Author |
Topic |
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 09:39:00
|
Är det någon som vet om -och i så fall hur- man kan fixa en digital ljudutgång på ComHems digitalTVbox SAGEM ICD503/ICD4000 (den hyrbox som funnits några år). Idag finns bara analogt ljud ut, men bl a SVT har ju börjat sända Dolby Digital 5.1-ljud och detta vill man ju kunna skicka vidare som ren digital dataström till sin surroundreciever .
Jag har köpt loss boxen och äger den själv numer, så jag bestämmer ju själv över ev modifieringar. Är en sådan operation svår, tro? Finns det någon duktig tekniker (kanske i Malmö-området) som kan hjälpa mig? Eller känner någon till vart jag kan vända mig (t ex på internet) med min fråga?
/ Ulf
|
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 10:12:29
|
Teoretiskt sett är det nog möjligt att fixa en digitalutgång, det lär väl sitta en DAC i den så man borde kunna ta signalen och göra om den till S/PDIF och sedan skicka ut den.
Men tyvärr tror jag inte du kan få ut 5.1 ljud för det, på min box (en Boxer-box, Sagem nånting) så har jag digitalutgång men 5.1 ljud får man endast om man ställer om en inställning i menyerna; annars skickar den bara 2.0 ljud ut även under 5.1 utsändningar. Alltså är det inte troligt att det "interna" digitala ljudet i din box innehåller 5.1 info utan det är nog bara 2.0 som går till DACen.
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 11:00:53
|
Jag har pratat med teknisk support på ComHem. De sa att den lilla förenklade köpboxen man sålde för ett tag sedan inte stödde 5.1 "i sin mjukvara" (alltså boxens konstruktion), vilket ledde till att just den inte kunde skicka ut 5.1 även om den hade en optisk digital ljudutgång.
Men den nya Humax-boxen (och annars vilken box som helst) ska -ungefär som en DVD-spelare- kunna leverera ut det digitala ljudet som en digital ljudström som kan dekodas till 5.1 av en DolbyDigital-dekoder (i en surround-reciever t ex). Under förutsättning att det finns en digital ljudutgång, naturligtvis...
Så jag tycker det borde gå... Man VEM kan sådana saker?
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 11:20:09
|
förlåt för en dum fråga. men... är det verkligen värt besväret? en ny box är inte dyr... |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 11:35:36
|
En ny box kan faktiskt kosta en hel del om man tar hänsyn till "fullpriset"; alltså priset utan att man går in i ny bindningstid, prenumerarar på vissa tilläggskanaler mm.
Min lite äldre Sagem-boxen har också en fördel som många nya saknar - nämligen att man får ut digitalkanalen via RF-ut (alltså den "vanliga antennkabeln"), vilket gör att man kan titta på t ex Canal+ i ett helt annat rum, bara antennkabeln fortsätter dit. De nya boxar jag känner till skickar bara ut de avkodade digitalkanalerna genom SCART...
Dessutom har det enligt min inställning en viss charm att återanvända saker så länge det går .
/ Ulf
|
|
|
kjb
Member
232 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 12:42:14
|
Jovisst! Jag håller med, det är ju skojj att modifiera prylar så att man gör dem bättre. Jag är bara lite lat av mig. Så kör hårt |
Linkwitz Orion, AMP11HV, AMP5, Ice 500A, Esp 03A Asus Xonar Essence ST |
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/18 : 23:23:12
|
Undrar om jag kan få ställa några okunniga frågor, om det det här med digital TV, som ju snart blir aktuellt.
Om jag har förstått saken rätt, så krävs det en box till varje TV-apparat och det retar mig något oerhört, för man utgår från att det alltid måste vara olika personer som tittar på olika program.
Vadå olika personer... jag bor själv men har en TV i vardagsrummet och en i mitt sovrum och KRÄVER att kunna använda en ensam box till båda TV-apparaterna, för jag tittar ju ändå bara på en apparat i taget.
Så min fråga är, om det är någon som vet om jag bör vänta till senare, ifall det kanske dyker upp Boxrar med två utgångar, eller om det går att bygga om de nuvarande boxarna på något sätt?
Vilka boxar är mest prisvärda? Jag behöver inga sportkanaler, men vill gärna ha nyheter, musik, Discovery och natur- och vetenskaps program. Någon som har några förslag?
Sen blev jag också lite nyfiken av de föregående frågorna och därför undrar jag vad som behövs (boxar/utrustning) för att kunna koppla boxerns digitala ljud till min ljudanläggning, i första hand i två stereo-kanaler.
