HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 +R eller-R ??? Eller kanske MiniDV ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/17 :  09:42:51  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan Jag har en 10-12 DV band som skall brännas ner på DVD
Eftersom jag är absolut världsledande när det gäller datakunskaper.... så undrar jag om det spelar någon roll om jag använder + eller - ????
EDIT, förutsatt att maskineriet klarar +&- såklart

Eftersom banden kommer raderas/användas på nytt så är det bra om DVD'n INTE självförstörs efter 2 år Är det "YGWYPF" som gäller ?

M

(You Get What You Pay For)

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!

Edited by - mace on 2005/03/17 15:49:17

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/03/17 :  11:09:57  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Vad jag har förstått så är det -r som är mest kompatibel med annan utrustning, dvs de går att spela upp på fler apparater.
Vad gäller hållbarhet så _tror_ jag att det har mer att göra med vilken skiva man köper än vilket format man använder.
Om man vill minimera risken att de blir förstörda är väl det bästa att bränna två exemplar på två olika skivmärken/sorter, de borde inte gå sönder samtidigt.

Jag kan ha fel, det är bara att rätta mig folks.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/17 :  11:29:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har alltid (8-10 år) kört med billigaste skivorna när det gäller cd-r. Samma nu med dvd. Har aldrig haft några problem. Dock mer när man *host* bränner filmer i ntfs (heter det väll?) och inte pal, att dessa inte vill spelas av alla spelare.

Kolla upp vad spelarna vill ha för skivor, sen kör på det. Att göra en säkerhetskopia som man inte lyssnar / ser på vore väll en fin försäkring.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:27:06  Show Profile Send mace a Private Message
Tackar för svar

Tanken var att göre en "Master" av varje film som läggs undan och en slitkopia.

Då lutar det åt -R då
Ingen som hört om problem med "mögel" mm. mm ???

M

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:29:26  Show Profile Send edison a Private Message
DV har klart "bättre" kvalitet och banden är billiga, varför då återanvända ???
(oavsett du lägger dom på dvd av bekvämlighetsskäl eller ej)

Klart man ser ingen stor skillnad men DVD är avsevärt mer komprimerat än DV så därför frågan...

Har inte nån säker info om det finns kvalitetsskillnad mellan dvd- / dvd+ men som sagts + verkar vara aningen färre spelare som klarar fn.
Räcker iofs att DU kan spela upp dom antagligen (?)

Sen blir det ju mer och mer som så att nya spelare som dyker upp klarar både + och - ...då blir det så att säga mindre betydelsfullt med tiden vilka plattor du väljer att spela in på.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/03/17 12:31:58
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/17 :  13:46:05  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
DV har klart "bättre" kvalitet och banden är billiga, varför då återanvända

Taaaack för att Du säger det !!! Jag fattade inte varför 60 minuter DV skulle behöva typ 10 Gb på dvd först
Jag trodde ju i min enfald att DVD var okomprimerat det med

Jag tycker att kvalitetsskillnaden är STOOR
Kanske skall behålla DV-banden som "master"??

Här kommer då lite följdfrågor

Håller DV band länge ?

Var hittar man billiga band ?

Vet Du om det finns DV-spelare, så man slipper slita på Dv-kameran vid uppspelning ?

Kan man redigera och klippa smidigt i DV format ? Det är ju lite skräp på banden oxå

Mycket blev det

M

Mr 500!
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/03/17 :  14:07:10  Show Profile Send JonasV a Private Message
Hittade 120Min Mini-DV, kostade över 600:- för en låda 5-pack!
Fick Hjärtsnörp när Min Stationära Mini-DV Recorder Tuggade Bandet, "VARNING"

Sen har jag provat Bränna Högupplöst Windowsmedia av Semesterresorna.
Brände i DVD+R med UDF filformat för att hela 3GB+ filen skulle få plats, men det är problem att läsa den i HTPC'n.

Har inte Bränt egna MPEG-2 skivor fast jag provar lite Program nu.
Tycker man får ut mer kvalitet ur DivX, WM9 och Rv10

Väliga hälsningar Jonas Viklund.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O

Edited by - JonasV on 2005/03/17 14:09:34
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/17 :  23:12:38  Show Profile Send edison a Private Message
Jonas V:
Ja, man ska nog hålla sej till dom "vanliga" 60 min-banden, trassel är ju INTE kul ;-(

--------------------------------------------------------
Mace:
"Kan man redigera och klippa smidigt i DV format ? Det är ju lite skräp på banden oxå"

Ja, finns ju "firewire"-kort att plocka in i datorn (I-link kan det kallas också) Några hundralappar för ett kort, lite till med programvara/kabel mellan kort och kamera.

Så länge du jobbar i DV-formatet behåller du full kvalitet!

(Sen finns lite dyrare "kortpaket" där det ingår en extern box kopplad med Firewire till datorn, en box till vilken du kan ansluta analoga apparater (in/ut) som tex VHS-videos och Hi8-kameror, om det skulle behövas.Handlar då om +ett par tre tusingar dock...)

Har DV-kameran inte "DV-in" får du antagligen enklast jobba så att du kör över filmen til datorn, redigerar den och lägger det redigerade på DVD, och om så önskas spara originalfilmen som den är på DV-bandet.

DV-inspelningar håller länge, banden i sej håller iaf inte sämre materialmässigt än andra band.
Skulle du befara förändringar i ett långt perspektiv gör då vid "lämplig tidpunkt" DV-kopior - antingen med din kamera (som har "DV-In" ?) eller nån lånad med den funktionen...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/03/18 :  01:52:40  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Är inte mögel på CD skivor en myt, eller ett april skämt?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/18 :  07:46:57  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Ja, finns ju "firewire"-kort att plocka in i datorn (I-link kan det kallas också) Några hundralappar för ett kort, lite till med programvara/kabel mellan kort och kamera.

Så länge du jobbar i DV-formatet behåller du full kvalitet!

Finemang Använder FireWire vid överföring till hårddisken nu men efter mitt försök till dvd-komprimering(11Gb_-->3Gb) + grovstyckad/redigerad film så var läppsynket ungefär 10 sekunder fel Troligen operatörens fel mer än datorns

Skall prova att arbeta i full DV kvalitet nu

quote:
Är inte mögel på CD skivor en myt, eller ett april skämt?

Låter troligt, jag har aldrig hört om någon som råkat ut för det, men svärmor svär vid det

Jättefina svar från Er alla som uppskattas mycket !!!!!!

M

Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/03/19 :  16:33:24  Show Profile Send mace a Private Message
Provade att bränna en 5 minuters DV filmsnutt på högsta kvalitet (9000kb eller nå't) med NeroVision Express 2 blev ändå inte lika bra som när man använder DV-->Tv

Lägger nog ned brännprojektet för nu, särskillt när en bra DVD-skiva kostar 15 kronor med fodral och ett DV-band kostar 30 kronor.

Fin-Fin hjälp

M

Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000