HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kondensator i strömförsörjning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/14 :  22:42:27  Show Profile Send global a Private Message
Vilken/a typ av kondensator i strömförsörjningen väljer ni för att få den bästa förstärkaren ? Respektive vilken skulle ni undvika? Aluminium Electrolytic, Ceramic Disc & Plate,Ceramic Multi-layer, paper, Polycarbonate, Polyester, Polypropylene, Polystyrene, Silvered Mica, Tantalum Electrolytic osv. Jag är lite förvirrad.

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/03/14 :  22:52:36  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Oftast vill du ha stora värden och rimlig storlek och rimligt pris. Dessa tillsammans gör att du bara kan välja elektrolyt.
Om du vill så kan du komplettera elektrolyterna med tantal/polyester/ceramic/... av litet värde för att få minimalt med bättre egenskaper.

Mer exotiska kondensatorer som polypropylene eller silver mica etc är bortkastad plats och pengar i strömförsörjningen, dessa platsar i signalvägen.
Go to Top of Page

global
Member

314 Posts

Posted - 2005/03/14 :  23:58:19  Show Profile Send global a Private Message
Anledningen till min fråga är att jag vill ha kondensatorer min 47000 uF 25VAC till mitt alpeh-x bygge http://web.vip.hr/pcb-design.vip/power-x.html och fann detta: http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/searchPage2.jsp?x=26&Ntt=8820015&Nty=1&N=401&Ntk=gensearch&y=15
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/03/15 :  00:14:34  Show Profile Send kasra a Private Message
Verkar vara fel i beskrivningen? 47000uF/50V 1x0.5mm?
Det är ju ytmonterad konding, antagligen ska det stå 47000pF=47nF

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2005/03/15 00:17:31
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/15 :  00:15:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
sista länken funkade inte tror jag.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/15 :  00:19:13  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kasra. Hur såg du att de var ytmonterade?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2005/03/15 :  00:28:31  Show Profile Send kasra a Private Message
Dielektrikum: X7R = keramisk kondensator. av databladet och måtten att döma är detta ytmonterade. Databladet finns på givna länken

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000