt på den. En lite tröst är att dom är inte speciellt giftiga och har korta tänder. Om du ser den i sommar så mota bort den med en längre pinne. Du vill kanske också kolla så du inte har huset fullt med möss och råttor
Ursäkta det JÄTTElånga svaret men jag brinner verkligen för det här |
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 15:53:28
|
quote: En sak är säker Johan - du kommer att slippa besök från mig
Dom är i ett eget rum och jag visar dom bara om besökare vill. Jag har största respekt för dom som inte gillar ormar !!
Så kom du bara |
|
|
|
tober
Component.se
1318 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 17:04:10
|
En lite trevligt tråd även om det varit svårt tidigare Johan att undgå dina ormar. För örigt en väldigt fin horngroda du har och har inte sett en albino tidigare. Antar att den är rätt så glupsk också? =)
Har själv inga djur längre och sa tyvärr adjö till min sista vän när det blev dags att flytta till sthlm. Har nog haft reptiler och groddjur sen man var 12-13 år. Nån slags början med vanligare djur som salamandrar, olika sorters klockgrodor, anolisödlor och senare en rejäl agapadda. Några fågelspindlar och tokaygeckos har även bott i min lya för att längre fram helt lämnat plats åt två leguaner som jag hade i kanske 6år.
Har tänkt länge på att skaffa nån ny vän men vill se till att jag har bra med tid över och inte minst rejält med utrymme innan. Som substitut så åker jag lite till och från till seriösa handlare och zoo för att iaf få en lite glimt av det tills dess.
|
Driver sajten component.se. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 17:26:54
|
Jag kom att tänka på att jag har viss erfarenhet av diverse reptiler, jobbade i Californien i mitten av det glada åttio-talet, där fanns lite av varje. Goofer-snakes, i vanliga fall käkade de jord-ekorrar, men jag bjöd en på Big Mac, och det åt den, de var rätt så vanliga.
Eftersom jag praktiserade på en gård så fanns det många möjligheter att studera djurlivet, små ödlor sprang runt benen nästan hela tiden, 10-20cm varianter. En och annan Svart änka stötte man på, men det är ju ingen reptil, men de tyckte jag var läbbigare, hittade en hona med en kokong, kunde inte låta bli att öppna "barnkammaren" och ut vällde hundra om inte tusentals små änkor (hmm, änkor hade de väl inte hunnit bli).
Var och hälsade på en lite norrut, där fanns det gott om skallerormar, såg en liten bara, hade bara tre fyra skallror, men såg lömsk ut.
Tog även en sväng till Florida, gjorde ett besök på Everglades, en sumpnationalpark, för att kolla alligatorer, höll på att sluta med att jag sket på mig.
Var ute och körde i parken när vi såg några pelikaner, alltså läge för fotografering, hoppade ur i bilen, och råkade snegla åt sidan, och där i ett vattenfyllt dike, tre meter från min lekamen, låg en jättealligator, minst tre meter lång, gissa vem som satt i bilen en microsekund senare, men hade sinnesnärvaro att köra fram med bilen och föreviga besten.
I nämda park fanns det även ett giftorms-center, där ormar avgiftades, eller vad man kallar det för, till serumproduktion. Där fick man se hur det till, två gubbar som jonglerade med skallerormar, kobror mm Värstingen i sammanhanget var nog spottkobran, spottade gift och bar sig allmänt illa åt, ja det är väl den erfarenhet jag har av reptiler, förutom Johans pytonsnokar.
|
Är lagliga grejor.......
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 18:29:31
|
Per
Han du såg nere i Florida var med all säkerhet Bill Haast. En guru när det kommer till giftiga ormar. Han är en av dom få som har lyckats att bilda en motståndskraft mot Kobragift. Det tillsammans med en van hand gör att han kan hantera Kobror förhand
Jag tror annars att han är död idag och om han är det så är det av ålder. han måste vara över 90 om han lever än. Miami Serpentarium heter stället som han har/hade
Här är ett reportage http://www.calusaherp.org/Special_Events/previous_events/miami_serpentarium_fieldtrip.htm
Om det nu är där du var då kommer jag att vara evigt avundsjuk på dig Jag kommer heller aldrig att förlåta dig för "Pytonsnokar"
Tober
Du kommer nog igång igen ska du se. Allt har sin tid
quote: Antar att den är rätt så glupsk också?
