HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 BasEqualizer??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/03/11 :  11:41:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hej på er!!

På grund av kraftiga basresonanser undrar jag om det är någon idé att införskaffa någon sorts basqualizer för att kunna dämpa vid resonanserna och öka däremellan. Störst problem har jag vid 35-40 Hz samt 68-75 Hz med utsläckningar efter dessa resonansfrekvenser.

Eller är det bättre att bygga basabsorbenter??

Tack för hjälpen / Petter

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/03/11 :  12:16:55  Show Profile Send svejk a Private Message
En Behringer Ultracurve rekomenderar jag att du kollar efter. Gör en sökning på forumet så hittar du mycket bra information. Att köra med absorbenter är också att rekomendera Svanå gör mycket bra grejer till vettigt pris. Lycka till du har en hård nöt att knäcka!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/03/11 :  12:44:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Håller med, visst är en EQ bra för detta, jag har själv rönt stora framgångar med min Driverack 260 i detta avseende, men då för hela registret med aktiv delning också förstås : )

Jag säljer för övrigt en DSP8000 V1.1 Ultracurve om intresse finnes.


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/11 :  14:10:18  Show Profile Send U1 a Private Message
PetterPersson: Om du köper en ultracurve så tänk på att RTAn inte fungerar under 100hz, dvs du måste göra det manuellt.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/03/16 :  22:47:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Att EQ:a ner resonans-fekvenserna är ingen dum idé, men tänk på att så länge du inte dämpar rummet på dessa frekvenser kommer du fortfarande att ha långa efterklangs-tider där.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:01:51  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Angående dina utsläckningar så tänk på att för varje 3dB som du vill öka ljudnivån på går det åt dubbel effekt från ditt slutsteg. Försök att flytta dina lådor till ett läge då det inte är för mycket utsläckningar eftersom du troligtvis behöver en j...a massa effekt för att kompensera med hjälp av en EQ för få en "rak" kurva.

Gör vad du kan med rummet först och ta till elektronisk hjälp för att fixa det sista.

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/17 :  01:41:25  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Skulle bestämt avråda ifrån att lyfta nått då det oftast låter sämre. Nöj dig med att eq:a bort dom störande topparna.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/03/17 :  01:42:28  Show Profile Send hjort a Private Message
Ultracurve verkar inte ha någon Coax digital I/O bara optisk och XLR med AES/EBU. Är den verkligen till för oss hifi nerdar?
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/03/20 :  00:54:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Hjort:
En hel del "proffs" grejor kan spela skjortan av HIFI grejor elle i varje fall vara lika bra. Många element rätt använda är mer HIFI än dom vanligaste trötta HIFI-högtalarna som bara spelar vackert. Liv och dynamik saknas tyvärr väldigt ofta i HIFI grejor, har man dock hört det en gång så kan man avfärda väldigt mycke, inte för dom låter dåligt utan för "vackert".

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000