HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dum idé?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2002/10/11 :  17:48:56  Show Profile Send lusse a Private Message
Jag ska bygga ProAc-klonen och har inskaffat element till denna. Men jag kommer inte ha tid att bygga lådan på ett tag. Så jag tänkte att jag skulle sätta in elementen i mina gamla "DynaVoice Studio 1" så länge så att de kan spelas in under tiden innan jag byggt lådorna. Är det en dum idé eller? Tilläggas ska att elementens impedans är på 8 Ohm och högtalarens på 4 Ohm. Synpunkter vore värdefulla!

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/11 :  18:12:42  Show Profile Send Flint a Private Message
Blås på du. Det skadar inte elementen.
Risken är kanske att du får en förutfattad mening
om elementen eftersom dom förmodligen inte kommer kommer
till sin rätt. Om du har en satans tur så kan det
förstås vara tvärs om också.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2002/10/11 :  23:26:13  Show Profile Send lusse a Private Message
Nu har jag stoppat i diskanten och 7-tummaren. Från början är det 3 st 6,5-tummare som tar hand om mellanregister och bas. Satte Scan speak-elementet i den som tar hand om det övre registret eftersom den borde ha mest inverkan på röster. Blev en väldig skillnad kan jag avslöja! Plötsligt låter hela högtalaren mkt lenare och samtidigt mer detaljerad. Vågar inte ens tänka på när jag byggt lådan och har endast Scan speak element! Kul fredagspyssel var det iaf! Känner mig verkligen sugen på att sätta igång med ProAc-lådan snart..

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/11 :  23:35:08  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Ska du skrota dina DynaVoice?
Om lådan är tillräckligt stor skulle du ju kunna använda den med kanske bara en ny baffel?
Ett tips också kortslut och kopla ur dom ellement du inte använder.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2002/10/12 :  00:05:42  Show Profile Send lusse a Private Message
Nej, inte ska jag skrota dom inte! Varför tror du det? Nja, jag tror inte att jag ska använda lådan. Den verkar trots allt inte vara så bra dämpad osv..
Korslut? Hur menar du då? Jag har endast bytt ut diskanten och den högst spelande 6,5:an mot mina Scanspeak. De övriga elementen sitter ju kvar eftersom de tar hand om de lägre frekvenserna. Varför skulle jag koppla bort dom?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/12 :  00:22:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Testa, borde bli bätre med dom urkoplade. Om inte den är skuren neråt förstås SSen alltså.
Den borde klara hela det lägre spektrat bätre ensam. så dra ur sladdarna till dom andra basarna låt dom hänga löst i lådan men inte så dom nuddar något! (sätt lite isotejp över ändarna) och korslut dom ellement du inte använder, dom som nu inte är koplade till något utan bara sitter löst i lådan. Alltså dra en sladd från + till - på ellementet, men OBS KOPLA INTE IN DETTA ELLEMENT SÅHÄR.

Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2002/10/12 :  00:30:34  Show Profile Send lusse a Private Message
Aha, är ju lite osäker på vad du menar.. Får man Scanspeakelementen att jobba ensamma om man kortsluter de övriga ellementen genom att koppla ihop varje elements + och - med en liten bit kabel? Vill ju inte kapa loss deras kablar i onödan eftersom det trots allt är lite pill att löda på dem igen..

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/12 :  00:33:36  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jaha är dom lödda. Nej det bätre ljudet skulle du få av att inte använda något av dom gamla ellementen.
Men det beror ju på hur delningsfiltret ser ut om detta är möjligt.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000