HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det något trasigt i en Thule som brummar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/03/18 :  07:53:59  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Är det något fel på ett thulesteg som brummar något vid obalanserad drift? Gör alla thulesteg det redan från början eller har det blivit något fel på dem om de börjar "låta"?


Om jag hade råd så skulle jag.....

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/03/18 :  11:38:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jordbrum kanske ??


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:08:19  Show Profile Send ulfsan a Private Message
...eller kanske de obalancerade kontakterna ut som fått sig en smäll och släppt i ngn lödning (inne på kortet eller uppe i själva kontakten), som det var i min CD-Fix som brummade genom obalancerade rca-kontakterna men inte genom de balancerade (neutrik)...

Detta fixade Mattias Stridbeck på Harmony Design (bytte till bättre kontakter) i samband med en modifiering även i övrigt .

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:20:05  Show Profile Send Loopen a Private Message
Hade en Thule IA60 b SE som brummade som ny. Fick ny nätdel för att byta själv med det hjälpte inte. Skicakde tillbaka och det verkade vara någon konding som läckte. Sedan fungerade den klanderfritt.

Lycka till.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:44:31  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Ska jag tolka era svar som att det troligen inte är ett konstruktionsfel (som alla har) utan antingen ett fabriksfel eller något som uppstått senare?


Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:14:48  Show Profile Send CC a Private Message
Har du testat med andra signalkablar? Så ingen skada på dem föreligger?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/03/18 :  14:28:54  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Grejerna är inte mina men jag funderar på att köpa dem. Säljaren har upplyst om det här brummandet vid obalanserad drift, skulle ni låta bli att köpa då?

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2005/03/18 14:31:15
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/03/18 :  15:01:22  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Har haft en IA60B SE i över ett år och den har fungerat alldeles utmärkt. Tänk på att det är oftast de som klagar som hörs mest..
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/03/19 :  09:47:04  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Tja, det kan nog stämma. Lär ju finnas många thuleapparater där ute och det är ju inte såå många som klagat här på forumet...kanske är bra grejer ändå?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/03/19 :  11:08:39  Show Profile Send pewe a Private Message
Min Thule IA150B brummar ytterst svagt, något som jag härlett till displayfönstret. Dimmar man det så försvinner "brummandet". är det samma för dig?
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2005/03/19 :  11:41:01  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
pewe: Som du ser om du läser lite högra upp så är det inte mina prylar. Jag funderar dock på att köpa och mycket riktigt så är det displayfönstret som är orsaken även här, enligt säljaren. Men är det ett fel som i "trasig" eller är det något som finns där från fabriken? Har din IA150b alltid brummat pewe?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/19 :  14:47:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har haft en Thule stärkare för några år sedan, dock inte denna modell, men den brummade inte alls mig veterligt.
Givetvis skall det väl inte brumma hörbart alls normalt och jag tror knappast att konstruktören tänkt sig det heller.

Bravo
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2005/03/19 :  15:19:20  Show Profile Send pewe a Private Message
carl; ja, den har alltid brummat (köpt ny). Men trots att jag är lite av en pedant när det gäller mina prylar så har jag faktiskt bortsett från detta av den enkla anledningen att man kan inte höra det när man lyssnar på musik eller film. Thules förstärkare är klart underskattade enligt min mening. Otroligt nöjd med min!

Tror inte att detta är ett fel som i "trasig" utan förstärkaren ger ett litet hummande ljud ifrån sig, kanske en egenhet hos Thule. Men, som sagt, i verkliga livet spelar detta ingen roll för mig åtminstone. Det hörs ju bara om man lägger örat till stärkaren och det är inte min vanliga lyssningsposition om man säger så! Men det är klart, när jag finlyssnar så dimmar jag ner fönstret helt för att få absolut tyst.
Ge Thule en rejäl lyssning, tycker de är värda det. Kanske inget imponatorljud som man tappar hakan inför, men den vinner i längden. Jag har skrivit en recension här på forumet om min Thule IA150B, läs gärna den om du vill.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000