HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Beg. hkablar upp till ca 7000:- sammanställt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:52:06  Show Profile Send StefanL a Private Message
Hej alla,

Jag har tänkt att uppgradera mina högtalarkablar då dom blir sålda inom det närmsta. Idag har jag Tranparant Music Wave Plus SW och Sonus Faber Elektra Amator II.
Har ni några tips till mig, det får gärna vara begagnat.
Budget nånstans mellan 5-7000:-

Har själv tittat lite på Kimbers BiFocal (lite dyraste laget, men man kanske kan pruta), MiT HE-750, Synergistic Research-Resolution Reference. 5 också blev jag ruggigt nyfiken på dom här: Silver Resolution Reference Speaker Cables efter ton av beröm av folk (dock står det inte vad dom ägt innan).

Tips någon?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet

Edited by - StefanL on 2005/03/21 19:45:36

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/03/16 :  22:16:24  Show Profile Send vole a Private Message
varför inte ta och testa Acoustic Zen Satori

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:00:08  Show Profile Send PeterL a Private Message
Begagnad EKK bör man få för ett par tior, extremt prisvärt för en så pass bra kabel.

PeterL
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:08:42  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Har själv tittat lite på Kimbers BiFocal (lite dyraste laget, men man kanske kan pruta), MiT HE-750,


Jag har själv haft båda dessa kablar,..(Kimber Monocle XL= singelwire-versionen). Mycket bra kablar, även om jag möjligen rankar Kimber-kabeln något högre. Den är enligt mig mer utsträckt och luftig i toppen, medan MIT-kabeln känns tyngre i sitt sound och lite mindre livfull. Den låter dock större.

Ett annat bra alternativ vore en begagnad Audioquest Caldera

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:15:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Supra Sword!
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/03/17 :  03:05:16  Show Profile Send Neon Park a Private Message
I det prisläget kan du hitta modeller ifrån Purist Audio Design som låter bra.
Mvh
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/17 :  03:34:00  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
StefanL:

marcuscables verkar ha en bra konstruktionsfilosofi.. passar inte alls in i prisläget du frågar efter men då de är så "billiga" , så skadar det kanske inte att testa?


Om du vill ha snygga kablar så rekommenderar jag kimber.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/03/17 :  03:35:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Förstår att du letar beg., sjukt stort utbud. Kolla tillverkarens konstruktionsfilosofi och var selektiv, det är mitt stående tips.


Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2005/03/17 :  07:48:46  Show Profile Send Rob a Private Message
Det finns ett par PAD Colosus och Proteus till salu på Hifimagasinet i ditt prisområde...

Lycka till...

Pelle
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/17 :  17:54:41  Show Profile Send StefanL a Private Message
Ojdå, det blir svårt och välja nu :)
PAD har jag hört mycket gott om, Supran har jag inte hört något, hur är den? Samma med Satori?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:05:34  Show Profile Send Per G a Private Message
Verkar sunt att köpa beg högtalarkablar, men jag blir ju nyfiken på att veta vad du har för grejor att spela på/driva med för att satsa så mycket på beg högtalarkabel?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:56:30  Show Profile Send StefanL a Private Message
Tyvärr inte mycket ännu, har precis kommit in i karusellen efter varit utanför i 3½ år...
Har precis köpt mina högtalare jag aldrig kommer och sälja , Elektra Amator II
Sen har jag precis sålt mina DVD, en Sony DVP-S7700, ska försöka jaga upp en Pioneer 868 (har fin kritik mot bla Lexicon). Eller Marantz fina multispelare som dom heter nu.
Också har jag en Marantz SR-14, ska köpa monoblock eller stereoslutsteg till den och ha till mina Amator. Kanske Krell.. Vet ej än


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/03/17 :  23:44:59  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Har själv Kimber Monocle XL och jag håller med Sampix att det är en mycket bra kabel. Jag har en kopis som köpte Beg Bifocal XL, för jag tror ca 7000 så du kan nog hitta ett par för dom pengarna om du letar lite, lägg in en köpes annons.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/03/18 :  08:08:41  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
http://buy0.audiogon.com/cgia/fsb.pl?cablspkr&1&ctg&st1

Här kan man göra klipp om man vågar importera.....
Dina 7000:- räker långt här!

Mina nya högtalarkablar gick igenom tullen igår och
är påväg till mej idag....

Köpta på just Audiogon.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/03/18 :  09:25:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Hej Stefan,

Jag såg att du intresserar dig för Signalcables Silver resolution. Vad har du för signalkablar och nätkablar idag?

Jag frågar dig därför att jag själv fått mycket bra resultat med byte av alla kablar till just Silver resolution och dessa kablar ryms (eventuellt) i din budgett, beroende på vilken längd du behöver.