/Rolle |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2005/03/19 : 00:21:26
|
"Problemet" är väl att Sverige är tidigt ute, så småningom kommer ju alla TV-apparater som säljs att ha mottagare som är digitala; för tillfället finns det dock bara några få apparater på marknaden. Jag har dock noterat att priset på boxar sjunkit rätt drastiskt, de billigast boxarna kostar bara några hundra och det kommer nog komma fler sådana boxar senare i år när de börjar släcka analoga nätet.
Flera leverantörer (bla Boxer) ger också rabatt om man skaffar två programkort.
För övrigt kan du ju koppla en box till två TV-apparater, dock kan du bara se en kanal åt gången (det är ju bara en mottager i en box).
Vad du behöver för digitalt ljud är en box med digitalutgång, det är en vanlig S/PDIF utgång så det är bara att koppla till extern DAC (oftast en reciever, det är ju också då man får 5.1 ljud)
|
|
|
paradigm
Member
958 Posts |
Posted - 2005/03/19 : 10:22:43
|
Många tack för svaret f95toli!!!
Jag har några kompletterande följdfrågor till, om det är OK för ulfsan? Säg till om du tycker att mina frågor är allt för OT, så startar jag en ny tråd.
Nåväl, är det då bara att sätta en splitter efter boxerns utgång.
Hur är ljudkvalitén på den digitala S/PDIF utgången i boxarna? Går det att köra 5.1 ljud igenom S/PDIF kontakten? Någon som har gjort jämförelser mellan analogt och digitalt och även mellan olika boxar? Har ComHem bara 1 box (SAGEM ICD503/ICD4000), eller har de även boxar med digitalt ljud ut? Hmmm, ifall man dels har den gamla boxen med digitalt ut på RF och en nyare, då har man ju två mottagare och kan då se ännu fler program samtidigt, eller!?
(ComHem skulle kunna vara ett intressant alternativ för mig, för jag funderar starkt på att samtidigt byta internetleverantör)
Eller om man beställer en boxer med två programkort, kan man då se två olika program samtidigt? Jag ska nämligen idag inhandla en liten miniTV som jag ska använda som display till min "nya" CD-drive Playstation1 och jag skulle isf kunna tänka mig att ibland även använda den för att bevaka när ett program i en annan kanal börjar. Samt måste man då också beställa hela programpaket med sjutton sportkanaler och femtielva filmkanaler, eller kan man välja kanaler fritt? Vad får man ge för en sån där gammal box och vad kostar en nyare, på ett ungefär? Nån som vet?
/Rolle
|
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/03/19 : 11:18:33
|
För mig är det OK att vidga tråden att handla om lite mer, men det är klart att det samtidigt vore roligt om någon hade "svaret" på min ursprungsfråga ...
/ Ulf |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/03/19 : 13:05:44
|
ulfsan Jag tror inte heller att det går att få AC3, DTS mm. från någon digitalutgång om boxen inte är gjord för det, det slänger nog bort den informationen och behåller bara 2.0 ljudet som den skickar vidare till DACen. Enklast är om du frågar tillverkaren, även om jag gissar på att de aldrig kommer svara. |
|
|
Ljudjesus
Member
222 Posts |
Posted - 2005/03/19 : 16:39:13
|
Om man inte köper en box med abbonemang så får man in TV1, TV2, SVT24, TV4 och Barnkanalen. Dessa sänds gratis och man behöver inte nått abbonemangskort. Bilden blir nästan som en DVD och ljudet är kanon. "Så ska det låta" och melodifestivalen sänds i 5.1, eller snarare 5.0 eftersom det inte ligger så speciellt mycket effekter i subben vid musiklyssnande!! ;-) För övrigt så tror jag inte det är möjligt att få ut 5,1 ljud efter dacken i en box avsedd för analogt ljud. Det är nog inte rätt mjukvara för det. I min samsung så måste man ställa in i OSD:n om man ska få ut 2.0 eller 5.1.
/johan |
Edited by - Ljudjesus on 2005/03/19 16:42:10 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2005/03/20 : 00:50:08
|
Tack för svaren så långt. Jag håller med - även med min box i ComHems kabelTV-system blir bilden mkt bra liksom ljudet i just de program som nämndes . Jag får ut 2-kanal analogt ljud från boxen som med Dolby Prologic i receivern ger ett fint surround.
Men inget är så bra att det inte kan bli bättre. Dolby Digital i 5.1 ska det va´så småningom (om det så skall tarva ny box).... Men medan jag avvaktar kanske något intressant tips om hur befintlig box går att uppgradera dyker upp ....
/ Ulf |
|
|
|
Topic |
|