HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Koppla in sub på bästa sätt??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/21 :  15:26:42  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Funderar på att skaffa en sub för att få djupbas till mina stativare.

Jag har kollat runt lite och har förstått att det finns två sätt att koppla den, min marantz saknar lågnivå... så antingen.

1. Koppla den från speaker-B på förstärkaren till Högnivå-In på
subben.

Eller!?

2. Till Högnivå-In och från Högnivå-Ut till högtalarna.

Vilket av dessa fungerar bäst??? Jag vill inte köpa en sub om det inte fungerar 100%.


Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:30:08  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Beror på vad du skaffar för sub. REL ska man koppla parallellt med vanliga högtalarna om man väljer högnivå ut. Blir mkt bra och medför goda trimningsmöjligheter enligt min erfarenhet med REL STORM III ihop med JMLab 905, JMLab 926 (golvare)och nu JMLab Mini Utopia.

Att koppla parallellt innebär nog samma sak som att använda speaker-B, misstänker jag. Impedansen är såpass hög på REL-subbarna att deras påverkan på belastningen på förstärkaren vid sådan koppling blir försummbar. Annars skulle ju t ex två parallellkopplade högtalare på 8 ohm ge ett resultat av 4 ohm (eller t o m mindre), vilket kanske inte förstärkaren skulle gilla...

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2005/03/21 20:32:17
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:33:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har inte testat själv, men jag har ofta hört att om man kopplar högtalarna via subens interna högpassfilter så försämras ljudet. Bättre att ansluta högtalarna och suben direkt från förstärkaren.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:35:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag håller alltså med Ulfsan. Impedansen är så hög att förstärkaren inte belastas av suben, och REL brukar rekommendera att man ansluter suben via högnivå.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Bossekaka
Member

137 Posts

Posted - 2005/03/22 :  00:53:30  Show Profile  Visit Bossekaka's Homepage Send Bossekaka a Private Message
Ok, så om jag förstår rätt blir det bäst att koppla, Speaker-A till stativarna och Speaker-B till subben's Högnivå-In?

Technics SL-1210/Yamaha CDX-1060>Yamaha CX-630>Yamaha MX-630>Audio Pro Focus
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/22 :  03:58:20  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Björn-Ola:

Tack för kunskapen! Helt missat impedansförhållandet (ibland är man trög ).
Förväxlar lätt med att koppla in en passiv basmodul parallellt, vilket man gjort i tonåren, med inte så bra resultat.

Edited by - m_persson79 on 2005/03/22 03:58:49
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/22 :  18:55:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej, med risk för att bli lite tjatig men försök att låna hem en sub eller två, helst av de modeller du funderar på, för att prova att du blir nöjd med vad du hör så att det passar din anläggning, dina öron och DITT RUM.

Jag har provat i min och andras anläggningar med väldigt skiftande resultat. Ibland kan man få känna på oönskade rumsresonanser i basområdet som man inte tidigare haft problem med eller så är kanske kvalitéten på basen, snabbheten och musikaliteten, inte vad du vill ha, och i vissa anläggningar så funkar det utmärkt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000