HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa loppisfynd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:28:19  Show Profile Send nalle a Private Message
När jag läste om den andra loppistråden så blev jag lite nyfiken på vad ni andra fyndat, både på loppis och annorstädes. Vilket är det bästa hifi-klippet ni gjort?
Själv har jag väl inte direkt gjort något klipp men en Dual 505-2 för en hundralapp och i mycket bra skick får väl anses vara en bra affär.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:36:11  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Kompisen gjorde ett riktigt bra fynd, ett Phase Linear 400 för 600:-

Ruggigt bra steg än idag
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/23 :  17:39:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Inte loppis men jag ropade in en Gibson SG Special 70a för 1500 pix var visserligen 10 år sedan. Är värd något mer ida!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/23 :  18:54:26  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har funnit två par Carlsson OA5:or. Det ena paret för 400 på Hötorgets söndagsloppis i Stockholm. Det andra för 300 på Myrorna. Båda paren i perfekt skick när man fått bort dammet.

Men det är klart det hörs att de har 30-35 år på nacken - både bas och diskant kunde vara bättre.

mvh/ jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/03/23 :  20:45:19  Show Profile Send EAR a Private Message
Vad sägs om denna som jag fyndade för en tia med lock och allt
inkl SME 3012 armen

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/23 :  20:59:16  Show Profile Send Bubbel a Private Message
En tia för en Thorens är ett fynd.
Jag har fått tag i ett par B&W av äldre modell till en kompis för 40:- och en Thorens 124 men en BO 12" arm fann jag i en kontiner som såldes till tyskland. En Garrard 301 för 20 spänn m.m, men jag tycker att det har blivit sämre under det senare åren på loppisar där jag bor med grejor av bättre kvalite men nu har mer massproducerade (billigare) grejor börjat dyka upp.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:59:07  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har köpt mycket skivor på loppis utomlands och det största fyndet var originalutgåvan på EMI av Bayreuth inspelningen av Beethovens 9:a med Furtwrängler (två skivor).

- När jag kom hem kollade jag vad den var värd - och samma skivor hade då nyligen gått för 600 pund i England

I julas "plockade" jag en original RCA Living Stereo (shaded dog!) för 40 kr i Malmö

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/03/23 :  23:15:53  Show Profile Send Manga X a Private Message
Mitt bästa fynd på loppis är nog en Denon DCD625 cd-spelare för mycket lite pengar. Riktigt trevlig spelare även jämfört med betydligt dyrare (upp till 4k).


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/03/24 :  00:02:14  Show Profile Send nalle a Private Message
Kul att höra att det går att fynda!
Tyvärr är det ju så att man mest ångrar de affärer som man INTE gjorde. För inte så länge sedan så var jag på skärholmens loppis och försökte pruta på en Audio Innovations 300 (där två rör inte glödde).
Jag var lite osäker på om det var rören eller nåt annat som var trasigt. De begärde 600:- för den. Idag hade jag nog chansat ändå.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Jacques Montel
Starting Member

6 Posts

Posted - 2005/03/24 :  08:55:43  Show Profile  Visit Jacques Montel's Homepage Send Jacques Montel a Private Message
Vad sägs om en Luxman Receiver R 1500 i mintcond. för en hundring!!
En får tacke!!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/24 :  10:37:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Bästa loppisfynd? En skitsnygg, jo faktiskt, hallspegel från femtiotalet för en tjuga.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/03/24 :  13:23:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jörgen_G:
"Men det är klart det hörs att de har 30-35 år på nacken - både bas och diskant kunde vara bättre."

Bytte du ut åldrade elyter i filtret mot nya fräscha likadana eller polyproppar?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/24 :  22:40:29  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Den ovanliga förstapressningen av ABBA-Fridas 1:a LP, 2 ex i fint skick för 5 kr styck.
Den ena har jag kvar, den andra fick jag dryga tusenlappen för av en Amerikansk samlare.

En fin Lenco L75 skivspelare för en hundring. L75:an verkar vara på väg att bli ett kultföremål pga denna mastodonttråd på Audiogon:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1075644493&read&3&4&

EAR, sanslöst fin Longbase-125:a! Även Svejks SG och Bubbels TD124 / 301 var ju fantastiska fynd, det är kul med loppis!
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/03/25 :  02:25:09  Show Profile Send nalle a Private Message
Man börjar onekligen bli sugen på en loppisrunda när man ser vad som kan dyka upp.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/25 :  14:02:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
zombie: Nej, har inte bytt något. Har åtminstone båda tummarna mitt i respektive hand. Dessutom har jag inte hållt i en lödkolv sedan någon slöjdlektion för sisådär 30-35 år sedan.

Annars har jag läst mig till att just den operationen skall vara väldigt prisvärd för OA5:or, så tanken har funnits. Samt - på det ena paret ser man inte ifrågavarande konding. Undrar var den sitter? Men nu börjar vi komma OT för tråden...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2005/03/27 :  09:59:51  Show Profile Send Jazz a Private Message
Lenco L75 för 50:- på Ta till vara i Falun.
Sålde den för en femmhundring.
Skulle ha sparat den i några år till...
Nu går dom ju för över tusen lappen

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/27 :  12:03:56  Show Profile Send svejk a Private Message
Köpte en klarinett på myrorna för 150 spänn. Gick sedan direkt till pantbanken där jag fick låna en tusing på den.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gelgamesh
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/03/28 :  01:20:14  Show Profile Send gelgamesh a Private Message
Jag tvingades ge 1000spänn till en hårdnackad förhandlare för att kunna släpa hem en näst intill oanvänd Thorens TD166 Mark 1. Men då var det i.o.f.s för att bara ville sälja "allt tillsammans"

"allt tillsammans" innebär i detta fall att ett Harman Kardon HK2500 kassettdäck, En ordentlig Tandbergreceiver med matchande högtalare. samt alla originalpapper och broschyrer ingick. Dessutom så stärks väl påståendet att sakerna mer eller mindre stått oanvända i en sommarstuga när man inser att förpackningsfrigolit satt kvar under pickupen på skivspelaren och allt är fritt från repor.


(visserligen "Blocket", men i.a.f..)
De högtalare som används primärt just nu här hemma är ett par HPM-100 som jag fick (!) av den äldre herren som sålde mig sin Pioneer SX-650 för en tid sedan. Han tyckte dem skrymde så han frågade mig i dörren när jag skulle gå, ifall jag "ville ha de stora skrällena"

De brukar kosta ett par-tretusen i annonser, ibland och oftast utomlands ännu mer. Notera då att mina är "en-ägare" och att någon säljare för 25-28 år sedan lurat i gubbstackaren att ekvatorn och nord/sydpolerna kommer att byta plats med varandra ifall man tar av skydden på högtalarna. Så när man lossar skydden och betraktar dem så har tiden stått still sedan 1978 ungefär. Kolfiberbasarna är fria från damm och bafflarna fria från färgblekningar.

Kassetdäck handlade jag visst också för ett tag sen. Ett Pioneer CT-F 9191. Också en hårdnackad säljare som ville ha 300 spänn.. ;-)

Mvh
Michael Heimbrand
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2005/03/28 :  10:18:57  Show Profile Send nalle a Private Message
gelgamesh:Vilket drömscenario! Det är ju det man vill fynda på en loppis, helt oanvända grejer. När jag hittade Dual-spelaren så verkade den mycket lite använd men det var inga förpackningsspår på spelaren.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2005/03/28 :  11:30:44  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Jag vet en kille som köpte en trasig Audio Analouge Puccini för 200 spänn. Det visade sig att felet var en trasig säkring och efter ett snabbt säkringsbyte fungerade förstärkaren igen. Jag har erbjudigt honom att köpa den för 2000:- men han vill inte sälja.

Varför gör jag aldrig sådana fynd?

/Magnus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000