Author |
Topic |
|
Nisse2
Member
65 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 21:57:05
|
Kan man få besvära med en fråga?
Jag vet inte om jag hänger med längre Det sägs så mycket om CD, DVD, transport osv. Jag har en längre tid kört med Cambridge Transport (glömt vad den heter ... Drivemagic?) och Harmony Design DA (med fifo). Mycket nöjd med ljudet. Tyvärr började transporten visa ålderstecken för en tid sedan - problem att läsa CD. Nu visade det sig att det inte gick att hitta en ny laser till just denna version av transporten. Cambridge säger - tyvärr. Nu till frågan, ska jag:
1. Använda min Pioneer DVD 370 som transport och vara nöjd med det? 2. Köpa en ny transport. Vad? 3. Sälja även Dacen och köpa en ny CD-spelare? Det kanske har hänt en massa de allra senaste åren? Cambridges Azur 640 för 3.500:- exempelvis har ju fått en massa lovord i hifipress har jag sett.
Orkar inte testa en massa. Tacksam för råd, tips etc. Lyssnar bara på 2-kanal. |
Nisse2 |
|
Amund
Fisherman
682 Posts |
Posted - 2005/03/16 : 22:49:06
|
Harmony Design har ju flera tips om transporter på sin sida, ta en titt Vill minnas att gamla Pioneer DV-717 lämpade sig bra som drivverk enligt Harmony Design, den borde gå att hitta för ca 1000:-
Hur din kombo står sig mot dagens cd-spelare vågar jag inte uttala mig om.
/Amund |
/Daniel
"Arbetar för Hifi Art ibland" |
|
|
Nisse2
Member
65 Posts |
Posted - 2005/03/17 : 09:31:27
|
Ja, det är ju självfallet en idé. Ser där att han rekommenderar en Onkyo-drive.
Det jag har fastnat på är att det i diskussionen om CD och DVD tycks vara så att en del tycker att vissa nyare DVD låter så bra som det bara går, medan andra anser att så inte är fallet. Tvärtom är alltid (eller vanligtvis) en CD bättre och till detta skall läggas att det kanske är bättre att använda separat drive (gärna DVD) och DA-omvandlare.
Eftersom det tycks hända så mycket när det gäller utvecklingen av CD/DAC/DVD, så slog mig tanken att en relativt billig CD, som enligt beskrivningen ofta har en avancerad DA-omvandlare, kanske låter mycket bra i dag. Billiga (under 5000:-) CD tycks ju i dag genomgående ha väldigt avancerade DAC'ar. Kanske har det andra brister som påverkar ljudet?
Sen kan man givetvis diskutera behovet av "kassaskåpstransporter" (som jag själv ställer mig tveksam till).
Ja, det här har ju diskuterats tidigare, så det kanske inte är särskilt intressant. Man kan ju alltid testa och lyssna ........... |
Nisse2 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/03/17 : 12:18:23
|
Tycker oxå att transporten är viktig. Kör själv med en ordentligt Harmony moddad TEAC. Gör du en jämförelse med en vinylspelare så är DACen pickup och tonarm. Transporten är resten. Denna liknelse haltar lite kanske, men ! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
Nisse2
Member
65 Posts |
Posted - 2005/03/17 : 20:24:53
|
OK, driven är kanske viktig. Jag har inte testat så jag ska inte uttala mig. När det gäller DVD-spelare, ursäkta en måhända okunnig fråga, kan extern DAC alltid anslutas (givetvis förutsatt att det finns en digital utgång)? Inget problem med nivåer eller vad vet jag etc? |
Nisse2 |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Stridbeck
Member
85 Posts |
Posted - 2005/03/24 : 20:21:47
|
Detta är förvisso en ganska gammal maskin som är lite kantig och platt i ljudet, men laser till den tror jag finns att få tag på. Det står på lasern vad den heter: KSS240 eller något liknande. Kan köpas från www.orderhemelektronik.se Enkel att byta själv..... |
|
|
|
Topic |
|