Ska bygga ProAc-klonen och har redan beställt hem både element och filter. Filtret köpte jag färdigbyggt och det är toppkomponenter efter vad jag hört. Problemet nu är att jag upptäckt att det är för stort och ej kommer att gå att stoppa in genom elementhålet. Så hur ska jag göra? Bör jag stoppa in det innan jag sätter ihop lådan eller ska jag ha delningsfiltret kanske rentav utanför lådan? Alla förslag är jag väldigt tacksam för!
Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Båda förslagen funkar Fördelen med utanför är att du kan ändra komponenter utan att behöva stycka lådan, men nackdelen är extra lådor i rummet. Men vissa påstår även att det har ljudmässiga fördelar att separera filter från låda.
Hmm, ska man bygga någon snygg låda till dom då eller? Hur ska man dra sladdarna? Ska man ha en Biwire-terminal på lådan och sätta delningsfiltret i samma hylla som slutsteget? Det borde väl vara bäst att ha delningsfiltret utanför eftersom det då inte kan påverka de invändiga resonanserana?
Tänker du på reflexer i lådan? Då är dom ju teoretiskt till fördel pågrund av sin ojämna form. Annars kan du ju bara skruva på dom på baksidan av högtalar lådan.
Nja, jag vet inte riktigt vad jag tänker på. Menade bara att det kanske är bäst om man låter dämpvadd ta hand om reflexerna. Vad tror ni om att man bygger några små läckra lådor till delningsfiltrena som man kan ha nära slutsteget. Sen fixar man banankontakter till en Biwireterminal på högtalarna där man löder fast elementkablarna?
Jaså? Varför då? Är det inte smidigare att ha dem nära slutsteget? Blir väl inte så särskilt snyggt direkt om man ställer dem på golvet bakom högtalaren..
Teorin jag hört är att om du har ett (om än så litet) svinn i kabeln så är det bätre att det är spritt på hela spektrat och teoretiskt då inte bara på den redan delade signalen, om du hänger med... Alltså bätre att tappa 1% av 1-40'000Hz än 1% på 1-3'000Hz osv. Hm dags att sova för mig är nog tydligare i morgon
Utimpedansen från (åtminstone ett vanligt trisseslutsteg) slutsteget är lågohmig och kan driva långa kablar med mindre problem. Sätter du filtret nära slutsteget så kommer filtrets utimpedans driva långa kablar och då dess utimpedans är högre än slustegets så kommer den eventuella signalpåverkan att bli större. Sätt delningsfiltret i en låda nära högtalaren. Kanske som en 'ryggsäck' på själva högtalaren?
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion