HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD, DVD,Transport-uppgradering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:57:05  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Kan man få besvära med en fråga?

Jag vet inte om jag hänger med längre Det sägs så mycket om CD, DVD, transport osv. Jag har en längre tid kört med Cambridge Transport (glömt vad den heter ... Drivemagic?) och Harmony Design DA (med fifo). Mycket nöjd med ljudet. Tyvärr började transporten visa ålderstecken för en tid sedan - problem att läsa CD. Nu visade det sig att det inte gick att hitta en ny laser till just denna version av transporten. Cambridge säger - tyvärr. Nu till frågan, ska jag:

1. Använda min Pioneer DVD 370 som transport och vara nöjd med det?
2. Köpa en ny transport. Vad?
3. Sälja även Dacen och köpa en ny CD-spelare? Det kanske har hänt en massa de allra senaste åren? Cambridges Azur 640 för 3.500:- exempelvis har ju fått en massa lovord i hifipress har jag sett.

Orkar inte testa en massa. Tacksam för råd, tips etc. Lyssnar bara på 2-kanal.

Nisse2

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/03/16 :  22:49:06  Show Profile Send Amund a Private Message
Harmony Design har ju flera tips om transporter på sin sida, ta en titt Vill minnas att gamla Pioneer DV-717 lämpade sig bra som drivverk enligt Harmony Design, den borde gå att hitta för ca 1000:-

Hur din kombo står sig mot dagens cd-spelare vågar jag inte uttala mig om.


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2005/03/17 :  09:31:27  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
Ja, det är ju självfallet en idé. Ser där att han rekommenderar en Onkyo-drive.

Det jag har fastnat på är att det i diskussionen om CD och DVD tycks vara så att en del tycker att vissa nyare DVD låter så bra som det bara går, medan andra anser att så inte är fallet. Tvärtom är alltid (eller vanligtvis) en CD bättre och till detta skall läggas att det kanske är bättre att använda separat drive (gärna DVD) och DA-omvandlare.

Eftersom det tycks hända så mycket när det gäller utvecklingen av CD/DAC/DVD, så slog mig tanken att en relativt billig CD, som enligt beskrivningen ofta har en avancerad DA-omvandlare, kanske låter mycket bra i dag. Billiga (under 5000:-) CD tycks ju i dag genomgående ha väldigt avancerade DAC'ar. Kanske har det andra brister som påverkar ljudet?

Sen kan man givetvis diskutera behovet av "kassaskåpstransporter" (som jag själv ställer mig tveksam till).

Ja, det här har ju diskuterats tidigare, så det kanske inte är särskilt intressant. Man kan ju alltid testa och lyssna ...........

Nisse2
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/17 :  11:56:57  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
Man kan ju alltid testa och lyssna ...........

Självklart det bästa

Själv är jag av uppfattningen att transporter påverkar ljudet väldigt mycket. Jag har ännu inte hört en dvd som slår en cd på fingrarna när det gäller avspelning utav cd skivor! Inte i "rimliga" prisklasser ialla fall...
Jag använder själv mig utav separata transporter för cd resp. dvd, kopplade till extern dac. När jag finner en maskin som kan ersätta min tre lådor (som jag har ekonomi till, en förutsättning) kommer jag gladligen ersätta dem. Jag sparar även in på digital o nätkablar samt utrymme...

Jag tycker du ska testa å låna hem en lite dyrare spelare (cd eller dvd) än vad du egentligen har råd med för att se om du tycker det blir bättre än det du har idag. Då kan du få lite perpektiv på sakens natur...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/17 :  12:18:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Tycker oxå att transporten är viktig. Kör själv med en ordentligt Harmony moddad TEAC. Gör du en jämförelse med en vinylspelare så är DACen pickup och tonarm. Transporten är resten. Denna liknelse haltar lite kanske, men !


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Nisse2
Member

65 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:24:53  Show Profile Send Nisse2 a Private Message
OK, driven är kanske viktig. Jag har inte testat så jag ska inte uttala mig. När det gäller DVD-spelare, ursäkta en måhända okunnig fråga, kan extern DAC alltid anslutas (givetvis förutsatt att det finns en digital utgång)? Inget problem med nivåer eller vad vet jag etc?

Nisse2
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/03/17 :  21:12:29  Show Profile Send CC a Private Message
Nej, det ska inte vara några problem. Aldrig som jag hört om iallafall...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Stridbeck
Member

85 Posts

Posted - 2005/03/24 :  20:21:47  Show Profile Send Stridbeck a Private Message
Detta är förvisso en ganska gammal maskin som är lite kantig och platt i ljudet, men laser till den tror jag finns att få tag på. Det står på lasern vad den heter: KSS240 eller något liknande. Kan köpas från www.orderhemelektronik.se Enkel att byta själv.....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000