HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av Bo Bengtssons konstruktioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/18 :  09:31:11  Show Profile Send jaejin a Private Message
Har själv ägt tidigare modeller av hans konstrktioner.

Han har genom åren konstruerat allt ifrån små trevliga högtalare som Audiotronic Cm2 till hans imponerande stora Megatrender.

Men ändå tycker jag att verkar som i sverige så är hans konstruktioner ganska anonyma hur kommer detta sig?
Kanske en kostnad fråga.

Tänkte höra om lyssningsintryck + och - om hans Transmissionaudio M3.
Har något hört dessa eller har någon info om dem.

en länk till Transmission audio
http://www.transmissionaudio.com/pages/738782/index.htm

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/18 :  09:39:25  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vill minnas att High Fidelity hade en sida om honom i nått nummer för en tid sedan (minst ett halvår sedan) där Bo visade upp nya stora bamsehögtalare.

I mina ögon en verklig synd att den typen av personer inte kommer fram mer. Istället visas blanka, gnistrande produkter som egentligen bara är en reinkarnerade gamlingar. Reidar Response vore också mycket intressant att få veta mer om...

Här är bilden från site'n jaejin refererar till:



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/18 :  10:56:18  Show Profile Send jaejin a Private Message
Jo det är riktigt häftiga saker som han bygger.

Var och lyssnade nyligen på hans stora Megatrend högtalare med Athena diskant.

21 stycken 8" basar i varje högtalare och 2meter hög banddiskant i egen lådan vid sidan av dessa.

Maffigt säger jag
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:14:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har ägt ett par CM3 men det var nog före jag var så särskilt medveten om HIFI så jag kan nog inte uttala mig så där tvärsäkert om dess kvaliteter. Spela högt och mycket bas kunde den dock . Vill minnas att diskanten var mycket välupplöst men som sagt, en nypa salt.

Jag har hört hans Megatrender vid olika tillfällen och tyckt att de är spännande som tusan, men för stora-dyra för mig.

Bo själv är en typisk representant för Hifi guru´n. Mycket färgstark och full av tvärsäkra uttalanden om ditt & datt, precis som många andra konstruktörer. Alla lika säkra på att just deras ståndpunkt är den enda riktiga.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:50:41  Show Profile Send jaejin a Private Message
Köpte för ett par år sedan Cm3pro och dessa spealde som du sa micke_y mycket bas och högt. Bra rock högtalare men till fin lyssning så svalnade intresset för dem ganska omgående. Har även haft de vanliga cm3 med två kef basar. även de var liknande men med mindre bas.

gamma vld hornet som sitter i ,tyckte jag lät grummligt och ganska ospännande.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:18:13  Show Profile Send mayro a Private Message
jag har hört dessa stora megatrend vid två tillfällen. en gång just samma som du har hört jeajin. Men med kass elektronik.. trevlig diskant men med ett jättehål i ljudet mellan diskant o panelerna.. Ingen upplösning alls på röster osv.. Bara bas... hmm. rätt trist..men funderade att köpa dom och sätta dit bra elektronik...för dom kan rocka fett minst sagt....

Men hörde dom hos en annan UTAN denna separata diskant.. Lät fruktansvärt illa egentligen. men vikket drag... spelade med ett luxman m6000 slutsteg.. Och luxmannen bottnade faktiskt dessa paneler då det låg ett trummsolo med en grupp som hette SAGA. live platta.. Då bottnade konerna. och dom som hört dessa högtalare vet vad man menar då man säger att det är tryck då man får konerna att bottna med megatrend.. Inget ens live slår ut trycket som kom.. Men det var allt också..

Men dessa nya han gör har nog inte samma problem mellan mellanreg o bas o diskant som dom äldre troligen.

diskanten är guld att höra....

Men lyssningrummet bör vara tio meter brett o 30 m långt. o tio thogo meter högt om man skall njuta av dom. Fast då blir dom nog rätt goa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:37:23  Show Profile Send Ayn a Private Message
Är det han som står bakom Audiotronic? Jag hörde Audiotronic-högtalare på en forumträff för något år sen. De lät hemskt i den lokal vi var i, men kan enligt dåvarande ägaren låta kanonbra under rätt förutsättningar. En fråga om placeringskänslighet således, kanske...


Stora bjässar!


Utan skydd på...

Nån får säga till om jag är helt ute och cyklar och det i själva verket inte alls är Bo Bengtsson som är ansvarig för dessa skapelser

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/03/18 23:37:39
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/18 :  23:57:19  Show Profile Send mayro a Private Message
det ser ut som dom jag hörde på exakt.. kan det va samma tro???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:01:25  Show Profile Send Ayn a Private Message
Intressant nog så drevs dessa med just ett Luxman-steg en stund när vi lyssnade på dem...


Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:08:45  Show Profile Send mayro a Private Message



de där är nog mitt steg som jag haft en stund...
Jag minns då jag bar hem det själv. dom sista tio cm ifrån golvet pallade jag inte hålla det.. Pang sa det.. Men det höll.. byggt som en stridsvagn.. har en del bilder av det i min dator.. Macho steg kan man säga.. m6000...yeaaa.....

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/19 00:10:54
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/03/19 :  00:26:31  Show Profile Send hjort a Private Message
EngelholmAudio: Hifi & musik kommer snart med en intervju med Reidar Persson, sen finns det redan nu material på Response sidan under reviews - (Misc)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/19 :  05:36:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
De kan låta mycket imponerande, placeringsmöjligheterna är en annan femma helt klart. De är inte gjorda för modernt compact living direkt.
Troligtvis förtjänar de bättre elektronik.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/03/21 :  19:15:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bosse Bengtssons konstruktioner är ytterst intressanta studieobjekt för en dipolfreak som jag...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:02:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Stativarna då?

Samarbetar han fortfarande med Mark Levinsson och Red Rose?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Sceptic
Member

746 Posts

Posted - 2005/03/21 :  21:43:37  Show Profile Send Sceptic a Private Message
Nej, han samarbetar inte längre med Levinson och han/Red Rose har således inte längre rättigheterna till hans konstruktioner.
Vad gäller Megatrend så har jag hört dom låta allt från väldigt imponerande till enormt instängt och bumligt.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/21 :  21:54:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EngelholmAudio: Hifi & musik kommer snart med en intervju med Reidar Persson, sen finns det redan nu material på Response sidan under reviews - (Misc)
Spännande! Hoppas att det iaf blir lite djuplodande!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/03/22 :  08:17:38  Show Profile Send jaejin a Private Message
Så som jag förstår så finns bara ett fåtal exemplar av Megatrender i Sverige.
Så som jag förstår och fått förklarat så är det exemplar som visas på bilden ovan en modifierad variant. Det ska sitta ett Vld horn i mitten och vara 18 styckna basar i varje högtalare. Sedan så är i denna högtalare sitter 21 basar vilket enligt vad jag hört(ingen hög validitet)Bo Bengtsson själv var emot. (rätta mig ifall jag har ).


Tetstade en god väns (granne) Megatrend högtalare och drev dessa med Denon poa 6600a. Första gången jag fick stegen att bli ljumna.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000