HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pick-up till Pro-Ject RPM 6 - tips önskas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/08 :  17:37:07  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Hej!

Jag har idag fått hem en "ny" skivspelare, nämligen en Pro-Ject RPM6 med en Pro-Ject RPM9 kolfiberarm. Dessvärre saknar jag en pick-up så det måste införskaffas omedelbart för att återigen kunna njuta av vinyl.

För information så använder jag en RIAA-klon av LC Audio's RIAA (mm-delen). Eftersom jag endast kan använda PU:s av typen MM eller MCHO till denna RIAA, så skulle jag nu vilja ha tips på bra PU:s som kan passa denna spelare. Enligt manualen så ska pick-upen väga 6-10g. (Jag vet att MC säkert är bättre, men mitt RIAA får hänga med ett bra tag till eftersom den precis blivit klart, och det låter dessutom utmärkt med mina mått mätt)

För att sätta någon sorts max pris på vad jag kan tänka mig att betala så kan jag sätta Benz Micro ACE som ett absolut max, dvs. PU:n ska absolut inte kosta mer än 4560:-

Mvh
Dr_drövel


"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/03/09 :  13:45:03  Show Profile Send fx a Private Message
Trevlig spelare du köpt Dr_drövel
Kan medela att ACE-puppan är riktigt fin. Lyssnade på den monterad på en 2Xperience dvs. likadan arm som du har. Har läst flera possitiva komentarer om denna PU.

Har kollat lite på Lyra (http://www.lyraaudio.com/) men inte hittat så mkt info eller komentarer om dessa.

PS. Det blir nog just en 2X för min del

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/09 :  15:35:38  Show Profile Send Blue a Private Message
En lite billigare högnivå-MC som verkar vara ett säkert kort är ju Sumiko Blue Point SE. Har lyssnat på den på en moddad Thoréns och det lät riktigt trevligt!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/09 :  15:40:15  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Trevligt att se att tipsen rullar börjar rulla in.

Angående Sumikon så har jag hört en säljare säga att just den modellen inte längre är lika prisvärd eftersom den ökat i pris rätt avsevärt de senaste åren.

Ytterligare en PU som ligger i det intressanta prisområdet är Dynavector DV10x5. Är det någon här som har erfarenhet av denna? Den har ju fått en lysande recension på Stereophile's hemsida.

Ps! Tack för det fx. Ifall du köper den spelare du funderar på så får jag säga det samma.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."

Edited by - Dr_drövel on 2005/03/09 15:42:31
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/03/09 :  19:32:33  Show Profile Send NtR a Private Message
MC bättre än MM? Nja, om du frågar mig stämmer inte det till vettiga pengar. Jag har provat runt alldeles för mycket och haft alldeles för många rätt ruttna MC-puppor som har kostat alldeles för mycket pengar. Sen köpte jag en Shure VST V. Den var mycket bättre. Nu finns den inte längre, men det finns en ännu bättre som heter V15 xMR tror jag. Jag har nålen från den på min VST V och det låter fantastiskt. Man slipper det där infernaliska visslandet som billiga (?) MC håller sig med. Dessutom passar MM bättre i kolfiberarmar. Nu är just Shure ganska okänsliga för arm-val eftersom de har en liten dämpad borste längst fram som hjälper till med spårning och dämpar skivbucklor. Den dämpar armens rörelser också. Och Shure-puppor spårar lika bra som sitt rykte, d.v.s bäst. Riktigt, riktigt fin slipning också, samma nivå som MC-puppor brukar ha när de kostar bortåt 20k.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/09 :  20:34:32  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej!
Jag har den här, Dynavector 10x v5, och trivs utmärkt med den!

Har haft många MM-pickuper genom åren och till och med en MF (Moving Flux) från Glanz, men den här är den bästa jag haft för vettig budget, dvs i detta fall 3400kr... Jag kör den på en Thorens 145 mk2, spelare och tonarm. Tror att det är en kolfiberarm också! (Ser så ut iaf )
Här finns ett test på föregångaren: http://www.tnt-audio.com/sorgenti/dv10x4mk2_e.html

Edit: info ang tonarm

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/03/10 10:04:56
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/09 :  22:15:44  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
V15VxMR PU finns inte heller längre...tyvärr.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/09 :  23:43:29  Show Profile Send bostrowskij a Private Message

Ntr skrev:
"Man slipper det där infernaliska visslandet som billiga (?) MC håller sig med."

Är det Högnivå-MC du avser?
Kan hålla med om att de flesta högnivå-MC jag hört inte är bättre än en högklassig MM-pickup.
Läste dock nyligen på ett annat forum exakt samma beskrivning om en Ortofon MC30 super, vilket är en (förhållandevis) billig lågnivå-MC
Har haft denna pickup tidigare, och har nu en MC30 Supreme och känner inte alls igen denna "visslande" beskrivning, varm och detaljerad skulle jag vilja beskriva MC30.

