HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med min färdiga "Fulclone" BrianGT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:06:18  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag har nu äntligen färdigställt mitt allra första elektronik bygge nånsin!! Det är inte vackert, men det funkar!
Jag är väldigt nöjd att den fungerar. Den låter med andra ord! Trodde jag inte själv när jag började...
Men, Jag har lite strul med den. Jag mäter 82mV DC på båda högtalarutgångarna. Dessutom så är det ett högfrekvent brus i båda kanalerna. Det intensifieras när jag kopplar en insignal på. Jag kan inte höra det med musik på, även lågt. Men det är så förbannat irriterande att lyssna på när jag startar den.


1: Hur löser jag DC problemet, jag vet att det står på andra sidor på forumet och har läst om det också, men jag har inte fattat riktigt hur man gör...

2: Hur få bort bruset, samt vad kan det bero på?

Jag är inte helt dum... men när det gäller elektronik så nästan..

MVH

Nicks

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2005/03/15 22:36:44

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/16 :  09:03:31  Show Profile  Visit peranders's Homepage
DC problemet är inget större problem, ett fullt normalt värde. Det går visserligen att trimma bort men jag tror att du ska koncentrera dig på bruset i första hand.

Bruset kan vara en självsvängning beroende på dålig jordning alternativt bristfällig avkoppling av matningsspänningen.

Ett foto eller skiss på ditt underverk kan hjälpa att diagnostisera. En LM3875/3886 är tyst!

BrianGT's och mina kretskort är helt tysta. Jämför hur matningen och jordningen är gjord.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/16 09:06:00
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/03/16 :  21:34:49  Show Profile Send Nicks a Private Message
Hej Peranders,

Jag har använt BrianGT's kort.
Jag har dock fått bygga en egen likriktarbrygga. Har bara kopierat BrianGT bryggan. Det enda som skiljer är att jag använt 470uF istället för 10uF som i BrianGT. hmmm... ett smärre missöde dödade BrianGT bryggan...
Likriktarna som ersätter BrianGT är TS15P05G (15A/st) från Elfa.

Såhär ser min strömförsörjning ut idag.



Vad gäller jordning så är jord kopplad från channelgnd till skyddsjord. Det skall tilläggas att jag inte har något jordat uttag i rummet. Gammalt hus... 1939. Mycket kabelomläggning om jag ska fixa jordade uttag överallt.

Hoppas det här hjälper mig få hjälp.

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:12:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Har du testat att bara köra en kanal? Jag gissar att du har en väl "ful" jordning. Korta och grova ledningar mellan kanalerna är ett måste.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2005/03/17 10:13:22
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/03/17 :  19:44:15  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag har använt FK 1,5mm2 genomgående till allt kablage.
Jordkabeln går från vardera kanal till gemensam punkt i skyddsjorden. Jordkabeln är ca 10cm lång från varje kanal.
Jag har testat med att bara köra insignal på en kanal.
Brusar fortfarande...

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000