HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tankar kring nytt 3-vägsprojekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/11 :  13:18:26  Show Profile Send l99_man a Private Message
Hej allihopa!

Här sitter man med en nytt 3-vägsprojekt på hjärnan, och ju mer man funderar, desto fler frågetecken okuperar min lilla hjärnkapacitet... känner ni igen det???

Detta är mina kriterier, mer eller mindre iaf:
* 3-vägare BR med max lådvolym för basen på 30-40 liter
* Inte för låg känslighet, 89<dB
* Max 8" bas = inte större än ~220mm i diameter
* "Killer"-upplösning i mellanreg
* Visuellt vackra element med en budget för dem på ca 10k

Jag har tittat extra noga på dessa element:
Diskant - SS9700, Seas T25CF001, Hiquphon OWIII
Mellan - Seas M15CH001, W15LY001
Bas - Peerless 205HDS, CSX217

Tänkte dela någonstans 150-250/2000-3000 Hz. Enda som jag e lite tveksam till är hur M15CH001 funkar... jag menar ett xmax på +-1mm och dess freq-kurva - hur lågt kan man dela den?
Dom två Peerless-basarna är väl i grund och botten samma, eller? Någon som har erfarenhet av de? Har läst att de ska vara basar i förhållande till pris... peerless brukar ju göra riktigt bra basar..

Angående filterkomponenter har jag tittat lite på spolar till basen från Carbasse, någon som provat dem? Grymma data-värden iaf...

Mottager gärna tips och råd om element och gärna kommentarer från er som använt någon av ovanstående.

/Martin

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/03/11 :  13:48:36  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hejsan!
Har SS9700 och Hiquphon OWI hemma. Föredrar OWIan före SS elementen, nackdelen är att du måste dela den >2.5 kHz. Använder dem tillsammans med W15CY i en tvåvägare vilket funkar alldeles utmärkt. Aldrig hårt eller tröttande.

Mitt förslag:
Hiquphon OWI/II/III
Seas W15CY
Peerless HDS Nomex 205 (830869) De gamla HDS ska visst utgå.

Det kan ju falla på mellanregistrets känslighet, men det borde kunna bli en mycket välljudande högtalare.

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/11 :  13:51:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har ni lust att peta in lite länkar till elementen,,, Jag har planer för ett liknande projekt...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/11 :  14:05:51  Show Profile Send l99_man a Private Message
Hiquphon
OWI/II/III

Seas Excel
M15CH001
W15LY001
T25CF001

Peerless
HDS205
CSX217

/Martin

Edited by - l99_man on 2005/03/11 14:06:55
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/11 :  14:07:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Den nya Scan Speak 9700 är klart värd att titta extra på. Mycket bra diskant, precis som sin föregångare. Det som skiljer i modellbeteckning är D mot S. D2905 resp S2905. Om jag inte mins fel.

Den nya 9700'an använder jag i EALS-3 och jag är mycket nöjd!

Eton's femma är ett givet förslag i sånnahär sammanhang.

Likaså ett baselement från Eton, men helst då 11'an som då går bort pga lådvolym och fysisk storlek...men det kan ju vara intressant med dubbla Eton-sjuor. Borde klara sig map baffel, ljudtryckkapacitet, lådvolym, estetik, mm. Med dubbla sjuor blir ju baffelstödets behov av kompensation nästan klart i sig själv!

Tipset är att inte krångla till filterkomponenterna. Det är (minst) sekundärt relativt den övriga konstruktionen.

Lycka till!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/11 :  14:13:48  Show Profile Send l99_man a Private Message
jonaz:
Jag har ett par W15CY001 just nu och är MYCKET nöjd! Dock har de en ganska låg känslighet, tyvärr... lite därför jag sneglar åt deras polyprop- och nya nomex-membran i excelserien. Har dock ingen erfarenhet av dessa, hade hoppats på att någon här kunde berätta lite om sina erfarenheter och högst personliga åsikter!

/Martin
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/11 :  14:19:28  Show Profile Send l99_man a Private Message
Engelholm:
Låter intressant med nya SS-diskanten, speciellt om dem ligger i samma prisspan som gamla 9700... tycker iof det skulle va roligt att inte bara använda gamla kända SS, där av ligger Hiquphon bra till, plus att alla verkar prata bra om dessa.

Ska kolla lite på Eton. Vilken 7'a tänkte du på? Någon länk?

/Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:43:48  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Martin: Ja den nya SS diskanten är bara ett uns dyrare än gamla. Inget fel, tycker jag, i att använda gamla grejjor så länge deras kvaliteer inte blivit ifrånåkta av dagens.

Jag har själv använt Eton's 3-372, två per sida och parallellkopplade. Lite låg impedans men ingen stor fara. > 3 ohm hela vägen. Min erfarenhet var att 3-372 behöver delas rätt lågt, dvs kalas att kunna stoppa in ett dedicerat mellanregister där!

Vilket element som passar dig bäst har ju med så mycket olika egenskaper och aspekter att göra att jag inte vågar rekommendera nått mer specifikt.

Länken kan jag ju ge:
www.etongmbh.com

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/03/11 15:44:28
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2005/03/11 :  17:04:47  Show Profile Send l99_man a Private Message
Nä, du har helt rätt i att en bra diskant e ju alltid en bra diskant, oavsett om den är gammal, oexotisk, osv.. SS 9700 är ett val att falla tillbaka på. Att jag sneglar på OWIII är att det (nästan) alltid är kul att prova lite nya element. Plus att man kan få den med extra skruvhål och någon typ av foam runt om, som ser rätt läckert ut. (Ibland undrar man vad man har för läggning)

Eton 7'an (3-372) såg ju bra ut. Kommer du ihåg vilken volym och avsämning du har på dina lådor, och var -3dB hamnar?

Tackar för alla svar!

/Martin
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000