För att återgå till trådskaparens fråga tycker jag att Shure V15 VxMR (går nog att få tag på ett tag till, även utbytesnålar, bl a på http://www.mantra-audio.co.uk/ ) är ett utmärkt förslag ,en "modern klassiker" som borde passa kolfiberarmen perfekt. Ett billigare men ändå mycket välljudande alternativ är Goldring 1042.
Dynavectorn som SebastianG föreslår är en av få bra HOMC, men troligen lite väl styv för kolfiberarmen.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/10 :  08:50:49  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@bostrowskij: Jag är nybörjare (alt. okunnig) när det gäller vinyl. Finns det någon parameter som gör att man säga huruvida en PU är styv eller inte, eller baseras ditt uttalande på erfarenhet när det gäller just den PU:n alt. tonarmen?

Jag såg att Svalander säljer Shure PU:n. Den ligger ju definitivt nära max för vad jag kan tänka mig att betala. De hade ju även bland annat några Nagaoka PU:s. Är det någon som har erfarenhet av dessa?

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/10 :  09:18:47  Show Profile Send Blue a Private Message
NtR: "Man slipper det där infernaliska visslandet som billiga (?) MC håller sig med"

Infernaliskt visslande? Ja det verkar ju inte precis som någon höjdare. Men att billigare MC-pickuper generellt skulle "vissla", tja... verkar skumt... Har aldrig upplevt det själv, eller hört talas om något liknande. Låter kanske snarare som en missmatchning mellan PU:n och phonosteget, alternativt en rejält sliten nål?

Däremot kan jag nog instämma i att upp till typ 4000 spänn så finns ofta minst lika bra alternativ bland MM-pickuperna.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/10 :  09:43:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Kolla in Grados alternativ då i synnerhet Gold en trvlig pu som återger röster riktigt bra och givetvis instrumenten också, men den kräver lång inspelning innan den ger max.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/03/10 :  11:51:59  Show Profile Send NtR a Private Message
Ja, jag kanske ska nyansera mig en aning. Det infernaliska visslandet jag pratar om hör nog ihop med min avsky för höjd diskantnivå som är alltför vanlig i hifikomponenter i allmänhet och MC-puppor i synnerhet. För att bevisa att MC-principen är mer detaljerad än MM (kan diskuteras) höjer tillverkaren diskantnivån, och vips låter det mer detaljerat. Men man får snabbt ont i huvet.
Detta syns f.ö i specen, kurvan stiger i allmänhet rätt kraftigt i diskantområdet på MC-puppor.

Och Drövel, det finns ett mått för mjukheten hos en PU. Jag kommer inte ihåg vad det heter nu, men det finns alltid med i specen på bättre puppor. Kolla Shure-utbudet i USA, de är ju inhemska där och dollarn står lågt. Jag köpte min nål därifrån för ett drygt år sen. Till 60% av priset här hemma, inkl. tull och moms.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Buffert
Member

130 Posts

Posted - 2005/03/10 :  14:59:45  Show Profile Send Buffert a Private Message
Har själv en Project 6 som jag monterat en Grado mm pickup på. Fungerar fint för mina behov i alla fall.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/10 :  15:49:38  Show Profile Send edison a Private Message
Mjukheten redovisas som "compliance", högt värde = mjuk nåluphängning.

Ofta anges av skivspelar-/tonarmstillverkaren ett lämpligt kompliansvärde, och/eller lämplig pickupvikt.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/10 :  16:14:23  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tackar för infon edison!

Jag kollade upp Dynavectorn, och den hade en "compliance" som är: 12x10-6 cm/dyn.

Jag har inte lyckats hitta någon information om vilken compliance som är lämplig för den skivspelar/tonarms-kombination jag har. Det enda jag hittat är att vikten skall vara 6-10g. Finns det någon vänlig skäl som vet vilket område compliance borde ligga inom för att vara lämplig för mig, alternativt kan ge en kvalificerad gissning?

Ps! Jag har noterat tipsen med Shure:n, Grado, Goldring m.m.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/10 :  18:24:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ntr du har skrivit:


Dessutom passar MM bättre i kolfiberarmar.



