HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Luftlindad utgångstrafo???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/08 :  10:00:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Inte luftgap utan helt utan "järn"kärna. Det borde kunna funka bra för mellanreg och diskant. Jag funderar på att köpa 400 meter vanlig 1,5mm2 kopplingstråd och linda quadfilärt på en pappspole. Köra primärerna i serie och sekundärerna parallelt. Att användas till tex 4 st 6AS7 eller en IRFP/250 singelend.

Nån som provat nått liknande? Vore kul med lite erfarenheter, ideer å åsikter.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/03/08 :  13:01:17  Show Profile Send Fuling a Private Message
Borde ju kunna gå, men många varv blir det för att ens komma ner i mellanregistret. Mycket kapacitans också i lindningarna skulle jag tro. Prova!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/03/08 :  16:08:48  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Utan järn..... tror inte det va. Kopplingsfaktorn blir inte stor....

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:11:10  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har sett någon konstruktion med luftlindade utgångstransformatorer för rörförstärkare, de blir STOORA. Mindre hysteresproblem men man utsätter sig eventuellt för lite mer strålning istället.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/08 :  21:44:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag har sett någon konstruktion med luftlindade utgångstransformatorer för rörförstärkare, de blir STOORA. Mindre hysteresproblem men man utsätter sig eventuellt för lite mer strålning istället.
Strålning??? Varför då?

Stora är ok.(tillockmed lite coolt) Som sagt var 400 meter 1,5 mm diameter kopplingskabel lindad quadfilärt. Man borde få 3-5 mH induktans och det räcker ju för diskanten. Blir det bra kanske jag får köpa 4x250 meter 2,5 mm diameter och sätta igång att linda.15 mH borde väl räcka för att kunna spela linjärt ned till 300-400 Hz???

MatsT: minns du något mer om den trafo/rörförstärkaren? Finns det på nätet nån stans?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/03/08 :  22:45:14  Show Profile Send esl a Private Message
Circlomanen: det jag gillar med dig är att du VÄGRAR vara konventionell!!
Du bör sektionera lindningarna så att du får ner kapacitansen.. mycket tråd blir det.. WOW.. fast.. vad är det för fel på en REJÄL laminerad kärna med luftgap?
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/09 :  09:46:34  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Du bör sektionera lindningarna så att du får ner kapacitansen.
Hur gör man det??? Lindar man tex 4 quadfilära lindningar brevid varandra på samma papperskärna men med nån tex papp-bit mellan varje sektion/lindning???
Seriekopplar dom när alla 400 metrarna (16 x 25 meter) är lindade???
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/09 :  09:54:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
vad är det för fel på en REJÄL laminerad kärna med luftgap?
Det är inte så roligt att utforska.
quote:
VÄGRAR vara konventionell!!
Konventionell är inte så roligt och lärorikt. Jag är lite konventionell ibland... Jag har vanliga konventionella strumpor tex!

Dina fina "små" söta subbar är ju verkligen själva definitionen på konventionell!!! (Mycket inspererande!!!)
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/03/09 :  15:41:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Någonstans på nätet finns det en italiensk sida som med en hel del intressanta byggen, bland annat hybridförstärkare med utgångstrafos och blabla. Det jag vill komma till är att de någonstans har en del info om luftlindade utgångstrafos också.
Kommer för mitt liv inte ihåg vad sidan heter. Sök hejvilt så kanske den dyker upp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/09 :  17:11:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Sank you!
Jag skall söka ganska vilt på det.

Det finns ju en gigantisk fördel med luftlindat, aldrig någon magnetisk mättnad i kärnan oavsätt hur hög DC man har.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/11 :  20:27:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har hittat den!
http://xoomer.virgilio.it/_XOOM/efhco/trials/

Klicka på transformer.

Inte allt för uttömmande men klart intressant.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7795 Posts

Posted - 2005/03/11 :  20:53:30  Show Profile Send Fuling a Private Message
Se där, precis den sidan jag menade!
Kör hårt och håll oss vanliga dödliga underrättade om resultaten!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/03/12 :  20:58:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Efter lite miniräknar-hjälpta grubblerier och skissningar så tror jag att jag lämnar ideen tills senare. Jag har inte råd med 15 Kg koppar.
Jag fick 800 meter kabel till max 5 mH. Jag har säkert räknat lite fel å så men det blir massor med koppar, och bara lite kul för massor med penningar.

Ett projekt för en regnig, rik och tråkig dag i framtiden.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000