Jo det kan man säga äter vuxna möss nu.
Fågelspindel är nått jag är sugen på men frugan o ungarna säger STOPP. Så det blir inget , jag får väl skaffa mig en Tiger till som tröst |
|
Edited by - johan.björklund on 2005/03/28 19:00:38 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 21:51:13
|
Jag har ett par tusen bilder att titta igenom, tyvärr fanns det inte nån digitalkamera vid tillfället (1985), utan det var diabilder som gällde.
Men jag ska faktiskt ta och titta efter. Det är 19 år sedan jag tittade på de där bilderna. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/03/28 : 23:58:13
|
Varför är några ormar albino, samt grodan? Är det en avelsdefekt?
När jag var liten hade vi två fågelspindlar. Ganska tråkiga att ha, det händer inte så mycket. Det blev ett antal möss vi fick behålla för spindlarna åt dem inte, och när de blev för stora (vilket går snabbt med möss) kunde inte spindlarna ta dem. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 00:49:56
|
quote: Varför är några ormar albino, samt grodan? Är det en avelsdefekt?
Det är en genetisk defekt som man kan avla på. Till skillnad från andra djur så är albinoreptiler helt friska djur utan dom svagheter som tex människor eller hundar har. Reptiler är ett gammalt släkte som inte har ändrat på sig dom sista åren ()
Just avel på färg/mönster morpher är en väldigt stor handel. Priser på över 250 000 är ingen ovanlighet. Vissa arter har man knappt hittat några defekter på och andra finns det flera olika av. Det är även ett tidsödande arbete att få fram eller att kunna bevisa att en defekt är genetisk därav dom saftiga priserna. 4-6 års arbete är inte ovanligt. Sedan har du även olika lokaliteter som man kan avla på , den lilla ormen som jag har är en sådan lokalitet.
Lite bilder på olika morpher kanske , alla bilder är på Tigerpyton
Vildfärgad Tigerpyton (normal färgad med andra ord)
Blond Tigerpyton , är inte bevisat att det är gentiskt än
En mönster morhp som kallas för Granit
Granit men även Albino
Fader , är inte bevisat genetiskt än
Grön Tigerpyton , blir gulbeige som vuxen
Albino Grön Tigerpyton. Blir mer eller mindre ljusgul över hela kroppen som vuxen
Där har du ett LITET urval ingen av dessa djur är direkt dyra , ca 8000 Skr för den dyraste
För att visa hur dyra djur kan se ut. Först en normal Kungspyton. Pris för en sådan är ca 800 Skr
Piedball , min favorit. Jag SKA ha en sådan ! Pris 7000 usd Plus frakt o moms
Här en Striped Kungspyton pris är 20 000 Usd (plus ovanstående)
Här e en Bumbelbie 38 000 Usd plus ovanstående
En genbärare av det här anlaget kostar 60 000 Usd Och det är ingen albino utan en Leucstisc Kungspyton. Genbärare kostar ungefär hälften av vad en med utvecklat anlag. Så ormen på bilden kostar iaf 100 000 Usd + plus moms o frakt.
Oj Det finns ingen stopp knapp när det kommer till ormar Blev lite långt kanske.
*edit* Stavfel |
|
Edited by - johan.björklund on 2005/03/29 01:23:17 |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 02:31:29
|
Är det bara i fångenskap denna defekt framkommer? Hur klarar sig en orange orm i djungeln utan ett fungerande kamoflage? |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 08:07:06
|
En ganska bra fråga !
Nästan alla morpher kommer från vildfångade djur som man har avlat på. Sen får man para ihop ungarna och med lite tur så har nån av dom avkommerna samma färg/mönster som det vildfångade djuret.
Och dom flesta ormar är nattlevande så dom klarar sig utmärkt ute i naturen. |
|
Edited by - johan.björklund on 2005/03/29 10:33:33 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 11:26:53
|
Jag tillhör dom gamla reptiler som faktiskt nästan ALDRIG tycker om dom framodlade varianterna. Vare sig det gäller katter, fiskar eller då, reptiler. Mest ett vidigt exempel på hur människan pressar fram onormaliteter.