Var hittar man info om detta ? Är väldigt nyfiken.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/10 :  19:31:25  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Dr Drövel,
Har inte lyckats hitta några uppgifter på din arm, men kolfiberarmar brukar vara lätta och den rekommenderade pickupvikten tyder också på detta.
Komplians mäts i um/mN eller dyn ( 12x10-6 dyn = 12 um/mN). Det man mäter är hur mycket nålarmsupphängningen ger efter för ett visst tryck.
Man skiljer på statisk och dynamisk komplians, det vanligaste är att tillverkaren anger det dynamiska värdet. "Medelkomplians" kan sägas vara ungefär mellan 16-25 um/mN. Skulle gissa att din arm helst vill ha en pickup med en fjädringsmjukhet från 20 um/mN och uppåt.
Vad som kan hända om man "matchar fel" pickup och tonarm är att man kan få problem med resonanser. Pickupen skickar rörerelseenergi upp i tonarmen som får den att självsvänga vid en viss frekvens, och den resonanspunkten vill man helst ha mellan 8-15 hz, dvs lägre än det hörbara området men ändå tillräckligt högt för att inte ojämnheter i vinylen ska kunna "förstärka" dessa vibrationer. Har man en skivspelare med fjädrande upphängning som t ex Thorens och Linn så ska man definitivt försöka komma över 8 hz eftersom fjädringen i sådana skivspelare har en egen resonansfrekvens omkring 4-6 hz.
Hur man räknar ut detta och mera info om systemresonanser kan man läsa i detta inlägg på Vinyl asylum (engelska):
http://www.AudioAsylum.com/audio/vinyl/messages/39435.html

Nu ska man komma ihåg att allt detta är teori, och som bekant skiljer sig teori och praktik ibland åt. Det är inte alls säkert att man får resonansproblem om man skulle råka välja en "styv" pickup till en lätt arm, det finns en mängd andra faktorer som spelar in som t ex nålslipning, dämpning av tonarm och nålarm mm. Jag har t ex kört den hyfsat styva Ortofon MC30 i en mycket lätt Hadcock-arm utan några som helst problem. Men generellt så ska man försöka matcha fjädringsmjuka pickuper med lätta armar och vice versa.



Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/03/10 :  19:41:29  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Läste just Bubbels inlägg om Grado och jag håller med, en av de mest prisvärda pickuperna som finns. Men de är också ökända för att kunna orsaka resonansproblem och även jordbrum. Men i rätt arm /spelare kan de låta fantastiskt.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/03/10 :  20:05:26  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Den effektiva massan på armen 9c är 11 gram. Dvs en "medium" arm.
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:04:06  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Dr_drövel,

Räknar man på det och utgår från att resonansen bör ligga mellan 8-12Hz, blir den rekommenderade effektiva massan för Dynavectors 10XV5, - 8 - 26g. Utgår man från det borde 11g fungera utmärkt.

mvh, Audio Concept, Robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:11:36  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
@Robban: Tackar för den informationen. Det känns som om de två hetaste alternativen är Shure och Dynavector.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/03/11 :  15:24:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag får delvis hålla med bostrowskij om grado pu:ns fel men någon dans har jag inte upplevt ännu trots idoga försök men jordbrum har jag men bara i den ena kanalen (skumt). Jag vet inte om det är i pu:n eller om det är i riiat det är fel men felsökning pågår, jag vill ha lite förslag.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2005/03/11 :  22:49:16  Show Profile Send Guldis a Private Message
En brasklapp, Shures toppmodell har slutat tillverkas. Reservnålar torde bli bristvara framöver.

http://www.shure.com/phono/v15vxmr.html
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/03/12 :  18:30:04  Show Profile Send karvid a Private Message
Jag har senaste året spelat med två MM pickup'er som båda håller hög klass (ljudmässigt) på min Thorens 160 Super med AudioCraft AC-300C tonarm. Denna tonarm är enpunktsupphängd.

Budget pickup'n är en Audio Technica AT440 ML (kostar "bara" $90.- på www.garage-a-records.com)
Den andra pickup'en är en Clearaudio Virtuoso wood (kostar ca 4400:- hos Simply Black)

Clearaudio's pickup behöver ingen närmare presentation, men AT440 ML inhandlades på "ren chansning" och jag skulle säga att den är ett fynd för det priset. Då jag köpte den fanns den inte att köpa i sverige, men handlas enkelt från US.

AT440ML Specifications
Frequency Response (Hz): 5-32,000
Output: 5.0 (mV at 1 kHz, 5 cm/sec)
Channel Separation 30/20 (dB at 1 kHz/10 kHz)
Channel Balance (dB) 0.75
Vertical Tracking Force (grams): 0.8-1.6
Stylus Shape: MicroLineTM
Stylus Construction: Cantilever
Nude square shank: Tapered alloy tube
Recommended Load Impedance (ohms): 47,000
Mount: Half-inch


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/03/12 18:42:32
Go to Top of Page

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2005/03/12 :  20:37:39  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Tack för alla tips som ramlat in. Jag drog till en "chansning" och beställde en Dynavector.

Mvh
Dr_drövel

"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/13 :  16:09:25  Show Profile Send Blue a Private Message
Kul, det blir säkert alldeles utmärkt det! Skriv och berätta hur det går!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000