HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spänningsstabilisering på ICE moduler
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/24 :  12:48:33  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Finns det på korten? Hur kinkiga är korten med styrspänningen? det står i bruksanvisningen +-12V, men är det stabiliserad spänning? Eller krävs det extern stabbning? Tacksam för svar...

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:10:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Min erfarenhet är att +-12V matningen är väldigt noga. Jag kör LM317/337 och dessutom närmare
maxspänning, som är +-15V. Det är på 500A, men du skriver inte vilka kort du har.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:37:17  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Ursäkta, det är 1000A kort. Så om jag förstår det rätt så använder du dig av extern stabbning? Får ut +-15V likriktat och stabbar ner till +-12V? eller ligger du runt +-15V?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  10:18:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
Den bör vara stabiliserad dvs du skall stabilisera den själv.

Såg på DIYAudio att du ställde samma fråga men gav lite mer info om din trafo. Det verkar som om du bara har en linding istället för normala två till styrspänningen? För att får +/- 12 V skall du normalt ha två lindingar på typ 15 VAC eller mer. Med en sekundär på 12 VAC får du eventuellt problem med att regleringen inte fungerar och dessutom får du halvvågslikrikta vilket ger betydligt mer rippel. Fixa det i din trafobeställning om du kan.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/25 :  11:57:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag stabiliserade ner till +-14V från 2x15VAC likriktat. Men kolla vad du får likriktat först så att du lägger dig där regulatorn får lite att jobba med. Jag satte också små ferritpärlor på kablarna där strömmen går in i kortet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/03/25 :  17:15:28  Show Profile Send anders a Private Message
Bör inte vara några problem alls med att få +-12V från en lidning på 12V. Det brukar även gå att fixa +-15V från 12V om man inte lastar så hårt, men då blir det tight.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/25 :  18:23:02  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Bernt: Låter vettigt. Jag beställde trafon med 12V ut på sekundären, så kan jag lägga stabiliseringen där det verkar lämpligt (ca 14V). Tack för inputen... Tar med en trafo till träffen nästa helg....

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  18:49:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
mattiasa:
Beställde du en eller två sekundärer på 12 V? Om du nu beställer specialbyggt är det ju lika bra att få det rätt med en gång. 2*15 VAC minimum skulle jag rekommendera.

anders:
Med 12 VAC och en lastreglering på 8 % och ett diodfall ger det 12*1,414*1,08 - 1 = ca 17 V innan regulatorn. Hur det skulle fungera med halvvågslikriktning och 15 V ut utan att använda en LDO-reg vet jag inte men det är ju inte riktigt optimalt.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/25 :  19:20:58  Show Profile Send mattiasa a Private Message
UrSv: Jag beställde med en 83V (två trådar)som skall ge 120V efter glättning samt en 12V(två trådar) som skall ge ca 15V efter glättning.

Skall jag ha dubbla 12V? Dvs fyra kablar ut från trafon till 12V delen? Nu hänger jag inte med.....

15V AC? Varför skall jag ta i så mycket? Maxgränsen för kortet går vid +-15V....


Edited by - mattiasa on 2005/03/25 19:22:06
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/25 :  19:52:18  Show Profile Send UrSv a Private Message
Exakt. Du skall ha 12 VDC stabiliserad spänning. För det behövs en växelspänning tillräckligt hög för att kunna stabiliseras av regulatorn som behöver en skillnad mellan in och utspänning för att fungera. I fallet 12 VDC ut bör man ha MINST 15 VDC in för att regulatorn skall fungera överhuvudtaget. Lite mer skadar inte utan är att föredra. Normalt har man en lindning per matning dvs i ditt fall en till negativ och en till positiv lågnivåmatning alltså två stycken totalt där du valde en. Om man bara har en lindning så kan man halvvågslikrikta och fortfarande få +/- ut dock innebär halvvågslikriktning mycket högre rippel men eftersom det är låg ström så fungerar det även om helvågslikriktning varit att föredra.

Det handlar inte om att ta i. Räkna på det...

