HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheisers lurar, första köpet!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/08 :  17:56:53  Show Profile Send luften a Private Message
Hej!

Eftersom jag kommer att spendera ett par månder i Schweiz i sommar, så har jag bestämt mej för att köpa ett par hörlurar åt mej. Detta eftersom anläggningen lämnar hemma i Finland.

Lurarna kommer att bli drivna från en bärbar dator, eventuellt med någon egenhändigt byggd hörlursförstärkare, men det vore trevligt om det även gick att få någotsånär ljud direkt.

Eftersom vi har så trevliga priser här i Finland, så kommer jag istället att köpa lurarna från Tyskland.

Dom 2 som jag nu tänker på, är Sennheiser HD600 samt HD650. Priserna för tillfället är 177€ respektive 249€. Jag vet att båda räknas som "tungdrivna", men när man kollar speccen, så har ju HD650 6dB bättre känslighet!

Betyder detta att 650 passar bättre att driva ifrån en bärbar källa, än vad 600 gör?

Rekommendationer och tankar tages emot, och om ni har ett par av lurarna och en bärbar källa, så vore det trevligt om ni berättar om era erfarenheter!

Tackar!

//air

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:11:44  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Jag har både 600 och 650 och tycker att båda två går väldigt bra att driva direkt från dator eller bärbar CD-Spelare.
Dock vid en A-B jämförelse med ett bra lursteg är det ingen tvekan vilket som låter bäst.
Själv kör jag dels från datorn och dels från en CD genom min lurstärkare.

Varför inte köpa ett lursteg samtidigt, fins små smidiga som är lätta att transportera om man så skulle vilja.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:45:52  Show Profile Send luften a Private Message
drbob: Tack för informationen, då ska det säkert gå bra om jag hamnar å köra utan lursteg till att börja med. Har du märkt något av att HD650 skulle ha högre känslighet när du använt dem ifrån datorn?

quote:
Varför inte köpa ett lursteg samtidigt, fins små smidiga som är lätta att transportera om man så skulle vilja.


Mja, eftersom jag ska köpa ny bärbar dator samtidigt, så tror jag att jag får hålla tillbaka med hörlurssteg för tillfället. Eventuellt bygger jag en cMoy liknande grej, eller nåt annat enkelt, ifall det behövs för att få välljud. Iochförsej, så har väl inte en bärbar dator idag speciellt högkvalite ljudkort inbyggda, men, på något sätt skall jag väl klara av sommarn.

//air
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:52:57  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Känsligheten har jag aldrig sett som ett problem då jag sällan spelar på högre volymer.
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/14 :  21:22:04  Show Profile Send luften a Private Message
Jag har nu varit och provlyssnat ett par Sennheiser lurar (HD650, HD600 samt HD595) och bestämt mej för att det blir HD650. Nu gäller det bara att hitta dem till ett bra pris, så slår jag till!

//air
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/03/14 :  21:33:17  Show Profile Send Ampalang a Private Message
http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21Prodnr%3D6228
2680:-
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:06:59  Show Profile Send luften a Private Message
drbob: Tack för tipset!

Dock hittade jag ett par begagnade lurar här i Finland, som jag ska åka och kolla på imorgon. Priset som killen ville ha var 200€ (1818.90SEK) vilket låter rimligt. Lurarna är köpta i juni 2004, och jag får kvittot med.

Vad tycker ni? Bra deal eller ska jag satsa 100€ till på att köpa nya? Själv tycker jag att dessa lurar inte borde försämras speciellt på ett år, utan istället borde dom kanske vara inspelade, men det beror förstås på användningen.

//air
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:38:54  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Kör du på de begagnade paret, och skulle muddarna vara lite slitna så går det ju faktiskt att byta dem.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/15 :  20:54:48  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vad hade du tänkt dig för DIY-lurstärkare?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:02:01  Show Profile Send luften a Private Message
drbob: Ja, om dom ser bra ut, så blir det nog dom. Inte råkar du veta priser vad t.ex. kuddarna kostar?

vemsom: Jag vet faktist inte ännu, öppen för förslag så att säga Gärna nåt op-amp baserat, som man vid nödfall kunde köra med batterier för portabilitet.

//air
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:12:46  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har inte satt mig in i det där ännu. Är mitt uppe i min inlärningsfas.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/15 :  21:36:53  Show Profile Send luften a Private Message
Hittade på Sennheisers där dom säljer kuddar, men inte till HD650 av nån anledning. Är det månne samma kuddar som HD600 har?

--> http://www.se-shop.de/liste.php?uebergabe=vgruppe-4709010000,5855000000*sortierung-A&anzeige=Ohrpolster#

//air
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/15 :  23:10:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
Här kan man köpa Sennheisers dynor http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=11019
Det är samma dynor till HD600 och 650. Dock kostar de 470 kr!
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/16 :  09:32:04  Show Profile Send luften a Private Message
Marbink: Tack för informationen. Dvs, ifall kuddarna är nötta, så är det lika bra jag köper nya lurar istället. Ska kolla på det innan jag gör affär!

//air
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/03/16 :  17:11:15  Show Profile Send luften a Private Message
Nu har jag köpt lurar! Det blev dom begagnade HD650, som såg riktigt prima ut. Sitter å lyssnar på dem kopplade till datorn för tillfället, mitt integrerade ljudkort är ingen höjdare, så man hör rejält med brus i botten.

Inkopplat till hörlursutgången på min cd-spelare låter det nog riktigt bra. Där verkar oxo finnas rejält med kraft, man får hålla sej runt kl 9 på volymkontrollen.

Nu blir nästa steg då att fundera ut en lämplig hörlursförstärkare att bygga.
Tack för hjälpen!

//air
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/03/16 :  17:50:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kul att du köpte dom och att det blev bra!

Även om du kanske inte behöver nya kuddar nu så är www.sennheiser.se en väldigt bra sida om man behöver reservdelar i framtiden.

Edited by - marbrink on 2005/03/16 17:56:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000