HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl nybörjarfråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/03/18 :  22:57:06  Show Profile Send scoop a Private Message
Jag har funderat lite på att köpa en vinylspelare, jag tycker helt enkelt att det blivit lite tråkigt med cd och mp3 som jag lyssnat på sista tiden... (har aldrig gillat cd formatet)jag inbillar mig att jag skulle få en roligare, mer koncentrerad musikupplevelse om jag skaffade mig en vinylspelare och jagade lite gamla klassiker i LP format...

Ljudmässigt vet jag inte om jag vinner nåt på det, det jag kör med nu är vanliga cd-skivor eller mp3or (192kbps) som spelas upp i en vanlig dvd-spelare (antar vissa här skakar på huvudet när dom läser detta )

Det jag har som är någorlunda på MIN nivå är ett par stativare av märket acoustic energy (kostade 3000-4000kr) vilket jag tror är OK på den lilla yta jag befinner mig och på min prisnivå ungefär och för mina otränade icke audiofila öron...

tanken är då att köpa en billiga vinylspelare och koppla till förstärkaren (en sony ta-570 nånting, låg väl på 2500-3000 ny för ett par år sen)

vad som kan bli aktuellt i vinylspelarväg är då Rega P2 2000 eller kanske Pro-Ject Xpression (hittade båda för ca 3500:- på ljudmakarn) eller möjligen om jag kommer ännu billigare undan med Pro-Ject Debut II (ca 2500:-)

tror ni att lägga till en sån spelare till min stärkare+högtalare skulle ge nåt? eller ska jag hålla mig till det jag redan har?


Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:25:13  Show Profile Send Zamn a Private Message
Allt beror nog på vilket format man vill samla på. Själv föredrar jag vinyl på grund av det. Det är helt enkelt roligare att hantera vinyl och se dom stora härliga fram och baksidorna. Sen om ljudet är lika bra eller bättre är bara en bonus för mig. Sen vill jag speciellt ha vinyl på den album som släpptes först som vinyl, det blir mer "orginal" då på nåt sätt som är kul ur samlarsynpunkt. Att jag sen köper även ny skivor på vinyl är en helt annan sak ;)

Rega och Pro-ject är väl säkra kort inom budget-nivån. Se bara till att förstärkaren har en ingång för skivspelare!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2005/03/18 23:26:59
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:28:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Min Rega Planar 3 som jag gav 1500:- för spöar min CD-spelare (Linn Ikemi) på en del parametrar! Ibland är det bara roligare att lyssna på vinyl.

Så ja, du kan absolut få kul med en vinylsvarv! Bara du har en drös vinylskivor som du gillar, alternativt bra sätt att skaffa sådana. Att skaffa sig en beggad vinylspelare kan vara lite klurigt (skicka kan variera ganska mycket) men kan vara klart värt det. Mycket för pengarna...

Å andra sidan tror jag du skulle bli förvånad vad mycket roligare CD-formatet skulle te sig om du skulle ge en bättre källa en chans. Nu vet jag iofs inte vilken DVD-spelare du kör på, men då den inte verkar ligga särskilt högt i aktning hos dig själv skulle jag gissa på att det inte är en särskilt krallig sådan? Personligen tycker jag att det finns mycket stora förbättringar att hämta i en uppgradering av signalkällan. Inte på något sätt lika direkt uppenbara skillnader som t.ex. byte av högtalare, men istället skillnader som känns desto viktigare i längden - sånt som får en att vilja lyssna på mer musik helt enkelt...

Hursomhelst, en sak att tänka på om du ska skaffa dig en vinylspelare är huruvida din förstärkare har RIAA-steg. Du skriver att förstärkaren inte är mer än ett par år gammal (så tolkar jag det iaf?), då är risken stor att det inte finns något inbyggt RIAA-steg i den. Du behöver RIAA-steg för att köra vinyl. Jag har för mig att Pro-Ject har nån modell med inbyggt RIAA-steg, men minns inte just vilken. Det kan vara värt att ta sig en titt på. Eller kolla in t.ex. Regas eller Musical Fidelitys RIAA-steg. Det springer iväg med pengarna bara...

Lycka till!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:29:26  Show Profile Send scoop a Private Message
en fråga - om en lp skiva har 5 låtar på ena sidan, finns det då något smidigt sätt för vinylspelaren att känna av det, så den direkt kan börja spela låt 3 t ex? eller måste man manuellt välja spår?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:31:03  Show Profile Send Ayn a Private Message
Generellt svar: ja, du måste välja spår manuellt. Ytterst ytterst få skivspelare har nån möjlighet att känna av hur många spår det finns på sidan som ligger uppåt på skivspelaren. Det finns laserskivspelare som kan känna av det (JonasV här på forumet har en t.ex. om jag inte minns fel), men de ligger inte riktigt i budgetsegmentet

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/03/18 23:31:35
Go to Top of Page

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:44:38  Show Profile Send scoop a Private Message
dvd-spelaren jag kör är en pioneer 350-nånting, låg väl på 2500 för 3 år sen kanske och runt 1000-1500kr idag.
såg att pro-ject-debut iii fanns ute, låg runt 2400:- inkl pickup och skulle visst finnas så den kan kopplas till vilken förstärkare som helst. så nåt i den stilen kanske skulle räcka för mig.
jag har varken köpt eller spelat vinylskivor på 10 år minst, men jag hittade några i källaren och det "känns" bra mycket roligare än vad jag upplever när jag ser cd-skivor...
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:29:04  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
scoop, se det som en fördel med att du inte kan byta låt lika lätt. personligen blir det att man inte zappar som man gör med CD:n, och koncentrerar sig ytterligare på musiken ... och det var ju ändå det som du ville åt.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/19 :  01:02:21  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Klart du ska ha en skivspelare Scoop, alla stora män haver skivspelare ;-)
Vinyl handlar mycket om känsla, välj en spelare som DU känner att du verkligen vill ha.
I den prisklass du talar om skulle jag överväga en beg Technics 1200 ( en ny SL1210 går på 4290:-). Vissa audiofiler rynkar på näsan åt denna DJ-spelare, men lyssna på den och döm själv.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/19 :  09:18:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Helt rätt bostrowskij om att man skall ha skivspelare och gärna fler. Jo scoop det har funnits en skivspelare som man kunde bestämma spår på genom en enkel knapptryckning det för skivans alla spår och vilken sida. Denna skivspelare blev ingen hit och jag har bara sett den på bild och tyvärr har namnet fallit bort.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000