HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bränt baselement (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/20 :  17:42:11  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Så sitter man här och får sota för sina synder... Var fest igår och en bas fick bekänna färg. Luktade lite småbränt ett tag, så jag luktade på högtalarna, som inte luktade riktigt som de skulle. Ett baselement trasigt och dött. Det är pag skräåhögtalare jag en gång hittat. Märke okänt, men de har hängt med ändå. Har haft dem inkopplade till datorn, och går det att fixa lite smidigt vore det ju kanon. Har inte hunnit kolla än, man kan ju alltid hoppas på delnimgsfiltret. varför jag skriver här är för att jag undrar vad som bränner en högtalare. Kan jag mäta något? Förväntar inte att jag ska få liv i dem igen, men det sade jag när jag tryckt in den andra basen för ett tag sedan och de funkade sedan helt ok.

Ha det bra.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/03/24 09:22:19

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2005/03/20 :  17:57:17  Show Profile Send Rapid a Private Message
Montera ut och koppla av baselementet och mät med en voltmeter över + och - i resistormätningsläget. Visar den 0 ohm eller inget alls (oändlig) så är väl talspolen i elementet stekt. Annars ska den visa några ohm lägre än 4 eller 8 ohm (beroende på vad det är för impedans).
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/20 :  18:37:06  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ok, nu har jag dissikerat baselement. Spolen mätte utanför mätområdet, så jag skar upp dem och kollade. Spolen hade bränt fast i magnetloppet. Märket var SEAS. Tror jag byter högtalarna helt och hållet. För övrigt luktar det inte godis i min lya nu.

Tack för svaret förresten.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/21 :  10:06:24  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Bilder??

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/03/21 :  10:52:48  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Bilder på basen eller lyan?

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/21 :  18:21:51  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är alltid trist med uppeldade komponenter, men alltid intressant med obduktioner av dem...ett "uppskuret" Seas-element kan väl vara värt att föreviga...

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:23:37  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Fick en bra idé. Jag har en hemmabyggd baslåda jag inte använder med 2st 12" i, som klippt och skuret för detta. Hem till morsans vind och asade ner skiten. Jahapp, jag behövde alltså 10", suck, bara att bära upp skiten igen.

Hursomhelst, jag har fotat dem nu, men man verkar inte kunna lägga upp bilder här? Måste jag hitta någon annanstans eller har jag missat något?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:15:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
man ftp:ar till ftp://hififorum@bildarkiv.hififorum.nu, sedan skapar man en katalog och dunkar ner filerna dit. Sedan är det bara att länka till dessa....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:20:56  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ftp: bildarkiv.hififorum.nu
user: hififorum
pass: ????



Har sökt på forumet, men alla verkar bara veta...

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/03/23 21:21:50
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:25:46  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
passwordet är musik.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2005/03/23 :  21:48:43  Show Profile Send Nygga a Private Message
Här är länken hur du lägger upp bilder Calle,
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm

Mvh Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740

Edited by - Nygga on 2005/03/23 21:52:48
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/24 :  09:21:50  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Utskuren bas:


Spolen:

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/03/24 :  12:53:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det måste ha varit en bra fest!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/03/24 :  17:33:05  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Japp, det var kanon. Var hemma halv 6. Nu har jag problemet all leta upp ett par med ungefär samma mått, då ena tjänstgjör som fotpall under skrivbordet när jag fipplar med datorn.

Den undre bilden ser ni spolen som liksom värmenypt i loppet. Det gick i två delar som synes, när jag drog ur membranet. Undrar hur den andra ser ut?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/03/24 17:34:14
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2005/03/25 :  08:51:15  Show Profile Send oliver a Private Message
Detsamma hände mig när min Zappulse fick för sig att skicka ut 72V DC på högtalar utgången.Vifa elementet i min högra ML Sl3 brändes till de sälla jaktmarkerna 3.400 kr för ett nytt,bara för att det är ML antar jag det ser inte ut att vara värt mer än max en tusing .Hittade ett nytt för 1590 annorstädes så "up yours ML".Det lustiga i sammanhanget är att jag tillfälligt ersatte det trasiga elementet med en MGR 10 tummare för 395kr,förstärkaren fick ännu en gång för sig att skicka 72V DC på utgången det luktade ännu en gång inte kul men elementet stod pall och spelar oförtrutet på som inget hänt.Dyrt är inte alltid bäst tydligen,och det värsta är väl att man hör ingen skillnad mellan högtalarna trots det billigare elementet och fel impedans.
/ Sven-Åke

Skeptiker

Edited by - oliver on 2005/03/25 08:53:47
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2005/03/25 :  13:21:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
Den sär högtalaren känner jag igen!
det är ett gammalt Seas-kit från 70 talet.

Min första stereo bestod av bla. dessa högtalare

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000