Ungefärligt pris för ett kit med högtalarkablar, signalkabel och 1 nätkabel inklusive frakt, tull och moms, är:

c:a 6800kr!! (OBS!, jag kan ha räknat fel )

kontakta www.signalcable.com för exakt pris för de längder du behöver. Jag räknar på högtalarkabel 2X1.80 (6fot) terminerade med silvergafflar, 90 cm (3fot) signalkabel terminerad med Eichmann Silver bulletplug! och 90cm nätkabel terminerade med Furutechkontakter, allt Silver resolution.

Detta är mycket, mycket bra och prisvärda kablar.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/18 :  13:30:39  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har ägt samt varit importör av massor av kablar...
Som tex...
Ägt och impoterat ifrån usa (Egenimport. ej agentur.)själv massor med purist.på 90 talet. Spelat med proteus samt en del dominus.. Körde ett tag även colussus .. och av proteus o colossus hela kjedjan .. dominus enskila kablar vid flera tillfällen..

Cardas många olika typer o sorter.... Men föredrar golden cross...

Dessa via agentur som avslutades då jag blev esamstående far till min då 1,5 års lilla flicka. Då fick hifi kliva av...

Samt för tre fyra år sedan transparents toppmodeller.. En enkelwire högtalarkabel samt en längd signalkabel. Fick i inbyte och sälde bort omedelbart....

Samt en bunt andra kablar. Köpte in en hel kjedja av harmonic techs dåvarande kablar av dåvarande toppmodell... Fick dom ifrån USA klart billigare än i sverige via mina dåvarande agenturer... Dom såldes omedelbart bort.... osv osv...

Spelar ideg med silver resolution och är fullkomligt nöjd. Dom kan allt dessa billiga kablar...och lite till.

Men man får vara mycket noga med att verkligen kolla upp nätsladdarna så det blir harmoni...

Jag spelar med även där enbart signal cables sortiment..(utom just nu en kabel)

Silver res nätis på cd samt slutsteget på toppen. Försteget har just nu digital hc med furuteck terminering. samt på bas steget en magick power cord...

Tyvärr just nu med den elektronik som spelar så har jag en silver för mycket och en magic power cord för lite.. Så det blev en vanlig wasa flex som sattes in på delningsfiltret...

Detta då stegen osv i denna kombo kommer mer till sin rätt med en kopparkabel på delningsfiltret...ny nätis kommer då pengarna räcker.. annat har nu företräde i min anläggning...

Som du ser. Man får labba lite med nätkablarna för att uppnå full prestanda.men detta är rätt enkelt då man hör hur den svarar på hötalar samt signalkablarna...


Så vet du mer om vad jag har haft såsom referenser mot dessa svinbilliga kablar..



tro inte du blir besviken....

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/18 :  18:47:06  Show Profile Send StefanL a Private Message
Finns det någonstans man kan låna hem sådana kablar Signalcables Silver resolution?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/18 :  20:39:39  Show Profile Send AKA a Private Message
Nej, se säljs endast från USA.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/18 :  20:43:52  Show Profile Send mayro a Private Message
beror på var du bor iofs....... Det finns säkert numera nån som bor nära dig troligen som har och säkert tar en fika med provning hos dig....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/19 :  11:06:35  Show Profile Send StefanL a Private Message
Ok, jag bor i Landskrona, nån med silver som orkar komma förbi på lite kaffe?

Vem säljer Kimber i Sverige, hittar ingen affär?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/19 :  11:08:50  Show Profile Send mayro a Private Message
men då bor vi väl inte såååå långt ifrån varann?? Jag bor utanför olofström....... Ska åka här nu. men åter framåt kvällen...så kan höras då.. Men hur långt kan landskrona vara i resväg tro??

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2005/03/19 :  11:22:41  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Lyssna i Ystad säljer numera kimber. Är ju inte så jättelångt om du bor i Landskrona.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/19 :  12:54:26  Show Profile Send StefanL a Private Message
nej det är det inte alls, tack för tipset!


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2005/03/20 :  19:17:59  Show Profile Send StefanL a Private Message
Jag har ev napp på ett par Audioquest Volcano, dock utan DBS. Kan dom vara prisvärda? Runt 7k får jag ge.
Någon som vet?


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/03/20 :  19:30:25  Show Profile Send sampix a Private Message
AQ Volcano är en mycket bra kabel..Och du får den till ett helt ok pris dessutom! Blev själv erbjuden en sådan för runt 11-12 för nåt år sedan.
Jag har jämfört den mot AQ Caldera en gång i tiden, och den var ett par snäpp bättre på nästan alla sätt. Speciellt imponerande var den fina kontrollerande basen och en lugn, men samtidigt detaljerad diskant

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/20 :  19:52:01  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att det är väldigt mycket pengar för en högtalarkabel och jag är övertygad om du kan få lika bra ljud för betydligt mindre pengar. Kanske inte lika snygga dock

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000