12 VAC -> 12*1.414 minus likriktarens spänningsfall = 16 VDC. Dessa 16 V skall reguleras i en regulator som behöver ABSOLUT minimum 3 V mellan in och utspänning för att fungera dvs din absolut högsta utspänning är 13 VDC. Hade du tagit 15 VAC hade du fått 20 VDC innan regulatorn dvs du kan gladeligen välja spänning mellan 12 och 15 V ut från regulatorn och det hade fungerat.

Från ESP:

För halvvågslikriktning blir det så här ungefär (med fasta regulatorer):


För helvågslikriktning så här (med LM317/337):





Edited by - UrSv on 2005/03/25 19:58:16
Go to Top of Page

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/03/26 :  01:24:58  Show Profile Send anders a Private Message
Nej som sagt, speciellt optimalt är det nog inte att köra 15V-regulatorer på 12VAc, men det brukar gå. Det skiljer en del beroende på fabrikat, de 7x15 som elfa säljer t ex ska klara sig ner mot 2V och sen finns ju som sagt LDO. Om man dessutom väljer en diod som inte droppar mer än 0,7-0,8 volt eller så vid låg belastning så har det fungerat för mig, men man lever lite onödigt farligt kanske och låter inte regulatorn få optimala förutsättningar. På den positiva sidan står att regulatorerna inte blir speciellt varma.

ICE kanske dessutom drar mycket ström från +-12V-matningen? I såna fall är 12VAc uteslutet.

Edit: Regulatorerna får det också enklare när strömmen är låg och klarar sig därför med lägre diff mellan in- och utspänning. Det lägsta tillåtna spänningsfallet som brukar anges i databladen gäller vid ganska hög ström.

Edited by - anders on 2005/03/26 01:45:29
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/26 :  10:27:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
ICE drar olika mycket ström på plus och minussidan också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:07:24  Show Profile Send mattiasa a Private Message
Pust....

UrSv: Jag hänger med på att det vore bättre att lägga utspänningen från lindningen på runt 15V AC. Får ringa tillverkaren på tisdag.

Men jag är fortfarande lite fundersam över två lindningar. Jag har nämligen köpt P-A's likriktarbryggor (RFB02), och på dessa är det bara två st ingångar AC, samt + och - ut. Hur skall jag få till två lindningar till dessa kort? Hoppas P-A tycker det är ok att jag lånar en bild från hans sida:



Edited by - mattiasa on 2005/03/26 15:10:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/26 :  15:34:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här är ett sätt att göra detta:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:41:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
mattiasa:
P-As kort är en diskret likriktarbrygga dvs den ersätter EN likriktarbrygga med 4 pinnar och 4 dioder inuti. I detta fall behöver du alltså ett kort till +120 VDC och minst ett (två om du vill likrikta varje lindning separat) kort till +/- 12 VDC . Dock kan du inte använda P-As kort för att skapa +/- 12 VDC med en enda lindning från trafon.

Bernts bild från TNT visar hur du helvågslikriktar med en brygga (P-As kort) och två lindningar.
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/03/28 :  00:45:36  Show Profile Send mattiasa a Private Message
ok. Nu är jag med. Tror jag...

Så, då blir det alltså följande spec på transformatorerna:

820VA
230V primär
EN lindning 83Volt
TVÅ lindningar på 15Volt

Likriktning alá TNT bilden (ett kort, dubbla lindningar)

Stabbning ner till ca 14Volt.

Som Ni kanske märker väger era råd tungt här. Jag är mycket tacksam för det input jag får här. Utan er skulle detta projektet inte vara möjligt.

Några mer värdefulla tips?
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/29 :  07:44:44  Show Profile Send gongken a Private Message
En liten fråga...

Vad gör det för skillnad ju närmare 15V man kommer i analogspänningsmatningen?? Låter det högre eller?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:34:39  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Gongken, inte mycket och nej som svar på dina frågor.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:00:48  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack P-A, då behåller jag mina 12 volt... ;-)

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000