Naturtroget är bäst!?? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Meyer
SW-hantering
209 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 14:57:48
|
Johans ormar är söta :) Det var ganska häftigt å ha den stora pytonormen klättrandes på mig. Den var tung! Å var stark :) Först i början var jag dock lite skakis, ormar är iaf jag av ngn anledning automatiskt rädd för. Det beror nog på att man hört så mycket myter om dom. |
lyssna först, bedöm sedan. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 18:54:13
|
quote: Det finns ingen stopp knapp när det kommer till ormar
Ungefär som en annan rätt vanlig hobby hos medlemmarna här på HiFi Forum med andra ord...
mvh/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 19:02:51
|
quote: Jag tillhör dom gamla reptiler som faktiskt nästan ALDRIG tycker om dom framodlade varianterna. Vare sig det gäller katter, fiskar eller då, reptiler. Mest ett vidigt exempel på hur människan pressar fram onormaliteter.
Naturtroget är bäst!??
Åxå något som diskuteras hejvilt i reptilkretsarna. Jag är varken för eller emot. Men ibland blir det lite x-tremt så som den för 38 000 Usd. Det är designad.
quote: Mayer
Dom flesta blir lite pirriga när dom får se han vilket är ganska normalt. Men precis som du kände det så släpper det efter ett litet tag. Förutom Pac då , han var blek i en timme efter
Jörgen
Jo där drar det gärna iväg med Fast ormar kan man avla tjäna lite kaffepengar på. |
|
|
|
gelgamesh
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 00:16:19
|
Jag måste bara utbrista hur in i helskotta imponerad jag är!
Själv är jag helt ute och cyklar på sådant här. (Har haft katt och tycker att "kissar" är mysiga och spindlar skrämmande, ungefär..)
Den där bilden då du står på huk och "pratar" med den där jättelika ormen i vardagsrummet satt jag med öppen mun och stirrade på i flera minuter.
-Jag är fascinerad! -Men jag lär springa för livet om jag hamnar hemma hos någon och en dylik varelse ringlar fram och vill hälsa.. |
Mvh Michael Heimbrand |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 08:06:00
|
quote: -Jag är fascinerad! -Men jag lär springa för livet om jag hamnar hemma hos någon och en dylik varelse ringlar fram och vill hälsa
jag vet vad du menar
Ett par fotografer har användt dom som modeller vid fotografering tillsammans med Babes. Vissa gånger på sommaren har det varit utomhus. Du kan tänka dig vilken folksamling det har blivit efter ett tag Så det har alltid slutat med att man står och håller information och att folk får komma fram och känna , vilket är kul för då lär dom sig att ormar är inte vad 90% av befolkningen tror det är.
Har du vägarna förbi så hojta till |
|
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2005/04/18 : 21:16:07
|
Fina bebisar du har (ok grodan var mer komisk )
Jag fick några på köpet med tjejen.......
Förutom varsin katt (salem och erik) så har vi (hon)
2st sköldpaddor (Albert och Sköldis), en tunisklandskölpadda och en boxturtel.....tror vi, har fått dom så vi försöker kolla upp vad dom är för några.....
1st stäppvaran (Zeke)
2st ormar (bert och radu) en majsorm och en boamix mellan c.imperator och c.constrictor
nån gång kommer det bilder på www.fatalfairytales.tk, finns några nu men inte så bra.....och sidan väldigt provisorisk samt begränsad transfer...
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 01:22:54
|
Mag
En eldsjäl till ser jag och det var en rejäl samling djur med ! Just sköldpaddor e lite speciella då olika arter kan ha helt skillda krav. jag antar att du är medlem på repti ?? om inte annars så bli det för där finns en massa hjälp att få.
www.repti.net
|
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 11:49:06
|
johan_b: Hör verkligen grodor till reptildjuren (jag tänker på rubriken)? |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2005/04/19 : 15:54:55
|
Yop
Alla djur som inte kan producera egen kroppsvärme räknas som reptiler. Men ska man hårdra det riktigt så räknas grodor som amfibie som i sin tur räknas som reptil som ibland kallas för kräldjur etc etc |
|
|
|
Topic |
|